به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در جلسه شورای ICT شهرستان اهر که با حضور مدیران وزارت ارتباطات و مدیران کل ارتباطات زیرساخت، مخابرات، پست و تنظیم مقررات آذربایجان شرقی در سالن جلسات فرمانداری اهر برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به تقویت و توسعه زیرساخت‌های IT و ICT داشته است، اظهار داشت: علی‌رغم اقدامات دولت، هنوز مشکلاتی در حوزه ICT شهرستان اهر داریم.

وی افزود: شهرستان اهر پیش از آن‌که برخی از شهرستان‌های هم‌جوار از اهر تفکیک و مستقل شوند یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های آذربایجان شرقی بود به‌طوری که در دهه ۸۰ این شهرستان ۱۴۰۰ روستا داشت و حال با داشتن ۲۰۷ روستا به لحاظ گستردگی و پراکندگی روستاها باعث شده تا مشکلاتی در حوزه ارتباطات داشته باشد.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: در روستاهای شهرستان اهر روستائیان از اختلال در تلفن ثابت و همراه و نبود اینترنت همراه و پرسرعت گله‌مندند و دولت تدبیر و امید با توجه به اینکه یکی از شعارهای خود را تقویت زیرساخت‌های ارتباطی قرار داده بود به این حوزه توجه مضاعفی داشته اما با این حال روستائیان در این زمینه مشکلات متعددی دارند.

محمودی بابیان اینکه ۶۲ روستای بالای بیست خانوار و ۵۲ روستای زیر بیست خانوار شهرستان اهر از نظر اختلالات تلفن همراه، ثابت و اینترنت مشکلاتی دارند، گفت: جمعاً اهالی ۱۱۴ روستای شهرستان اهر با اختلال تلفن همراه، ثابت و اینترنت گریبانگیر هستند و طبق وعده‌ای که به روستائیان داده‌ایم این مشکل زیرساختی روستاها را پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: روستای چولقشلاقی شهرستان اهر که دارای ۲۷۳ خانوار بوده اصلاً تلفن همراه ندارند به عبارتی تلفن همراه در این روستا آنتن دهی ندارد و حتی تلفن ثابت نیز در این روستا با اختلال مواجه است که به‌تبع وجود این مشکلات روستائیان از خدمات اینترنتی هم محروم مانده‌اند.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه روستا ورگهان‌که مرکزیت دهستان ورگهان را دارد یا روستای افیل که یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان اهر محسوب می‌شود با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، ابراز داشت: شهرستان اهر در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان و کشور از لحاظ زیرساخت‌های IT و ICT مشکلات فراوانی را متحمل شده است و در جاده اهر – تبریز که محور اصلی از آن یاد می‌کنیم نقاط کوری دارد که تلفن همراه در برخی محدوده‌ها آنتن نمی‌دهد.

محمودی از اختلال تلفن همراه و ثابت در بیش از ۵۰ درصد روستاهای شهرستان اهر خبر داد، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌یافته بیش از ۲۰ درصد مناطق عشایری شهرستان اهر فاقد آنتن دهی مناسب تلفن همراه و اینترنت است.

وی، اختلال در تلفن همراه در محورهای مشگین شهر، کلیبر، ورزقان و هوراند را از دیگر مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان اهر ذکر کرد، یادآور شد: با آن‌که از تقویت زیرساخت‌های ارتباطی به‌عنوان کارنامه درخشان برای دولت یاد می‌کنیم بایستی در نظر داشته باشیم که روستائیان و عشایر از اختلالات تلفن همراه، ثابت و اینترنت گله‌مند هستند.

ارتباط تلفن همراه در قشلاقات عشایری اهر مشکلاتی دارد

علیرضا حضوری، رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عشایر شهرستان اهر در ییلاقات و قشلاقات سکونت می‌کنند و در اکثر سکونتگاه‌های عشایر مشکل ارتباطی وجود دارد، اظهار داشت: عشایر شهرستان اهر در  ۵۳ قشلاق با مشکل ارتباطی روبرو هستند که از این تعداد ارتباط ۱۳ قشلاق عشایری جدّی است.

وی افزود: به‌طور مثل در قشلاق ذاخر که بالای یک‌صد خانوار جمعیت دارد آنتن دهی تلفن همراهی قابل‌قبول نیست و با مشکل مواجه است البته غیر از این قشلاقات دیگری نیز داریم.

حضوری ادامه داد: حداقل‌ترین خواسته روستائیان و عشایر ارتباط بدون مشکل تلفن همراه از محل دائمی سکونت و کار است.