به گزارش خبرنگار اهرامروز، جعفر پاشایی عصر دیروز در دهمین جشنواره تجلیل از نخبگان آموزش و پرورش شهرستان اهر، اظهار داشت: شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های مهد ادب و فرهنگ آذربایجان بوده و برای ایران اسلامی افتخارآفرین است، پیشینه تاریخی این شهرستان پیشینه فرهنگی بوده و زادگاه انسان‌ها و مفاخر بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه تابلوی اصلی استان آذربایجان شرقی دارالتربیت ایران است، افزود: اولین کتابخانه، مدرسه استثنایی، چاپخانه، مدرسه سبک جدید، اولین معلم و دیگر اولین‌های ایران در آذربایجان شرقی است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی به تعبیر مقام معظم رهبری سر ایران است و این استان از سایر استان در زمینه فرهنگ، ادب و تعلیم و تربیت یکسر و گردن بالاتر است، پس بنا بر این توجه به الگوها و پرداختن به الگوهای زیبا ضروری است.

پاشایی بابیان اینکه توجه به نقش معلمی سرآغاز نشان‌دهنده الگوی انسانی و تربیتی در جامعه است، گفت: نمی‌توان فرزندان و دانش‌آموزان را از پیشرفت‌های جامعه محروم کرد و از طرفی هم الگوهای مناسبی را معرفی نکنیم و در دین اسلام اصلی‌ترین توجه به تعلیم و تربیت عملی الگوسازی است.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت دانش‌آموزان مشتریان اصلی آموزش و پرورش در تحقق برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت مهم و ضروری است، اظهار کرد: نقش معلم و مربی در کارسازی، اقدام، فعالیت و اوج انسان به‌سوی افق‌های روشن نقش معلم بسیار روشن است و کسانی را مثال بزنیم که در آینده‌ایران تأثیرگذار باشد و نقش معلم در آینده سازی آن فرد قابل نمایان نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: اگر دانش‌آموزان می‌خواهند از آینده‌ای مطلوب برخوردار شوند بایستی قدر پدر و مادر و معلم را بدانند و کسانی که به مقام رسیده‌اند ولی در مقابل والدین و معلم سر تعظیم فرد نیاورده‌اند قطعاً به جایگاه اصلی نخواهند رسید.

پاشایی اولویت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی را والدین، دانش‌آموزان و معلمان عنوان کرد و گفت: این سه محورهای آینده‌ساز جامعه عنصر اصلی دستگاه تعلیم و تربیت هستند و آرامش خاطر دانش‌آموزان برای ارتقاء انگیزه تحصیل، رضایتمندی معلمان برای ارتقاء انگیزه تدریس رویکرد اصلی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در زمان کنونی است.

وی با اشاره به اینکه تنها مدارس ۱۶۴ روستای آذربایجان شرقی با یک معلم و نهایت از یک تا ۶ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند، گفت: تمامی دانش‌آموزان شهری و روستایی از خدمات دستگاه تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید بهره‌مند هستند و این توجهات ویژه از رویکرد دولت یازدهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز شهرستان اهر در تهران، افزود: در دولت قبل تنها ۴ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان برگزار شده بود و در دولت کنونی تعداد جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی به ۲۶ مورد افزایش یافت و اکنون بیش از ۷۵ میلیارد تومان برای احداث، مرمت، فضاسازی فضاهای آموزشی خیرین مدرسه‌ساز تعهد کرده‌اند.

پاشایی تصریح کرد: نهایت آورده‌های دولت برای بازسازی و احداث مدارس در آذربایجان شرقی ۳۵ میلیارد تومان است، پس بنا بر این جلب مشارکت‌های مردمی در هرجایی که احساس شده باشد مردم به‌صورت بسیجی وار وارد عرصه و میدان می‌شوند.

وی بابیان اینکه نهضت نمازخانه سازی در آذربایجان شرقی شکل‌گرفته است، بیان داشت: در مدت ۹۰ روز بیش از ۶۵ مورد نمازخانه مدرسه‌ای برای بالای ۴۰۰ دانش‌آموز در این استان احداث شده در حالی که قبلا به این موارد کمتر توجه می‌شد، همچنین ۱۰ خانه معلم در آذربایجان شرقی احداث می‌شود و یکی از خانه‌های معلم در شهرستان اهر قرار دارد و از طرفی در حال حاضر حتی ریالی اعتبار دولتی نداریم اما برای تکمیل خانه معلم اهر تعهد کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه ما برای افزایش حقوق معلمان اختیاراتی نداریم ولی برای کاهش هزینه‌های این قشر زحمت‌کش نهایت تلاش را می‌کنیم، ادامه داد: برای مرمت و بازسازی سالن شهید مطهری آموزش و پرورش اهر اعتباری تخصیص می‌یابد و همچنین برای مدارسی که نیازمند بازسازی است اقدام خواهیم کرد.

پاشایی با اشاره به اینکه رتبه دوم کنکوری‌های رتبه زیر ۱۰ کشور در سال جاری به آذربایجان شرقی تعلق گرفت، افزود: کسب رتبه‌های زیر ۱۰ و یک‌صد توسط دانش‌آموزان آذربایجان شرقی حاصل تلاش‌های معلمان و دانش‌آموزان بود.

وی بابیان این‌که دستور اکید ریشه‌کنی بی‌سوادی و انسداد موانع بی‌سوادی در آذربایجان شرقی به ادارت آموزش و پرورش شهرستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم، گفت: درخشانی کارنامه دستگاه تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی به‌منزله نبود مشکل نیست اما با توجه به محدودیت‌های منابع مالی دولت یازدهم ولی توانستیم رتبه نخست را در زمینه تعلیم و تربیت برای آذربایجان شرقی کسب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت اصلی‌ترین زیرساخت هرگونه توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: آینده آموزش و پرورش آینده‌ای روشن و مطمئن است و تلاش می‌کنیم تا جایگاه دستگاه تعلیم و تربیت را حفظ کنیم.

انتهای پیام/