به گزارش خبرنگار اهرامروز، میرمحسن حسینی قمی در نشست خبری روز محیط بان با اصحاب رسانه و خبرنگاران اهر که در پارک جنگلی فندقلو برگزار شد با اشاره به اینکه بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است، اظهار داشت: ما در سازمان حفاظت محیط زیست یک وظیفه بخشی داریم و وظیفه دیگرمان عمومی است که با اصحاب رسانه و مردم یکی هستیم تا تعارضات را کاهش داده و مطالبه گر حقوق زیست محیط عمومی باشیم.

وی افزود: اگر مطالبه گری حقوق زیست محیط عمومی نباشد توسعه قطعاً در اولویت نخست قرار می‌گیرد و منجر به توسعه ناپایدار می‌شود و این مطالبه عمومی است که باعث می‌شود تا همگی باهم همدل و هم‌صدا شویم تا توسعه پایدار رقم بخورد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: حفاظت از جنگل‌های ارسباران و رسیدگی به مشکلات حوزه دریاچه ارومیه بیشترین انرژی را از اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی می‌گیرد و مطالبه گری اصحاب رسانه شهرستان اهر موجب می‌شود در اولویت‌بندی‌ها وزنه مطالبات اهری‌ها سنگین‌تر باشد.

حسینی قمی بابیان اینکه در اجلاس آی چی تمامی دولت‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شده‌اند تا ۱۷ درصد از عرصه سرزمینی خود را تا سال ۲۰۲۰ منطقه‌ی حفاظت‌شده اعلام کنند، گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست سعی کرده است تا مناطق حفاظت‌شده به‌صورت همگن در شمال و جنوب، شرق و غرب استان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم چالش‌های اساسی که با آن روبرو هستیم، استان آذربایجان‌شرقی هیچ‌یک از حلقه‌های تنوع زیست‌محیطی را از دست نداده است به‌طوری که در برخی تنوع‌ها شاهد افزایش نیز هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با ذکر اینکه گونه شوکا اکنون در شرایطی که سرشماری جمعیت می‌تواند از طریق مردم نیز مستندسازی شود، گفت: گونه سیاه خروس که در معرض خطر انقراض است اجازه نداده‌ایم جمعیت این‌گونه از دست برود و حتی مناطقی امن در استان صرفاً برای حفاظت از سیاه خروس تعریف کرده‌ایم.

احیای دریاچه ارومیه مستلزم اعمال برخی محدودیت‌هاست

حسینی قمی اضافه کرد: در جنگل‌های ارسباران و منطقه‌ی حفاظت‌شده کیامکی انواع توسعه‌ها جدیداً تعریف‌شده است، مثلاً منطقه آزاد ارس که می‌طلبد همکاران ما در این محدوده حضور پررنگ‌تری داشته باشند یعنی حضور انسان در کنار حفاظت از تنوع‌های زیست‌محیطی نیروی مضاعفی می‌خواهد.

وی احیای کریدور سبلان – جلفا را ضروری دانست، بیان داشت: امیدواریم بتوانیم در دامنه هریس و سراب گونه قوچ را مستندسازی و کریدور سبلان – جلفا را مجدداً احیا کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه شاید در سایه تلاش سالیان سال همکاران محیط زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده است و احیای این دریاچه مستلزم اعمال برخی محدودیت‌هاست.

حسینی قمی تأکید کرد: با آن‌که چارت سازمانی برای احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی وجود ندارد اما بیشترین انرژی و کار کارشناسی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی معطوف به احیای دریاچه ارومیه شده است چراکه احیای این دریاچه مطالبه عموم مردم است.

وی بابیان اینکه در راستای اعلام منطقه شیور اهر به‌عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده ابتدا قابلیت سنجی می‌کنیم، افزود: در کنار قابلیت سنجی منطقه شیور اهر در نظر داریم منطقه شکار ممنوع نیز اعلام کنیم که در صورت تحقق آن مشابه منطقه‌ی حفاظت‌شده سهند خواهد بود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در ادامه به صدور مجوز شکار چهارپایان در استان نیز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا به امروز هیچ‌گونه مجوزی برای شکار چهارپایان در استان آذربایجان‌شرقی صادر نشده است.

انتهای پیام/