به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی حسین زاده در بازدید امام جمعه، فرماندار و شهردار اهر از پایگاه فوریت‌های پزشکی که به مناسبت روز فوریت‌های پزشکی صورت گرفت با اشاره به اینکه شهرستان اهر ۸ پایگاه فوریت‌های پزشکی جاده‌ای و شهری دارد، اظهار داشت: در حال حاضر اپراتور مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اهر در بیمارستان باقرالعلوم واقع‌شده و از یک سال گذشته سیستم هدایت ناوگان اورژانس هوراند، کلیبر، آبش احمد و خداآفرین به شهرستان اهر محول شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اهر افزود: همکاران ما در فوریت‌های پزشکی علی‌رغم تحمل مشکلات مختلف، اما در حیطه کاری وجدان کاری مثال‌زدنی دارند.

وی ادامه داد: امدادگران اورژانس شهرستان اهر در مأموریت‌های شهری در عرض ۳ دقیقه و در حوادث جاده‌ای ۸ دقیقه‌ای بر سر صحنه حضور می‌یابند این در حالی است که میانگین حضور در حوادث جاده‌ای ۱۳ دقیقه است و استقرار پایگاه‌ها در هر ۱۵ کیلومتر از جاده‌ها باعث شده که حضور در صحنه حوادث به ۸ دقیقه کاهش یابد.

حسین زاده با ذکر اینکه تمامی ناوگان فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر به خودروهای روز مجهز شده است، گفت: آمبولانس‌هایی که جدیداً به ناوگان فوریت‌های پزشکی شهرستان اهر الحاق شده از امکانات روز برخوردار هستند به‌نوعی می‌توان گفت ناوگان فوریت‌های پزشکی نوسازی شده است ولی این مناطق به لحاظ کوهستانی بودن در فصل زمستان کارایی خود را از دست می‌دهند و بر همین اساس سعی می‌کنیم تا از خودروهای هلال‌احمر در صورت ضرورت استفاده کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اهر اضافه کرد: میانگین مأموریت‌های شهری روزانه به ۱۵ مورد، مأموریت‌های جاده‌ای ۳ مورد می‌رسد و متأسفانه به‌طور میانگین هر هفته ۲ فوتی در حوادث جاده‌ای داریم.

وی بابیان اینکه در جاده اهر – تبریز از نظر تلفات جانی نسبتاً شاهد آرامش نسبی هستیم، گفت: متأسفانه جاده اهر – مشگین شهر و اهر – کلیبر از لحاظ حوادث جاده‌ای نسبت به گذشته افزایش‌یافته و اگر با این رویه پیش رود تلفات جانی روبه افزایش خواهد بود امیدواریم مسئولان باید به جهت کاهش حوادث جاده‌ای در این جاده‌ها برنامه‌ریزی کنند.

حسین زاده اضافه کرد: بنا بر درخواست قرار است تا به‌زودی یک یا دو دستگاه آمبولانس بنز دو دیفرانسیل اختصاص یابد که شهرستان اهر در اولویت قرار دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اهر با تأکید بر اینکه تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی از ابتدای سال‌جاری به ۳۸۰ مأموریت تصادفی اعزام شده‌اند، گفت: از مجموع مأموریت‌های تصادفی ۴۰ درصد مربوط به حوادث جاده‌ای است.

وی، تعداد مأموریت‌های غیر تصادفی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اهر را در سال‌جاری ۹۴۹ مورد اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد ۲۵ درصد مأموریت‌ها مربوط به بیماران قلبی است و همچنین ۵۷ مورد هم استقرار در میادین شهر و مراسمات مختلف و مسابقات ورزشی داشته‌ایم.

حسین زاده گفت: ۸۶ مورد هم مراجعه حضوری به پایگاه‌ها اتفاق افتاده که افراد خودشان بیمار یا مصدوم را به پایگاه رسانده‌اند و از آنجا توسط عوامل اورژانس به بیمارستان باقرالعلوم اهر منتقل شده‌اند، در مجموع مأموریت‌های انجام‌شده از ابتدای سال‌جاری تا به امروز ۱۴۷۲ مورد است.