به گزارش خبرنگار اهرامروز، رسول خدابخش عصر امروز در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا گفت: اماکن عمومی، ادارات و بانک‌هایی که مردم به آن‌ها آمد و شد می‌کنند به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنیم و مجدداً سرزده بازدید می‌کنیم که خوشبختانه هیچ‌گونه نقصی ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: تمامی ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان اهر مکلف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند چراکه باید به زندگی کرونایی عادت کنیم چون هنوز پایانی برای ویروس کرونا وجود ندارد، به همین خاطر هر قدر مدیریت و مقابله با کرونا مستمر و منسجم باشد روزبه‌روز وضعیت شهرستان اهر سر و سامان پیدا می‌کند

خدابخش ابراز داشت: باید برای فرهنگ‌سازی استفاده از ماسک در اماکن عمومی، بازار، پاساژها و ادارات زمان صرف کرده و با مردم سخن بگوییم و اجازه ندهیم جو بی‌تفاوتی حاکم شود از این‌رو مردم را ترغیب کنیم تا به سلامت خود و دیگران توجه کنند، اگر این احساس را مستمراً انتقال دهیم قطعاً مردم هم پای‌کار خواهند بود.

فرماندار شهرستان اهر سپس گفت: تجمعات بیشترین عامل انتقال ویروس کرونا در شهرستان اهر بوده است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا خدشه‌ای به مراسمات عزاداری ایام محرم و صفر وارد نشود و همچنین سلامتی مردم حفظ شود؛ خواهشم این است که از روز اول محرم کمیته‌های شهری و روستایی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیأت‌های عزاداری را باید تشکیل دهیم.

وی گفت: موارد و توصیه‌هایی که برای هیأت‌های عزاداری شده را باید از روز اول به صورت سفت و سخت اجرایی کنیم؛ این‌که دستورالعمل‌های ابلاغی تأکید دارد تجمع، استفاده از طبل، برپایی سفره‌های نذری و ایستگاه صلواتی ممنوع است یک تصمیم شخصی نیست که نسبت به اجرای تصمیمات سهل‌انگاری کنیم.

خدابخش اظهار داشت: اگر هیأت‌های عزاداری کنترل و نظارت نشوند شاید ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد و ضمن نظارت؛ متولیان امر به نحوه استفاده از ماسک را نیز به عزاداران آموزش دهند.

وی گفت: هیچیک از ادارات برای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا در شهرستان اهر علی‌الخصوص در ایام محرم و صفر حق ندارد محدودیت اعتبارات را بهانه کند و این ویروس منتطر تأمین اعتبار نمی‌ماند تا بخواهیم با آن مقابله کنیم.

وی گفت: مردم تأمین هزینه ماسک‌های یک‌بار مصرف را ندارند، اگر به مردم می‌گوئیم از ماسک استفاده کند باید در کنار آن راهکار هم ارائه دهیم و از این‌رو توصیه می‌کنیم استفاده از ماسک پارچه‌ای برای مردم از نظر اقتصادی به صرفه است و بایستی اداره صمت ماسک پارچه‌ای و دست‌دوز را تأمین و در اختیار مردم قرار دهد.

خدابخش افزود: پویش «نذر ماسک» را در ایام کرونا و علی‌الخصوص محرم و صفر در شهرستان اهر ترویج کنیم. بخشدار فندقلو نباید از نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در روستاهای حوزه مدیریت خود غافل شود. اتاق اصناف و اداره صمت اهر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها تذکر دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی در پمپ بنزین‌ها سهل شمرده می‌شود؛ دستگاه متولی نسبت به جمع‌آوری وجه نقد و استفاده از پمپ بنزین توسط رانندگان جلوگیری کند، چراکه یکی از راه‌های انتقال بیماری از طریق منابع مشترکی همچون پمپ بنزین است.

وی گفت: هیچ‌یک از هیأت‌های عزاداری بدون مجوز نمی‌توانند مراسم برگزار کنند از این‌رو تأکید می‌کنیم با هیچ کسی در این زمینه تعارف یا مماشات نداریم. سلامت مردم خط قرمز ماست، اجازه نمی‌دهیم به خاطر تخطی از دستورالعمل‌ها؛ سلامت مردم به خطر بیفتد.

فرماندار اهر سپس گفت: اکیپ‌های نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هیأت‌های عزاداری در شهرستان اهر تشکیل می‌شود، همچنین محدودیت و ممنوعیت‌هایی که برای ماه محرم و صفر تعیین شده در روستاهای اهر نیز اعمال می‌شود.

وی سپس در پایان گفت: از روز اول ماه محرم بایستی همه‌ی اعضای ستاد شهرستانی مقابله با کرونا پای‌کار باشند، نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم فکر کنند جلسات و تصمیمات صرفاً پشت میز می‌ماند و نتیجه‌ای ندارد.