به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: مسئولان بهداشت و درمان همواره مردم را به رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه کرده‌اند و اغلب هم به این توصیه‌ها توجهی نمی‌کنند نهایتاً بینیم آن دسته از افراد بی‌توجه به مسائل بهداشتی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و همین امر سبب می‌شود تا مشمول‌الذّمه دیگران شوند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده از ماسک و عمل به توصیه‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: ورود به مسائل روز جامعه آن هم از طریق دین و فرهنگ می‌تواند تاثیرگذار باشد، از این‌رو بایستی بر مسائل تبلیغ دین و فرهنگ بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم که متاسفانه حوزه فرهنگ کمترین بودجه را در بین سایر حوزه‌ها دارد و همین بی‌توجهی به مسائل فرهنگی تبعات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

امام جمعه اهر با اشاره به اینکه مدام به مسئولین هشدار داده می‌شود تا بیش از پیش بر روی مسائل دینی و فرهنگی سرمایه‌گذاری شود، افزود: وقتی می‌بینیم معلمان در مقایسه با سایر اقشار کمترین میزان ابتلا را به ویروس کرونا دارند دلیل آن هم به آشنایی به مسائل فرهنگی، دینی و بهداشتی بازمی‌گردد.

حاجی‌زاده اضافه کرد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که افراد بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی کار را به جایی رسانده‌اند که رعایت کنندگان پروتکل‌های بهداشتی را ترغیب و تحریک به عدم رعایت مسائل بهداشتی می‌کنند و نتیجه آن هم غیر از تحمیل هزینه به سیستم بهداشت و درمان و کادر درمانی چیز دیگری نیست.

وی تصریح کرد: وقتی کسی از ماسک استفاده نمی‌کند و آن کسی هم که ماسک می‌زند را مسخره می‌کند، در حالی که این عمل قبیح و زشت نشان‌گر شخصیت بزرگ آن فرد نیست، چرا باید اجازه دهیم عده‌ای بی‌فرهنگ و بی‌توجه به مسائل بهداشتی که عمدتاً جان دیگران را به خطر می‌اندازند هر کاری خواستند بکنند و اقشار فرهنگی را به سخره بگیرند؟

امام جمعه اهر با اشاره به عدم برگزاری مراسمات ترحیم در مساجد اهر گفت: وقتی مساجد تعطیل و برگزاری مراسمات ترحیم به خاطر کرونا منع شد، مردم به برگزاری مراسمات خانگی روی آوردند که متاسفانه تجمع صورت گرفت و پروتکل‌های بهداشتی نیز در نظر گرفته نشد، ولی ای‌کاش در مساجد که فضای بیشتری نسبت به خانه دارند مراسمات ترحیم برگزار می‌شد از این‌رو باید برای حفظ سلامتی شهروندان؛ نظارت‌ها برای اجرای تصمیمات کرونایی مضاعف‌تر شود.

حاجی‌زاده ابراز داشت: جمعه‌ی گذشته به خاطر این‌که وضعیت شهرستان اهر «زرد» بود و دستورالعملی راهم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ارسال کرده بود می‌توانستیم اولین نماز جمعه شهرستان اهر را بعد از ماه‌ها تعطیلی برگزار کنیم، ولی گفتیم اشکالی ندارد یک هفته هم صبر کنیم.

وی از برپایی نماز جمعه بعد از نزدیک به ۴ ماه تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر از جمعه‌ی پیش‌رو در صورت قرمز نبودن وضعیت شهرستان خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده از سوی وزارت بهداشت، نماز جمعه اهر از جمعه پیش‌رو در صورتی که وضعیت شهرستان اهر بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرمز نباشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

امام جمعه اهر یادآور شد: ۱۰ روزی می‌شود که نماز جماعت در مساجد شهرستان اهر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود و در صورتی که وضعیت شهرستان اهر از نظر شیوع کرونا قرمز نباشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نماز جمعه نیز اقامه خواهد شد.

حاجی‌زاده با تاکید بر این‌که امتناع از مساک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهانه عدم اعتقاد به وجود کرونا؛ نشان از بی‌فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این‌که فردی بگویند من ماسک نمی‌زنم، نمی‌ترسم و امثالهم نشانه اقتدار آن فرد نیست بلکه به دیگران اهمیت نمی‌دهد.

انتهای پیام/