به گزارش خبرنگار اهرامروز  بیت‌الله عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، اظهار کرد: دولت دوازدهم مایل است پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور را به بخش خصوصی واگذار کند، دولت به دلیل این‌که بودجه خود از عمدتاً بر مبنای منابع غیرنفتی تنظیم کرده به همین علت با کمبود منابع مواجه است و عدم تعویق در اجرای پروژه‌های عمرانی به اعتقاد بنده کاهش بودجه عمرانی است.

وی بابیان اینکه بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد دستگاه‌های اجرایی بسیار مهم بوده ولی آیا دولت خواهد توانست این خواسته را تحقق بخشد اما دستگاه‌ها چگونه باید عملکرد خود را نشان دهند تا به آن‌ها اعتبار تخصیص یابد، افزود: پرداختی دولت به حقوق و مزایای کارکنان، مستمری بازنشستگان و یارانه نقدی بیش‌ازحد است به همین علت مجلس نمی‌تواند به‌تمامی مسائلی که به نفع دولت است رأی مثبت دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش حامل‌های انرژی مخالف هستند و همواره کسی دوست ندارد که با وجود رکود اقتصادی، بر مردم فشار اقتصادی وارد شود.

عبدالهی با ابراز نگرانی از این‌که در بخش وسیعی از کشور خشک‌سالی حاکم است و زندگی مردم را تهدید می‌کند، گفت: خشک‌سالی‌ها طبیعتاً بر درآمد مردم تأثیر می‌گذارد چنانچه افزایش قیمت حامل‌های انرژی غیر از فشار بر مردم سودی نخواهد داشت بنده نیز با افزایش قیمت‌ها مخالفم و این تصمیم ام بدانی معنی نیست که نمی‌خواهیم به دولت کمک کنیم بلکه در این تصمیم شرایط زندگی مردم را در نظر می‌گیرم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس فقر در جامعه را معضلی غیرقابل‌انکار دانست، بیان داشت: درآمد کم، بیکاری و فقر امان مردم را بریده و این امر ساده نیست که از قبول معضلات جامعه سر باز زد، فی الحال که قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیافته وضعیت زندگی مردم این‌گونه است چه برسد به‌روزی که قیمت‌ها افزایش یابد.

وی با ابراز تأسف از اینکه حقوق و مزایای عائله دولت بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور را می‌بلعد، گفت: دولت در لایحه با تعیین ۳۲ هزار میلیارد افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان را پیشنهاد کرده و با حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور بودجه‌ای باقی نمی‌ماند و بر همین حسب دولت به مجلس پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق در حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان کرده است.

عبدالهی با تأکید بر اینکه دولت رقمی بالغ‌بر ۴۱۰ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی پرداخت می‌کند، تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد کاهش پرداخت یارانه نقدی به ۲۳ هزار میلیارد ریال را به مجلس داده یعنی این‌که می‌خواهد یارانه ۳۳ میلیون نفر را قطع کند که این تصمیم در جای خود قابل‌تأمل است، باید قبول کنیم که اغلب خانواده‌ها از طریق همین یارانه‌ها امرارمعاش می‌کنند.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: بر اساس پیشنهاد دولت با افزایش قیمت حامل انرژی سعی دارد ۱۷۴ هزار میلیارد ریال از درآمد حاصل از این افزایش قیمت‌ها را در حوزه اشتغال هزینه کند و این میزان هزینه در حوزه اشتغال نشان می‌دهد که تمامی حامل‌های انرژی ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با اشاره به اینکه افزایش اعتبارات استانی آن‌طور که از ذهن‌ها خطور می‌کند نیست، اظهار داشت: اعتبارات دستگاه‌های بنیاد شهید، سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش که به‌صورت ملی پرداخت می‌شد دولت قصد دارد تا اعتبارات این دستگاه‌ها را استانی کند به همین دلیل گفته‌شده که اعتبارات استانی افزایش می‌یابد اما در حقیقت افزایش واقعی اعتبارات را نمی‌بینیم.

وی با تأکید بر اینکه جوانان تحصیل‌کرده و نکرده در شهرستان‌ها از درد بیکاری، نبود شرایط برای ازدواج و نبود درآمد به خود می‌پیچند، گفت: به نظر بنده شرایط فعلی را معضل بیکاری و معیشت مردم جامعه را با مشکلاتی مواجه کرده باید دستگاه‌های دولتی در خدمت تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاران در جهت ایجاد اشتغال باشند.

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در شهرستان‌های اهر و هریس و اقتصاد این منطقه که مبتنی بر دام‌پروری و کشاورزی است امیدواریم دولت زیان کشاورزان و دامداران این منطقه را بر اثر خشک‌سالی تحمیل می‌شود را جبران کند.

انتهای پیام/