به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت روز نماز جمعه برگزار شد، اظهار داشت: اولین نماز جمعه نظام اسلامی روز ۵ مرداد ماه ۱۳۵۸ به امامت آیت‌الله طالقانی که از سوی امام راحل منصوب شده بودند، اقامه شد.

وی با اشاره به این‌که نماز جمعه، نمازی عبادی سیاسی است، افزود: نماز جمعه قبل از انقلاب به صورت محدود در برخی شهرهای کشور اقامه می‌شد و سیاسی هم نبود ولی وقتی انقلاب پیروز شد یکی از دستاوردهایش برپایی نماز جمعه بود.

امام جمعه اهر ادامه داد: در اقامه نماز جمعه در نظام اسلامی، تفاوتی بین شیعه و سنی نیست، در حالی که قبل از انقلاب اسلامی این مسائل مطرح بود.

حاجی‌زاده با ذکر این‌که نماز جمعه زمینه‌ای برای بازگویی مسائل جهان اسلام، موعظه و امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: نماز جمعه تریبون ولایت بوده و تشریح سخنان مقام معظم رهبری از برکات نماز جمعه است.

وی تصریح کرد: نهاد نماز جمعه، نهادی رحمانی و پویایی است و برای این‌که صفوف به هم پیوسته نمازگزاران جمعه را از هم بپاشند آن هم با اسلام آمریکایی و از طرفی جدایی دین از سیاست از دسیسه‌های اسلام آمریکایی است.

امام جمعه اهر ابراز داشت: خطبای نماز جمعه از سوی مقام معظم رهبری با واسطه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب می‌شوند و در استان‌ها بدون واسته و از طرف رهبر انقلاب اسلامی انتخاب می‌شوند.

حاجی‌زاده بابیان این‌که خطبای نماز جمعه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، گفت: هیچ یک از دفاتر ائمه جمعه و ستادهای اقامه نماز به دولت وابسته نیستند و حتی ریالی از سوی دولت پولی دریافت نمی‌شود.

وی افزود: انتقاد امام جمعه از مسئولان در راستای تقویت نظام جمهوری اسلامی است، به عبارتی در جریان فتنه‌ها اگر اقدام لازم از سوی ائمه جمعه صورت نمی‌گرفت شاید شاهد فتنه‌های متعددی بودیم.

امام جمعه اهر با تأکید بر این‌که انتقاد از گرانی‌ها و تذکر در رابطه با نظارت‌ بر بازار در شرایط فعلی از وظایف امام جمعه است، بیان کرد: ۲۶ مردادماه اولین نماز جمعه در اهر اقامه شده و جزو اولین شهرهایی است که نماز جمعه اقامه کرده است.

حاجی‌زاده گفت: حضور در نماز جمعه در شهری همچون اهر به هیچ عنوان الزامی نیست و گروهی هم شرکت نمی‌کنند. بلکه هر کسی که علاقه‌مند است در نماز جمعه شرکت می‌کند.

وی تأکید کرد: مسائل کوچک و پیگیری‌های جزئی را در تربیون نماز جمعه مطرح نمی‌کنیم، اگر مدیر یا مسئولی خلاف واقع عمل کند ما با دعوت به دفتر امام جمعه از آن مسئول توضیح می‌خواهیم و تأکید می‌کنیم تا رویه را اصلاح کنند.

امام جمعه اهر با اشاره به این‌که نماز جمعه نهادی مردمی و به دولت وابستگی ندارد، خاطرنشان کرد: از رسانه‌های اهر و خبرگزاری‌ها از اینکه اخبار نماز جمعه را پوشش می‌دهند و حمایت می‌کنند قدردانی می‌کنم.

حاجی‌زاده یادآور شد: چرا این همه طلاق اتفاق می‌افتد؟ عوامل را بررسی می‌کردم عمدتاً مسائل اقتصادی مطرح است البته فاصله‌گیری از مسائل دینی هم مطرح و عمده مشکلات و معضلات اجتماعی از این ناحیه نشأت می‌گیرد.

وی گفت: همه باید از اهمیت نماز جمعه مطلع باشند، ایام الله هم باید حفظ شود، از این‌رو انتظار داریم رسانه‌ها در فضای مجازی که به فضای حقیقی تبدیل شده؛ اهمیت نماز جمعه را برای مردم تبیین کنند.