به گزارش خبرنگار اهرامروز، مهدی زارعی در دیدار نویسندگان و کتابداران شهرستان اهر با آیت‌الله جواد حاجی‌زاده امام جمعه اهر با اشاره به اینکه شعار آینده‌ای روشن با خانواده‌ای کتاب‌خوان می‌تواند حداقل بخشی از دغدغه مطالعه کتاب در بین خانواده‌ها را کاهش دهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور کم است همه اعم از متولیان فرهنگ و هنر و کتابداران از این بابت دغدغه دارند.

وی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از وظایف همه آحاد مردم و مسئولین عنوان کرد، افزود: امام جمعه اهر از جمله ائمه جمعه آذربایجان شرقی هستند که به امر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی نگاه و توجه ویژه‌ای دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر ضمن قدردانی از ستاد اقامه نماز شهرستان به جهت معرفی هر هفته یک کتاب در نماز جمعه، گفت: برپایی غرفه کوچک کتاب در نماز جمعه نشان‌گر بعد فرهنگی نماز جمعه است.

زارعی بابیان اینکه کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهر در نگهداری و توزیع کتاب بدون اینکه وقفه‌ای در کار ایجاد شود تلاش می‌کنند و تلاش آن‌ها در امر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی قابل‌تقدیر است، تصریح کرد: هر یک از فعالان فرهنگی شهرستان اهر برای کاهش دغدغه کتاب و کتاب‌خوانی سنگ تمام می‌گذارند.

وی از برگزاری بیش از ۱۵ عنوان برنامه شاخص در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان اهر خبر داد، بیان داشت: در طول هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزاری بیش از ۱۵ برنامه شاخص برنامه‌ریزی‌شده که از جمله این برنامه‌ها برپایی نمایشگاه کتاب، رونمایی و معرفی کتاب، طرح نشست کتاب‌خوان، دیدار با امام جمعه و فرماندار، توزیع کتاب، تبلیغات محیطی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر با تأکید بر اینکه فضای فرهنگی استاندارد مردم شهر اهر بایستی ۲۵ هزار مترمربع باشد، اظهار داشت: اگر فضا کتابخانه‌ها، مجتمع فرهنگی و هنری و مساجد را روی‌هم حساب کنیم باز هم سرانه فضای فرهنگی شهرستان اهر بسیار کمتر از میانگین استاندارد است.

زارعی با انتقاد از اینکه شهر اهر با بافت فرهنگی و تاریخی تنها باید دو کتابخانه عمومی آن‌هم با فاصله کم داشته باشد؟ گفت: شهرهای کوچکی که به شهرستان ارتقاء یافته‌اند و پیشینه فرهنگی همان شهرها به اهر هم نمی‌رسد چندین کتابخانه دارند ولی متأسفانه شهر اهر با قدمتی تاریخی و پیشینه فرهنگی تنها دو کتابخانه دارد.