به گزارش خبرنگار اهرامروز، ولی‌الله دینی در بخش خبری شبکه سهند با اشاره به اینکه با صرفه‌جویی مشترکین گاز استان طی روزهای گذشته ۲ میلیون مترمکعب به گاز مصرفی آذربایجان شرقی افزوده شده است، اظهار داشت: تا روز جمعه میزان مصرفی گاز در استان ۳۵ میلیون مترمکعب بود و علی‌رغم همکاری مردم در صرفه‌جویی ولی شاهد افزایش ۲ میلیون مترمکعبی مصرف گاز هستیم و این نگران‌کننده است.

وی بابیان اینکه اغلب استان‌های کشور علی‌الخصوص آذربایجان شرقی به دلیل بارش برف و کاهش دمای هوا روزهای سردی را سپری می‌کنند، افزود: متأسفانه در حال حاضر دریکی از خطوط انتقال گاز میاندوآب – تبریز افت فشار محسوس داریم و میزان گاز ورودی استان کاهش‌یافته که مجبور به برگزاری جلسه ستاد بحران شدیم و به دلیل اینکه وارد فاز اضطراری و بحران نشویم مجبور به اعمال برخی محدودیت‌ها شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با ذکر این‌که اولویت تأمین گاز منازل است، ادامه داد: نزدیک به ۱٫۵ میلیون مشترک گاز در استان داریم، اگر هر مشترک در مصرف گاز یک مترمکعب صرفه‌جویی کند می‌توانیم تا ۲۴ ساعت آینده پایداری گاز طبیعی آذربایجان شرقی را تثبیت می‌کنیم.

دینی با تأکید بر اینکه با افت فشار گاز در شهرستان‌های مرند و مراغه و با اتخاذ تمهیدات لازم از قطعی گاز جلوگیری کرده‌ایم، گفت: خوشبختانه تاکنون در سراسر استان هیچ‌گونه قطعی گاز نداریم و سیستم‌های گرمایشی مصارف خانگی دایر است.

وی اضافه کرد: میزان ورودی گاز با مصرف در کلان‌شهر تبریز در لب مرز قرار دارد و از این نگران هستیم که اگر خدای‌ناکرده مردم در صرفه‌جویی کم‌توجه‌ی کنند شاید شاهد قطعی گاز نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شبکه گاز کشور شبیه یک مخزن بوده و مصرف کمتر گاز در تأمین گاز دیگر استان‌ها تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: ما برای ۳۵ میلیون مترمکعب گاز مصرفی استان را به‌راحتی تأمین می‌کردیم ولی در سه روز گذشته ولی به لحاظ برودت هوا شاهد افزایش مصرف گاز در آذربایجان شرقی و حتی استان‌های معتدل و گرمسیر هستیم.

افزایش مصرف گاز در آذربایجان شرقی باعث افت فشار شده است

دینی بابیان اینکه افزایش مصرف گاز در آذربایجان شرقی باعث افت فشار شده است، بیان داشت: آذربایجان شرقی قریب به ۱۹ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی دارد و سعی می‌کنیم تا گاز طبیعی را تثبیت و به پایداری برسانیم، چنانچه که اگر بتوانیم گاز را در استان تثبیت کنیم همه مردم استان بدون قطعی گاز روزهای سرد را سپری خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه طی روزهای گذشته گاز استان در حالت پایدار بود و به دلیل افت فشار و کاهش ورودی دریکی از خطوط، اکنون تنها از دو محور گاز به آذربایجان شرقی وارد می‌شود، افزود: برای این‌که بتوانیم افت فشار گاز را جبران کنیم بایستی مردم در مصرف گاز نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند در حالی که تاکنون مردم آذربایجان در صرفه‌جویی شرکت گاز را یاری کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه مردم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز حتماً در رعایت مسائل ایمنی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند، خاطرنشان کرد: دمای هوا در اکثر شهرستان‌های استان زیر ۸ درجه سانتی‌گراد بوده و مصرف گاز افزایش‌یافته که باید در این زمان نکات ایمنی را به‌طور کامل رعایت کنند.

انتهای پیام/