به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت منابع آبی از ابتدای سال به کشاورزان توصیه شد تا در پایاب سد ستارخان گندم و جو دیم کشت کنند، اظهار داشت: این‌که دستگاه‌های متولی وضعیت منابع آبی را اگر تشریح نکنند و کشاورزان محصولات هر ساله را بکارند اما آب را نتوانیم تأمین کنیم بیشتر متضرر می‌شوند.

وی، از اصلاح الگوی کشت متناسب با منابع آبی در شهرستان اهر خبر داد، افزود: تا به حال به جهت مدیریت منابع آبی موجود با صدور اطلاعیه‌های فنی و اصلاح الگوی کشت اقدام کرده‌ایم تا خدای‌ناکرده از کسی محصولی کشت کند که به آب بیشتری نیاز داشته باشد نتوانیم تأمین کنیم جای اما و اگر باقی نماند چراکه حفظ باغات و اراضی کشاورزی جزو اولویت‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر ادامه داد: در طی چند سال گذشته طی اطلاعیه مشترکی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان اهر اعلام کردیم کشت لوبیا به لحاظ اینکه آب بیشتری مصرف می‌کند در پایاب سد ستارخان کشت نشود اما برخی‌ها علی‌رغم اطلاعیه ولی اقدام به کشت کردند.

اسدی با ذکر اینکه امسال بر مبنای میزان آب قابل تخصیص، توانستیم بخش کشاورزی را با منابع آبی محدود مدیریت کنیم، گفت: امسال بعد از بارندگی‌های مطلوبی که داشتیم تا به حال شش مرحله آبیاری کردیم و اکنون یک مرحله باقی‌مانده که امیدواریم بتوانیم آب مرحله نهایی آبیاری را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس نیازمندی‌های گذشته می‌بایست برای هر هکتار از اراضی کشاورزی و باغی قطره‌ای ۳۶۰۰ مترمکعب آب تخصیص می‌یافت ولی به لحاظ محدودیت منابع آبی برای آبیاری هر هکتار حدوداً ۲۵۰۰ مترمکعب آب تخصیص‌یافته است ولی این مقدار آب برای باغات قطره‌ای کمتر از نیاز آن‌هاست.