به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن توصیه بر تقوای الهی اظهار داشت: امیدوارم انشاءا.. در عرصه‌های گوناگون زندگی مسئله تقوا، خدامحوری و تکلیف محوری مدنظر بوده و از صفات رذیله‌ای همچون دورویی که انسان را منحط می‌نماید، دور بوده باشیم که در مذمت منافقان و اهل نفاق سوره منافقون به‌طور کامل در این مورد آمده است و آیات متعددی در این مورد نازل گردیده است که تا آنجا که اطلاع دارم در حدود ۲۰۰ آیه نقل گردیده است تا مسلمانان فریب این فرقه و گروه خطرناک را نخورند. حضرت امیر(س) در خطبه ۱۹۴ نهج‌البلاغه می‌فرماید: أُوصِیکمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ ای بندگان خداوند شما را به تقوای الهی توصیه می‌نمایم وَ أُحَذِّرُکمْ أَهْلَ النِّفَاقِ  و شما را از انسان‌های دو رو بر حذر می‌دارم فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ  اینها هم گمراه هستند و هم گمراه‌کننده هستند وَ الزَّالُّونَ الْمُزِلُّونَ  اینها خودشان خطاکار هستند و دیگران را به خطا می‌اندازند یَتَلَوَّنُونَ أَلْوَاناً اینها رنگ‌به‌رنگ می‌شوند و هر روز با رنگی دیگر ظاهر می‌شوند وَ یَفْتَنُّونَ افْتِنَاناً  اینها دارای ترفندهای مختلفی هستند و بقیه خطبه که خیلی مهم است و من فقط به طلیعه آن اشاره نمودم که امیدوارم انشاءا.. دقت نمائیم و هشیار بوده باشیم مخصوصاً در آستانه انتخابات و آزمون بسیار عظیم و بزرگی که در پیش رو داریم، از اهل نفاق پرهیز نمائیم.

وی در ادامه بحث مقامات انسانی مسئله صبر و بردباری را ازجمله راهکارهایی خواند که انسان را مهذب و تربیت می‌کند، و افزود: در متون دینی به مسئله صبر پرداخته‌شده و توجه گردیده است و آیات متعدد و پرشماری و روایات متعددی در جوامع روایی در این مورد آمده است که به چند نمونه از آن اشاره می‌نمایم که خداوند سبحان در آیه شریفه ۱۰ از سوره مبارکه مزمّل می‌فرماید: وَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلًا ای پیامبر در مقابل شماتت دشمنان شکیبا باش و از آنان با دورى گزیدنى خوش فاصله بگیر یعنی طوری که دشمن سوءاستفاده نکند و راههای هدایت نیز بسته نشود. عزیزان دنیا دارای فراز و نشیب‌های عجیبی است که انسان با ملایمات و ناملایمات زندگی همواره روبروست و غیر از صبر و حوصله و تقوا و بردباری با هیچ وسیله دیگری قابل‌حل نیست. امام کاظم(ع) از جناب لقمان که دارای مواعظ بلیغه ای به فرزندش می‌باشد، نقل می‌فرماید: إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : … یا بُنَیَّ ، إنَّ الدُّنیا بَحرٌ عَمیق ٌ دنیا دریای ژرفی است ، قَد غَرِقَ فیها عالَمٌ کَثیرٌ در این دریا انسان‌های بسیاری غرق‌شده‌اند، یعنی امواج خروشان و متلاطم این دنیا خیلی‌ها را غرق کرده است فَلتَکُن سَفینَتُکَ فیها تَقوَى اللّه پس باید کشتی تو در چنین دریای پرتلاطمی باید ترس از خدا و تقوا بوده باشد، بعد از جملاتی می‌فرماید: وسُکّانُهَا الصَّبرَ  و صبر نیز مسافران این کشتی است یعنی اگر انسان صبر پیشه نماید، می‌تواند از این دریای پرتلاطم دنیا نجات یابد و الا هلاک می‌شود. صبر در متون دینی همچنان که عرض شد دارای کاربرد بسیاری است که در بعضی از نقل‌ها در حدود ۷۰  آیه در رابطه با صبر در قرآن شریف آمده است. در سوره مبارکه زمر آیه ۱۰ خداوند سبحان می‌فرماید: إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ آنهائی که انسان‌های صبوری هستند، پاداش خود را بی‌حساب دریافت خواهند کرد. در سوره مبارکه رعد آیه شریفه ۲۴ خداوند متعال می‌فرماید: سَلَامٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ اهل بهشت، بهشتیان مورد خطاب دل‌نشین خداوند سبحان قرار خواهند گرفت که این نعمت بزرگی برای انسان است که ندای سَلَامٌ عَلَیْکُمْ را دریافت نماید و این سلام را رایگان به انسان نمی‌بخشند بلکه در مقابل بِمَا صَبَرْتُمْ نصیب انسان می‌گردد یعنی در مقابل حوصله‌ای که در مقابل زندگی پرتلاطم و ناملایمات دنیا به خرج می‌دهد، این سلام را دریافت می‌کند. تمام انبیاء و اولیاء در زندگی خود صبر و حوصله نشان داده‌اند و منهای صبر و بردباری انسان تربیت نمی‌شود و برای همین است که می گوئیم یکی از راهکارهای تربیت و تهذیب صبر و بردباری است و انسان باید صبر نماید تا به خود رشد و تعالی بخشد. وقتی انسان به مسئله صبر پرداخت می‌نماید، پیامبران زیادی مخصوصاً پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با مشکلات و زحمت و زجر روبرو شده‌اند و ازجمله پیامبران که زبانزد انسان‌هاست و قرآن احوال وی را نقل کرده است، حضرت ایّوب علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام است که خداوند سبحان داستان این بزرگوار را در سوره‌های مختلف قرآن نقل فرموده و در سوره مبارکه انبیاء آیه ۸۳  می‌فرماید: وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ و ای پیامبر ایوب را یاد کن که پروردگارش را ندا داد أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ پروردگارا من با مشکلات روبرو شده‌ام و تو مهربان‌ترین مهربانان هستی. حضرت باری‌تعالی وقتی حوصله و صبر ایوب را ملاحظه فرمود، إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ(ص/۴۴) می‌فرماید ما ایوب را شکیبا و صبور یافتیم نِعْمَ الْعَبْدُ چه نیکو بنده‌ای است. عزیزان این آیه دارای پیام است، ما هم می‌توانیم بنده نیکویی بوده باشیم، اما به‌واسطه چه چیزی؟ به‌واسطه صبر. انسان وقتی صبر پیشه کرد به مقام می‌رسد و تربیت می‌گردد، إِنَّهُ أَوَّابٌ به‌راستی که ایوب توبه‌کار است و بازگشت زیادی به خدا دارد. پس ملاحظه می‌کنید طبق متون دینی، قرآن و روایات اسلامی صبر دارای اهمیت بسیاری است که البته صبر  دارای اقسام مختلفی است که یکی از آنها عبارت از این است که انسان صبر در اطاعت داشته باشد یعنی روزه گرفتن  در روزهای گرم و طولانی مستلزم صبر است وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ صبر یعنی روزه، جهاد کردن صبر می‌خواهد، خدمت به مردم صبر و سعه‌صدر می‌طلبد و امثال اینها. وقتی انسان با گناه و مشتهیات نفس خود روبرو می‌شود، باید صبر نماید و از درون حفظ گردد، معصیت ننماید، مخصوصاً جوانان عزیز توجه کنند که با مشاهده سوغات منحط غرب خود را گم نکنند و به انحراف کشیده نشوند و صبر داشته باشند، باید نفس حضرت یوسف علیٰ نبیّنا و آله و علیه السّلام و نظیر اینها در جامعه کنترل و تقوا وجود داشته باشد تا در مقابل تهاجم فرهنگی و انحرافاتی که امروز برای ما خلق کرده‌اند و می‌خواهند ما را از عفت و عفاف و حجاب و دین و دیانت و مسجد و قرآن و اهل‌بیت دور نمایند، خود را حفظ نمائیم. انسان گاهی با بعضی مناظر غیرقابل قبول  و غیرمنتظره روبرو می‌گردد که حتی به شهرهای کوچک نیز کشیده شده است، مسلمان نباید تا این حد اهل تقلید بوده باشد، مسلمان نباید اسم و لباس و فرهنگ خود را عوض نماید، ما مسلمان هستیم. آیا  آنها هم از ما تبعیت می‌کنند تا ما هم از آنها تبعیت نمائیم؟ نوع دیگر صبر، شکیبایی در مقابل مصیبت‌هاست.

حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه با تأکید بر اخلاص در عمل خاطرنشان کرد: انسان اعمال و افعالش باید خالصاً لوجه ا.. بوده باشد و حیف است که انسان زحمت بکشد و از عمرش سرمایه‌گذاری نماید، اما اعمالش خالصاً لوجه ا.. نبوده باشد و پروردگار متعال در روز قیامت بفرماید که مزد و اجر خود را از کسی دریافت کن که اعمالت را برای او انجام داده‌ای. مسائل سیاسی نیز همین‌طور هستند، آنهائی که به مسائل سیاسی و اجتماعی ورود پیدا می‌کنند، اگر اخلاص نداشته باشند، ضرر خواهند کرد، چون واقعاً کارهای پر زحمت و شکننده‌ای هستند و اگر کسی قربه الی ا.. و خالصاً لوجه ا.. پا در میدان گذارد، خوشا به سعادتش که زحمتش به هدر نخواهد رفت، اما فردی که به خاطر پست و مقام و شهرت و هزاران مسئله و عنوان دیگر به میدان می‌آید، ضرر کرده است و برای همین است که باید دقت گردد و مخصوصاً در این روزها که روزهای ثبت‌نام ریاست جمهوری است الحمدلله از این جهت که فضای باز سیاسی فراهم شده و مردم احساس تکلیف نموده و ثبت‌نام می‌کنند، خیلی خوب است اما این‌همه جماعت که مراجعه می‌کنند، فکر نمی‌کنم بعضی‌هایشان دارای اخلاص بوده باشند و بعضی‌ها هم فاقد شرایط لازم هستند، حیف است، در جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایی اقدامات ما باید پخته و سنجیده بوده باشد، طوری نباشد که ثبت‌نام‌ها وقت‌گیر بوده باشند و وقت مسئولین را به هدر بدهند، انسان باید واقعاً دقت نماید، انسان باید جایگاه خود را تشخیص دهد و فضا را به انسان‌های لایق و ارجح و شایسته واگذار نماید. حضرت امام قدس ا.. نفسه الزکیه فرمودند: مسند ریاست جمهورى و وزارت در اسلام ارزش نیست مگر براى ایجاد حق. اینکه به انسان رئیس‌جمهور و وزیر و امام‌جمعه و فرماندار و استاندار بگویند، اینها ارزش نیستند بلکه اعتبارات هستند و روزی خواهد بود و روز دیگر نه، اما ارزش خدمت صادقانه و خالصانه است و هر کس دارای این صفت هست خوشا به سعادتش. اینکه حضرت امام(ره) در این جمله می‌فرماید مگر برای ایجاد حق، یعنی باید برای اجرای عدالت اجتماعی و احقاق حقوق پا میان گذارد و واسطه و مجری رسیدن انسان به‌حق و حقوق خودشان باشد و در این صورت است که ارزش خواهد یافت و این ارزش فوق عبادت بوده و از طواف و نماز شب مهم خواهد شد. امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: امارتی که من به شما دارم به‌اندازه بند کفش‌هایم ارزش ندارد( کفش‌های امیرالمؤمنین چند بار وصله شده بود) اگر حق مظلوم را از چنگ ظالم بیرون نکشم. اصلاً در نظام اسلامی و حکومت دینی نیز مسئله همین‌طور است و نام نشان مهم نیستند و اعتبارات هستند. امیدوارم انشاءا.. داوطلبان با دقت ثبت‌نام نمایند و مردم نیز که الحمدلله از هوش سیاسی فعال برخوردار هستند، اینها را رصد کنند. با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی میزان رأی مردم است، انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و حضرت امام(ره) خیلی زیبا تعبیر نموده و فرموده‌اند: جمهوری اسلامی نظامی دینی است و با انتخاب مردم اداره می‌شود. یعنی مردم در تمام مسائل زندگی خود را رقم می‌زنند و نقش ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه ریاست جمهوری دومین شخصیت نظام جمهوری اسلامی است، باید متوجه باشیم که مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است که البته وکلای مجلس و شوراهای اسلامی نیز مهم هستند منتهی انتخاب رئیس دولت، دگرگون کردن آینده کشور و ملت و ایجاد تحول فرهنگی، معنوی و اقتصادی است که باید حواسمان کاملاً جمع بوده باشد. انتخابات باید عامل و محور وحدت بوده باشد و مایه افتخار و غرور کشور بوده و آزمون بسیار بزرگی است که باید با حضور حداکثری و گسترده در آن شرکت نمائیم و بدانیم که این حضور دارای تأثیرات مهمی مخصوصاً در گستره بین‌الملل هست و دشمنان وقتی سیل عظیم جمعیت شرکت‌کننده در انتخابات را دیدند، تمام طرح‌هایی را که بر علیه نظام اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند، نقش بر آب خواهند یافت و خواهند فهمید که در مقابل این چنین ملتی نمی‌توانند بایستند همانطور که تا کنون نتوانسته‌اند بایستند. در انتخابات باید اخلاق انتخاباتی حفظ شود و حق کشی نگردد چرا که هر رأیی که به صندوق انداخته می‌شود، حق‌الناس است و باید حفظ شود و اینها در روز قیامت که تمام‌پرده‌ها برداشته می‌شوند، روشن خواهد شد. یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ آن روز که رازها فاش شود. مسائل معنوی انتخابات باید رعایت گردد و خدای ناکرده طوری نباشد که رفته‌رفته در جمهوری اسلامی به سمت و سویی کشیده شود که به مثابه غرب بوده باشد و هر کسی که دارای پول بیشتر باشد در انتخابات برنده شود، امروز که ترامپ بر مسند قدرت تکیه زده، بخاطر پول و ثروت و سرمایه اوست نه ارزش وی و اگر دقت ننمائیم ممکن است در آینده انتخابات ما نیز به این‌چنین بلایی گرفتار شود که البته انشاءا.. چنین نخواهد شد اما باید دقت شود. مسئله حضور حداکثری و مسئله انتخاب اصلح بسیار مهم است و باید از بین کسانی  که شورای محترم نگهبان صلاحیتشان را تأیید کرده، اصلح، اعلم، اتقی و کاردان‌تر و متخصص‌تر را انتخاب نمائیم که این خود یک تکلیف و وظیفه است و اصلح کسی است که کارآمد بوده و از اول دیندار بوده باشد و بتواند بهتر انجام‌وظیفه نماید. باید بدانیم که مملکت ما دارای نیاز معنوی، فرهنگی، اقتصادی است و مسئله بیکاری بیداد می‌کند، باید کسانی را انتخاب نمائیم که مسئله بیکاری را حل نموده و به اقتصاد مقاومتی تحقق بخشد و بحث تولید را به پیش ببرد و دین و دنیای مردم را به‌سوی پیشرفت سوق بدهد، به چنین شخصی اصلح می گوئیم، اصلح باید شجاع، ولایتمدار و انقلابی بوده باشد نه اینکه گوشه‌ای از قلبش اینجا بوده و عمده‌اش در پیش غرب و آمریکا بوده باشد، این‌چنین شخصی به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد. انشاءا.. باید طوری نمائیم که دغدغه‌های دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت ا.. العظمی امام خامنه‌ای دامت برکاته برآورده شود. من در مصاحبه تلویزیونی که بعد از چند روز پخش خواهد شد، این نکته را عرض کردم که باید این ملت با این همه پشتیبانی که از ولایت  دارند، در انتخابات آن‌چنان با درایت رأی بدهیم که مقام معظم رهبری را خوشحال کرده باشیم چرا که خوشحال کردن مقام معظم رهبری باعث خوشحال نمودن آقا امام زمان(عج) و خوشحالی آقا امام زمان موجب خوشحالی خداوند سبحان خواهد شد و باید با این دید به انتخابات نظر بکنیم چرا که وقتی دولتی انقلابی و کاردان و ولایتمدار روی کار آمد، روشن است که ثمره‌اش موجب رفاه مادی و عدم بیکاری و رشد مسائل فرهنگی و معنوی خواهد شد و این در دست آحاد جامعه است و به هیچ‌کس دیگر ربطی ندارد چرا که میزان رأی مردم است.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تقدیر و تشکر از معتکفین عزیز و مسئولین برگزاری اعتکاف یادآور شد: انصافاً خواهران در اعتکاف حضور بیشتری داشتند و در مسائل معنوی پیشروتر از برادران هستند. اینها برای شهرمان برکت بودند و منطقه‌مان را بیمه کردند. از کسانی هم که در تدارکات این امر معنوی شرکت کردند و یا خواهند کرد، نیز تشکر می‌نمایم که هزینه اعتکاف هنگفت بود و بهترین محل احسان نیز همین اعتکاف می‌باشد که مردم حضور یافته و روزه گرفته و دعا بخوانند که دارای آثار بسیاری است.

وی به ۲۸ فروردین روز جهانی هموفیلی اشاره نموده و ادامه داد: الحمدلله با تقویت بهداشت و درمان در کشور تقویت می‌گردد منتهی باید آحاد جامعه کمک نمایند تا بیماری‌های مزمن و بیماری‌هایی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند، از بین بروند.

حاجی‌زاده با اشاره به سالروز شهادت شهید عبدالعزیز رنتیسى، رهبر جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس) به دست رژیم صهیونیستى در سال ۱۳۸۳ هـ.ش از خداوند متعال مسئلت نمود این بزرگوار را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید. انشاءا..

خطیب نماز جمعه با اشاره به ۲۹ فروردین روز ارتش جمهورى اسلامى و نیروى زمینى‏ افزود: این روز یادآور دلاوری‌های نیروهای مسلح و ارتش غیور جمهوری اسلامی  و عزیزانی است که با تمام وجود در دفاع از کشور مقدس جمهوری اسلامی در کنار سایر نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و سپاه و بسیج ایفای وظیفه می‌نمایند. از خداوند متعال مسئلت می نمائیم این بزرگواران را که دائماً با رشادت از حدود و ثغور ما را حفظ می‌کنند و در کشور امنیت ایجاد می‌نمایند، با تمام نیروهای مسلح مان به پیروزی نهایی نائل فرماید. انشاءا..

امام جمله اهر با اشاره به حمله موشکی آمریکا به سوریه تصریح کرد: اینها به بهانه حمله شیمیایی سوریه در مقابل دیدگان تمام دنیا به سوریه حمله کرده و با این وقاحت ایجاد شرارت می‌کنند که واقعاً جای تعجب است که اینها چقدر دروغ می‌گویند و دم از حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند که الحمدلله بر همه مشخص شده که غیر از کذب و دروغ  چیز دیگری نیست و عمده‌ترین هدفشان مسئله برکناری بشار اسد و تجزیه سوریه  و تشدید درگیری و جنگ فرسایشی در این کشور است تا سوریه نتواند جانی دوباره بگیرد و سوریه و حامیان سوریه و نظام جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش را از طریق جنگ فرسایشی خسته نمایند.

خطیب نماز جمعه در پایان با اشاره به ارتحال عالم مجاهد و ابوالشهید آیت ا.. باریک بین نماینده و امام‌جمعه سابق قزوین افزود: این بزرگوار شخصیتی انقلابی و عالمی وارسته بودند و حضرت آقا نیز پیام تسلیتی صادر فرمودند و از ایشان به‌عنوان نمونه یک روحانی پارسا و انقلابی تعبیر نمودند. از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم این بزرگوار و سایر علمایی را که اخیراً به رحمت خدا واصل گشته‌اند، با اهل‌البیت(ع) محشور فرماید. انشاءا..