به گزارش اهرامروز، محمد مهدی حیدریان با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی تبریز ظرفیت ویژه‌ای برای معرفی تبریز دارد، گفت: مجموعه و ترکیب مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی همگی برای اهلی فرهنگ هنر این خطه موقعیت‌ساز هستند.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز نمونه‌ای از تلاش و توفیق اهالی تبریز است، بیان کرد: با توجه به نسبت‌بندی معاون استاندار، اگر این نمایشگاه دومین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کشور باشد، در این نسبت‌بندی اولین نمایشگاه بین‌المللی است که از ظرفیت این استان حکایت دارد.

حیدریان با بیان اینکه امروزه فضای مجازی احاطه کامل بر کل دنیا پیدا کرده است، افزود: این فضا هم فرصت است و هم تهدید، تهدید برای کسانی که کتابی به عنوان حامل اندیشه در اختیار نداشته و متصل به منبع وحی نیستند و دانسته‌هایشان را از عالم مادی می‌گیرند.

وی افزود: ما تمدن و فرهنگی داریم که به کتابی سرشار و بی‌انتها متصل است اما هنوز نتوانستیم آنگونه که شایسته است از آن استفاده ببریم، در حالی که دست ما پر است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ۱۲ سال گذشته یک و یک دهم میلیارد پیام به زبان فارسی در فضای مجازی رد و بدل شده و در سال ۹۵ نیز صرفا یک و دو دهم میلیارد پیام به زبان فارسی بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه رتبه ۱۶ دنیا را در استفاده از فضای مجازی داریم، خاطرنشان کرد: این استفاده دارای ۷۰ درصد ضریب نفود است که سهم بانوان و آقایان با اختلاف دو درصدی به میزان برابری از آن استفاده می‌کنند که بیان می‌کند فضای مجازی جزوی از حیات بشری شده است.

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه بیشترین استفاده از فضای مجازی در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال است، یادآور شد: این فضا برای کسانی که تولید کننده هستند فرصت است، اما در کشور ما ۸۰ درصد موارد بازنشر شده و صرفا ۱۶ درصد تولید داریم.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی برای کشوری که تولید ندارد، خطرناک است، بیان کرد: کشور ما دارای پیشینیه‌ای غنی است اما  از آن در فضای مجازی استفاده نمی‌کنیم؛ باید تالیفات ما از لحاظ کمی و کیفی و متناسب با بخش‌های مختلف جامعه ارتقا پیدا کند.

حیدریان تاکید کرد: اگر فرصتی که در فضای مجازی فراهم است را متکی به تالیف، کتابت و اندیشه نکنیم ما مصرف‌کننده‌هایی خواهیم شد که بهره‌ای از این گنجینه نخواهند برد.

وی گفت: در جهت به فعلیت رساندن ظرفیت‌های شهر تبریز اعلام آمادگی کرده و حاضریم که در قالب‌های مختلفی از جمله نمایشگاه، مسابقه و به ویژه حمایت از تولید، زمینه‌هایی را در این شهر فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت مجازی در تولید محتوا، افزود: دین ما اساس یافته بر فطرت انسان بوده و بر فطرت تاکید دارد، اگر ما در دایره نزدیک به فطرت انسان حرکت کنیم یعنی بر نکته مشترک تمام دنیا حرکت کرده‌ایم و می‌توانیم از ظرفیت دین در تولید محتوا در فضای مجازی استفاده کنیم.

انتهای پیام/