به گزارش خبرنگار اهرامروز، تقی کرمی در آیین افتتاح پروژه گازرسانی به ۲۰ روستای شهرستان هوراند که در روستای تازه کند داود لو برگزار شد، اظهار کرد: ایران جوانانی همچون شهید محسن حججی دارد که برای دفاع از اسلام و نظام و آشکار کردن اسلام‌ستیزان به دست تروریست‌های تکفیری داعش مظلومانه به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه بر خود وظیفه می‌دانم که بر تمامی تحولات روستاها شاهد و ناظر باشم و از هرگونه پیشرفت در مناطق روستایی خرسندم، افزود: اعتبارات دهیاری شهرستان هوراند در اولین سال دولت یازدهم ۶۷۸ میلیون تومان، در سال ۹۳ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، در سال ۹۴ بیش از ۸۶۰ میلیون تومان، در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان و امسال تا پایان مردادماه ۶۱۶ میلیون تومان اعتبار به‌حساب دهیاری‌های هوراند واریز شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان شرقی ادامه داد: با مصوبه مجلس شورای اسلامی و لایحه دولت تدبیر و امید سهم روستاها نسبت به سال گذشته از بیست درصد به ۳۵ درصد افزایش‌یافته است در حالی که واریز عوارضات در پایان سال افزایش می‌یابد و ما قول می‌دهیم که امسال نزدیک به ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به‌حساب دهیاری‌های هوراند واریز می‌کنیم.

کرمی بابیان اینکه نگرش‌هایی که بر دولتمردان حاکم می‌شود تحول جامعه را همین نگرش‌ها رقم می‌زنند، گفت: سیاست‌های غلط رژیم طاغوت بر مبنای این بود که اگر تعداد شهرهای افزایش یابد توسعه و آبادانی را در پی خواهد داشت و بر همین اساس از جمعیت روستایی کاسته و به جمعیت شهرها افزوده شد در حالی که همین مهاجرت‌ها موجب شده تا در کلان‌شهر تبریز ۴۲۵ هزار نفر حاشیه‌نشین داشته باشیم و عمدتاً این تعداد جمعیت به‌جای تولیدکننده مصرف‌کننده هستند.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم مردم در روستاها بمانند امکان‌پذیر نیست مگر این‌که نگرش‌ها و سیاست‌ها تغییر یابد و در واقع نمی‌تواند مردم را به‌زور در روستاها نگه داشت و متأسفانه اکنون روستائیان تمایل بیشتری به شهرنشینی دارند و اگر با جمعیت سال ۵۷ مقایسه کنیم امروز جمعیت شهری و روستای معکوس همدیگر هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان شرقی گفت: بر اساس نتایج آمار سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته تنها ۲۶ درصد جمعیت کشور روستانشین هستند و ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند.

کرمی با تأکید بر اینکه نگرش دولت تدبیر و امید نسبت به روستاها با سایر دولت‌های گذشته متفاوت بوده است، ابراز داشت: نگرش دولت تدبیر و امید بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌گذاری دولت توجه به روستاهاست و ارائه خدمات متمایز با شهرها به روستاها از سیاست‌های دولت است.

وی تصریح کرد: از زمان تأسیس دهیاری‌ها در کشور، تنها برای دهیاری‌های استان آذربایجان شرقی تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار به‌حساب دهیاری‌ها واریز شده و از طرفی تقریباً ۷۲ درصد کل اعتبارات دهیاری‌ها از زمان تأسیس دهیاری‌ها توسط دولت تدبیر و امید واریز شده و این امر نشان‌گر توجه و تغییر نگرش‌ها به روستا و روستائیان است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دولت با وجود مشکل در تأمین حقوق پرسنل خود ولی در قبال دهیاری‌ها کم‌فروشی نکرده است، اظهار داشت: در گذشته در کشور قیر وجود داشت ولی حتی یک کیلوگرم هم برای روستاها قیر رایگان اختصاص نمی‌یافت به‌طوری که اختصاص قیر رایگان به روستاها از زمان دولت روحانی پایه‌گذاری شد و در طول سه سال گذشته معابر ۲۸۶ روستای آذربایجان شرقی از محل قیر رایگان آسفالت‌ریزی شده است.

کرمی بابیان اینکه استان آذربایجان شرقی تنها ۳۰۰ روستا دارد که جمعیت بالای ۱۵۰۰ خانوار دارد، بیان داشت: روستائیان که تا پیش از دولت تدبیر و امید از هزینه‌های درمانی و نبود دفترچه بیمه رنج می‌بردند با سیاست‌های دولت یازدهم این مشکل نیز برطرف شد و شرایطی فراهم‌شده تا روستائیان تنها ۶ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند.

وی در پایان با قدردانی از تلاش‌های شرکت گاز آذربایجان شرقی در جهت گازرسانی به روستاهای استان، خاطرنشان کرد: مهندس دینی انصافاً یکی از افتخارات منطقه ارسباران و اهر است و یکی از انسان‌های با ظرفیت استان به شمار می‌رفت یقیناً مهندس دینی پشتوانه قوی مردم آذربایجان شرقی در تهران خواهند بود.

انتهای پیام/