به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی شهرستان اهر برای مدیریت بخش کشاورزی با ۵ تا ۱۳ میلیون مترمکعب آب برنامه‌ریزی کرده است، اظهار داشت: حدود ۱۳۵۰ هکتار باغات قطره‌ای در پایاب سد ستارخان شهرستان اهر وجود دارد و بر اساس منابع آب موجود برای این باغات ۵ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.

وی افزود: پیش از تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت‌فشار، مشاورین برای هر هکتار از باغات قطره‌ای ۶۲۰۰ مترمکعب آب در نظر گرفته‌اند اما ما با توجه به محدودیت منابع آبی و تهدید بحران کم‌آبی این میزان را به ۴۰۰۰ مترمکعب کاهش داده‌ایم تا ۱۳۵۰ هکتار باغ قطره‌ای با ۵ میلیون مترمکعب مدیریت کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بابیان اینکه باغات حاشیه رودخانه اهرچایی یک هزار و ۶۵۰ هکتار است، ادامه داد: برای مدیریت باغات حاشیه رودخانه اهرچایی برای هر هکتار از باغات یک هزار و ۵۶۰ مترمکعب آب د نظر گرفته‌ایم که با احتساب چاه‌های آب این میزان آب را در نظر گرفته‌ایم تا وضع موجود حفظ شود و در مجموع برای باغات حاشیه این رودخانه ۲٫۵ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم.

مدیریت اراضی ثقلی شهرستان اهر نیازمند ۲٫۵ میلیون مترمکعب آب است

اسدی اضافه کرد: اراضی بارانی در شمال و شرق اهر حدود یک هزار و ۴۰۰ هکتار بوده به‌طوری که قبلاً اطلاعیه‌های فنی جهت کشت گندم و جو را صادر کرده‌ایم و از طرفی تأکید داشته‌ایم که احتمال عدم تخصیص آب برای این بخش از زراعت وجود دارد این در حالی است که کشت گندم و جو در حالت دیم می‌توان کشت کرد و نیازی به آب ندارد.

وی از برنامه‌ریزی برای مدیریت اراضی ثقلی شهرستان اهر با تخصیص ۲٫۵ میلیون مترمکعب آب خبر داد، خاطرنشان کرد: مدیریت بخش کشاورزی با حداقل منابع آبی نیازمند مشارکت و همراهی باغداران و کشاورزان اهری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بر لزوم توزیع عادلانه آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب تأکید کرد و گفت: امیدواریم تمامی محدودیت‌های منابع آبی و فشار آن بر بخش کشاورزی وارد نشود به‌طوری که قبول نداریم به بخش کشاورزی بگویند صرفه‌جویی کنید و به بخش شرب توصیه صرفه‌جویی نشود.

اسدی با تأکید بر این‌که اجبار بهره‌برداری به نصب کنتور حجمی هوشمند بر چاه‌های آب می‌تواند در کاهش مصرف آب مؤثر واقع شود، تصریح کرد: نزدیک به ۵۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان اهر به سیستم آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده و بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان پهنه در شهرستان اهر نزدیک به ۷۰۰۰ هکتار از باغات قابلیت تجهیز به سیستم آبیاری تحت‌فشار را دارد یعنی هنوز ۱۵۰۰ هکتار از باغات اهر مجهز به آبیاری تحت‌فشار نشده است.

انتهای پیام/