به گزارش اهرامروز، بابک جلیلی نیا در گفت‌وگو ایسنا، گفت: در راستای معرفی و بازخوانی مناطق گردشگری، آداب و رسوم، فرهنگ و ادب، مشاهیر و هنرمندان و قدمت تاریخی شهر کهن اهر اقدام به جمع آوری مستنداتی علمی و تاریخی در جهت بازسازی “شهر تاریخی اهر” در دوره بیش از ۶۰ سال انجام خواهد شد.

وی افزود: در راستای رسیدن به این هدف مهم در گام اول به شناسایی افراد بومی و غیربومی که در این شهرستان زندگی کرده‌اند، مالک خانه‌ای بوده‌اند و یا خاطره‌ای از معماری این شهر دارند و اکنون نیز در سایر نقاط این کشور پهناور و جهان زندگی می‌کنند اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات در این خصوص، جمع آوری تصاویر و مستندات در راستای شناسایی ارتفاع ساختمان‌ها، حدود و مرزها، تزئینات، مصالح بکار رفته، پوشش گیاهی مورد استفاده در فضای خانه و سایر شاخصه‌های معماری به کار رفته و جمع آوری خاطرات در قالب نوشته، فایل صوتی، مصاحبه، گفتگو و … برای جمع آوری و احیای هویت جمعی و منظر تاریخی و سایر موارد انجام می‌شود.

جلیلی نیا تاکید کرد: این بازسازی معماری- شهری بر اساس تصاویر هوایی سال ۱۳۳۷ منطبق بوده و محصولی حجمی را با توسعه شهر در نهایت ارائه خواهیم کرد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و نام شادروان محمود آبادی، گفت: این بزرگمرد، تمام همت خود را صرف جمع آوری مستندات اجتماعی شهر کرده بود و در طول تاریخ به عنوان مستند نگار معاصر ارسباران از او نام برده می‌شود و این استاد فقید به عنوان اصلی ترین منابع مطالعاتی تاریخ معاصر قره داغ و اهر به حساب می‌آید.

وی افزود: امیدواریم با کمک تمامی همشهریان و یاری خداوند متعال، بتوانیم با جمع آوری اطلاعات و مستندات علمی، تاریخی، فرهنگی و … در خاتمه محصولی شایسته برای خوانندگان و دوستداران این شهرستان جمع آوری کنیم.