به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در جلسه کارگروه آب کشاورزی شهرستان اهر بابیان اینکه سال گذشته به مخزن سد ستارخان ۳۵ میلیون مترمکعب ورودی آب داشتیم، اظهار کرد: این در حالی که است سال ۹۱ میزان آب ورودی به مخزن سد ستارخان ۳۳ میلیون مترمکعب بود و سال ۹۲ حدود ۶۰ میلیون مترمکعب رودی داشتیم که با این طریق توانستیم کمبودهایمان را جبران کنیم اما نگرانی که امسال بر ما حاکم است شباهت وضعیت منابع آبی به سال گذشته است.

وی افزود: در مجموع با مقایسه آماری نشان می‌دهد که در طول ۸ سال گذشته مخزن آب سد ستارخان تنها ۴۶ میلیون مترمکعب به خود آب‌دیده است و کمینه آبی در طول هشت سال گذشته در بخش کشاورزی شهرستان اهر مصرف‌شده ۲۵ میلیون مترمکعب و بیشینه ۳۷ میلیون مترمکعب بوده که متوسط میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۱ میلیون مترمکعب است.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان با اشاره به اینکه باید به‌طور متوسط ۳۱ میلیون مترمکعب از آب مخزن سد ستارخان در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت برای بخش کشاورزی در نظر بگیریم، گفت: مبانی طرحی ۶۷ میلیون مترمکعب آب پیش‌بینی کرده بودیم که آب ورودی به مخزن سد ستارخان داشته باشیم ولی الآن با ورودی ۳۱ میلیون مترمکعب روبرو هستیم که شاهدیم ۵۰ درصد افت اهداف متناسب با کاهش آوردها در شهرستان اهر حاکم است.

فریان اضافه کرد: به‌طور متوسط ۶۳ درصد ظرفیت آب مخزن سد ستارخان در بخش کشاورزی شهرستان اهر مصرف می‌شود و پیش‌بینی‌های پیش‌یابی مهندسی ما در سال آینده حداقل ۱۱ میلیون مترمکعب و حداکثر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بتوانیم برای بخش کشاورزی تخصیص دهیم که در واقع حداکثر مقدار حدود ۵۵ درصد نیازهای آبی بخش کشاورزی می‌توان تأمین کرد.

وی میزان ورودی آب به سد ستارخان شهرستان اهر را ۷۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد، گفت: در حال حاضر ۴۴۰ لیتر در ثانیه نیز خروجی آب از سد ستارخان داریم که به‌نوعی می‌توان گفت در شرایط فعلی ورودی آب نسبت به خروجی بیشتر است و این میزان آب ورودی هر روز یک سانتی‌متر به ارتفاء آب سد ستارخان افزوده می‌شود.

رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد ستارخان خاطرنشان کرد: لازم است تا برای گذر از بحران کم‌آبی تمامی بخش‌های مصرفی آب اعم از کشاورزی، شرب و صنعتی با همراهی و همفکری با یکدیگر خطر احتمالی بحران کم‌آبی را پشت سر بگذاریم.