به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش اهر، دو ابتکار و اختراع اعضای پژوهشسرای دانش آموزی خیام مدیریت آموزش و پرورش اهر به عنوان طرح های «شایسته تقدیر» بخش دانش آموزی بیستمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد.

طرح دانش آموز رضا شهبازپور با عنوان (سیستم گرمایش آمونیاکی کف جاده) و نیز طرح  احسان خانحسین پور با عنوان (تایر ترمیم شونده) از اعضای پژوهشسرای دانش آموزی خیام مدیریت آموزش و پرورش اهر از طرف دبیرخانه کشوری جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانش آموزی به عنوان طرح های شایسته تقدیر کشوری بیستمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد.

 طرح تایر ترمیم شونده: در این طرح قابلیت پنچرگیری خودکار با قیمتی خیلی پایین با موادی که به آسانی در دسترس است به تایر خودرو داده می شود. لازم به ذکر است علاوه بر این که پنچرگیری خودکار انجام می شود از خروج سریع باد تایر در اثر ترکیدن که منجر به تصادفات شدید می شود جلو گیری میکند و بادی که مثلاً در ۲-۳ ثانیه خالی می شود در بدترین حالت چند روز طول می کشد تا خالی شود علاوه بر این که جان سرنشینان حفظ می شود چند روز هم فرصت دارند تا خود تایر خود را ترمیم یا تعویض کنند و احتمال اینکه ترکیدگی به طور کامل گرفته شود و اصلاً لازم نباشد تایر ترمیم یا تعویض شود بسیار بالا و قریب به قطع است.
طرح سیستم گرمایش آمونیاکی کف جاده: این طرح می تواند با یک قانون ساده مشکل یخ زدگی معابر و جاده ها را بدون هزینه های پی در پی، بدون آلودگی و یک بار برای همیشه حل کند. سیستم مذکور مستقیماً از حرارت ۱٫۵ متری زمین که تنها بین ۵ الی ۸ درجه سانتی گراد است، می تواند برف ها و یخ های موجود روی معابر ، خیابان ها و جاده ها را آب کند به طوری که حتی اجازه تشکیل برف و یخ را روی جاده ها نخواهد داد.