به گزارش اهرامروز به نقل از خبرگزاری تسنیم، در پی اقدام ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی با دکتر مرتضی عبدی استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌الملل و معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج حقوق‌دانان آذربایجان شرقی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

تسنیم: با توجه به قرار دادن اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی خواهشمند است در مورد عواقب این تصمیم توضیحاتی ارائه فرمائید.

 عبدی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای بزرگ ملت و انقلاب اسلامی ایران است که علاوه بر حفظ امنیت و مسائل دفاعی، در عرصه‌های دیگری همچون سازندگی، عمران، خدمت‌رسانی به محرومان، مسائل فرهنگی و هنری و تولید فکر انقلابی، نقش‌آفرینی می‌نماید و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در چهل سال گذشته با تمام وجود از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری نموده است و مصداق این جمله رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) قرارگرفته است که فرمودند: ” جمله‌ معروف امام (رحمه‌الله) مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» به این دلیل بود که سپاه، شجره‌ طیبه‌ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می‌تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.”

این بار دولت آمریکا قصد دارد طرحی مسکوت را که یک‌بار در سال ۹۶ از طرح و تصویب آن عقب‌نشینی کرد و از دستور خارج نمود را دوباره مطرح و کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نماید. این اولین باری است که نیروی رسمی یک کشور یک سازمان تروریستی نامیده می‌شود. این در حالی است که تشکیل سپاه و فعالیت‌های آن نه‌تنها هیچ تناقضی با مفاهیم حقوق بین‌الملل ندارد بلکه همپوشانی هم دارد.

تشکیل نیروی نظامی رسمی از صلاحیت‌هایی است که حقوق بین‌الملل تحت عنوان حاکمیت سرزمینی برای دولت‌ها در نظر گرفته و به رسمیت شناخته است. حقوق بین‌الملل بنا بر اصل حاکمیت سرزمینی، این اختیار و اراده قانونی کشورها است تا قانون‌گذاری در مورد تشکیل نهادهای نظامی و تعیین کار ویژه‌های هر یک را پیگیری، مصوب و اجرا نمایند.

این مضحک است که اولین و بزرگ‌ترین حامی تروریسم در دنیا، یک نیروی دفاعی و عامل امنیت منطقه در مقابل حملات تروریستی را تروریست اعلام می‌کند. اما این اقدام سبک‌سرانه برای ایران اسلامی تازگی چندانی ندارد و ملت ایران ۴۰ سال است که با این اقدامات آمریکا روبرو است و برایشان رفتار جدیدی نیست.

بزرگ‌ترین تجربه ایران در این ۴۰ سال ایستادن در مقابل ظالمان و مستکبران عالم بوده و به‌خوبی توانسته با همین ایستادگی، معادلات بین‌المللی را تغییر دهد. ایران یک کشور غنی و ریشه‌دار و متمدن و قدرتمند و دارای نفوذ در معادلات جهانی است، که لایه‌های نفوذش مخصوصاً در منطقه انکار ناشدنی است و این طرح در صورت تصویب قطعاً تبعات سنگینی برای آمریکا خواهد داشت.

تسنیم: این اقدام آمریکا را مطابق موازین، مقررات، کنوانسیون‌ها و عرف بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 عبدی: تحریم‌های آمریکا از سال ۱۹۷۹ به دلایل تروریسم، اشاعه تسلیحات کشتارجمعی، فعالیت‌های مرتبط با مواد مخدر، نقض حقوق بشر، سلب مالکیت و تهدیدهای زیست‌محیطی ایجاد شد. این دلایل، دلایل احتمالی هستند و هنوز اثبات نشده‌اند.

اگر آمریکا مدعی است باید ادعای خود را اثبات کند و دلایل تروریست بودن ایران را به اثبات برساند. صرفاً با ادعا وجود احتمالات نمی‌توان یک کشور را از حقوق خود محروم نمود و زمانی که دلیل آشکاری برخلاف قانون پیدا نشود تحریم‌ها خلاف حقوق بشر است. اصل بر برائت است و نه تروریست بودن و آمریکا باید ادعای خود را  ثابت نماید. در غیر این صورت آمریکا بدون دلیل، مردم ایران و یا سپاه پاسداران را از حقوق حتمی خود محروم کرده و این خلاف بیّن حقوق بشر است.

ایران هیچ اقدامی علیه تمامیت ارضی و حکومتی آمریکا، انگلیس، اسرائیل و هر کشور دیگری انجام نداده است. لذا تروریست خواندن ایران و اتهام تروریست بودن ایران و مردم ایران بی‌پایه و اساس است و مصداق اتم «قصاص قبل از جنایت» است. لذا آمریکا باید غرامت‌های مادی و معنوی این اتهام را تأدیه نماید.

اعمال صلاحیت و تحریم یک‌جانبه علیه اتباع یا ارکان یک کشور ممنوع است. بر اساس این قانون هیچ دولتی وادار به تأمین خواسته دولت دیگر یا اهمیت دادن به آن نیست. لذا امریکا با تروریست اعلام کردن و تحریم یک‌جانبه  سپاه پاسداران که یکی از ارکان جمهوری اسلامی ایران است، این اصل را نقض کرده و اقدامش خلاف این اصل است.

اعلامیه جهانی حقوق بشر میثاق ۱۹۶۶: تأکید می‌کند در هنگام حمله خارجی حق دفاع وجود دارد. سپاه پاسداران یک نیروی دفاعی است که حافظ امنیت مردم است و بر اساس این اعلامیه تمامی کشورها می‌توانند نیروی دفاعی خود را داشته باشند.

بر اساس اعلامیه اصول حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دوستانه و همکاری بین دولت‌ها (مصوب مجمع عمومی سازمان ملل ۱۹۷۰): اصل بر آزادی تجارت است و بین آزادی تجاری و دسترسی به حفظ صلح و امنیت بین‌الملل ارتباط مستقیم وجود دارد.

طبق این قانون سپاه پاسداران که یکی از ارکان دولت ایران است آزاد است تا با هر کشوری تجارت نماید و هیچ کشوری نمی‌تواند با ادعاهای اثبات نشده و احتمالات واهی آن را تحریم کند. اقداماتی که آزادی تجاری را نقض می‌کند مخل امنیت و صلح است و کشوری که در تجارت اختلال ایجاد می‌کند مخل امنیت و صلح است. لذا آمریکا با تروریست خواندن ایران و ایجاد رعب و ترس در اذهان، حقوق اولیه را زیر سؤال می‌برد.

تسنیم: لطفا تاثیرات و آثار این تصمیم سخیف و غیرقانونی و خلاف عرف بین‌الملل دولت آمریکا را بیشتر توضیح دهید.

 عبدی: این مورد اذعان مسئولان آمریکایی است که عملی کردن این تهدید، می‌تواند عواقب وخیمی برای آمریکا داشته باشد. وندی شرمن معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد دولت اوباما در واکنش به این تهدید گفته است: «سپاه در شرایط فعلی نیز کاملاً تحریم است و این حرکت تنش افزا، صد در صد امنیت سربازان ما در منطقه را به خطر می‌اندازد».

آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که تصویب این طرح به منزوی شدن آمریکا منجر خواهد شد و دستان ایران را برای مقابله جدی‌تر با نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه بازتر خواهد کرد. آمریکایی‌ها خود به توان نظامی ایران اشراف دارند لذا اگر این اقدام صورت پذیرد آغاز اخراج نیروهای مزاحم آمریکایی از منطقه غرب آسیا و آب‌های خلیج‌فارس خواهد شد.

انتهای پیام/ن