به گزارش خبرنگار اهرامروز، رحیم شهرتی‌فر در دیدار با جمعی از ارسبارانی‌ها اظهار کرد: ما به گذشته و تاریخی‌مان افتخار می‌کنیم و در عین حال به آینده نیز مسئول هستیم و منطقه ارسباران و مردمانش به گذشته و تاریخ کهنی که دارد افتخار می‌کند ولی آنچه که در این منطقه رخ می‌دهد مهاجرت است و همین مهاجرت گاهی آینده‌ساز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی مهاجرت را همه گونه محکوم می‌کنیم این درست نیست، افزود: گاهی مهاجرت به خاطر بی‌برنامگی، فقر، توسعه‌نیافتگی و از سر ناچاری انجام می‌گیرد و وقتی هم مهاجرت لازمه تمدن وزندگی است و اگر به تاریخچه زندگی شخصیت‌ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بعد از مهاجرت این افراد دارای شخصیت‌های نامی و نامدار شده‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: وقتی نخبگان منطقه‌ای مهاجرت می‌کنند نه‌تنها ثروت را با خود می‌برند بلکه خود نخبگان نیز به‌عنوان سرمایه انسانی فوق‌العاده ارزشمند را نیز از دست می‌دهیم و در این میان جابه‌جایی ثروت به نفع کلان‌شهرها و به ضرر شهرهای کوچک و روستاها تمام می‌شود.

شهرتی‌فر اصلی‌ترین دلیل عدم توسعه‌نیافتگی مناطق را بی‌توجهی به مسائل فرهنگی عنوان کرد، گفت: به اعتقاد بنده برای اینکه از جابه‌جایی ثروت و نیروی انسانی جلوگیری کنیم باید شایسته‌سالاری را در مناطق و شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی محقق کنیم به‌طور مثال اگر قرار است فرماندار و یا بخشداری برای شهرستانی انتخاب کنیم باید فردی باشد تا نهایت تلاش و کوشش خود را برای خدمت به مردم به کار گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی در تشکیل کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز به دلیل ایراد گرفتن به نام ارسباران مانع از تشکیل این کانون شده بودند و صحبت این بود که ارسباران در تقسیمات سیاسی وجود ندارد و تنها یک‌لفظ عام است بلکه سعی این بود که نام کانون باید متشکل از نام‌های شهرستان‌ها بوده باشد، این نیست که فقط نام ارسباران در دفتری با امضای دولت ثبت شود تا بگویم ارسبارانی وجود دارد بلکه ارسباران با جمعیت و موقعیت جغرافیایی برای همگان شناخته‌شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه در راستای تحقق شایسته‌سالاری در منطقه ارسباران به‌ویژه شهرستان اهر در خصوص این‌که اگر سازمان و اداره‌ای منشأ اثرپذیری ندارد آماده همفکری هستیم، گفت: بنده زمانی که فرماندار تبریز بودم به لحاظ اینکه اهری‌های ساکن تبریز به‌مراتب بیشتر از جمعیت کنونی است می‌توانم بگویم که بنده بیشتر فرماندار اهر، برای اهری‌ها فرماندارتر هستم.

شهرتی‌فر ابراز داشت: از اهری‌ها و ارسبارانی‌ها می‌پرسم که شما زمانی که همه دارایی خود را فروخته و به کلان‌شهرها مهاجرت کرده‌اید برای زادگاه و دیار خود چه کرده‌اید؟ بلکه هدف از تشکیل کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز نیز در همین راستا بود تا با همفکری برای اهر و ارسباران کاری کرده باشیم.

وی با ابراز خرسندی از خیرین، گفت: به‌طور مثال مردانی آذر بزرگ‌شده تبریز که در آمریکا به ثروت رسیده اکنون در سطح استان و کشور با همت و غیرتی که دارد برای عمران و آبادانی زادگاه خود تمامی دارایی‌اش را هزینه می‌کند و علاوه بر آن تمامی خیرین بیشتر از دولت در شهرستان‌ها و استان‌ها پروژه اجرا می‌کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه دولت وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را دارد و انتظار داریم کسانی که اثرگذاری دارند در امور فرهنگی دولت را یاری کنند، بیان داشت: بزرگ‌ترین پتانسیل اهری‌ها و ارسبارانی‌ها در منطقه واقع‌شده و پتانسیل دیگری نیز به نام ارسبارانی‌های مقیم تبریز نیز وجود دارد از این کانون ارسبارانی‌ها نیز انتظار داریم تا برای آبادانی و توسعه ارسباران قدم‌هایی بردارند.

شهرتی‌فر یکی از ابر چالش کشور را معضل بیکاری جوانان ذکر کرد، ادامه داد: هرچند نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۱ درصد بوده ولی وضعیت بیکاری در این استان نسبت به سایر استان‌ها بهتر است.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت مردم تنها مختص به شهرستان اهر یا منطقه ارسباران نیست بلکه از تمامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی شاهد مهاجرت بوده‌ایم، تأکید کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر جمعیت ششمین استان کشور محسوب می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: من قبول می‌کنم که شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران بوده و در آذربایجان شرقی شهرستانی مهم و استراتژیک و تأثیرگذار است و تأثیرگذاری این شهرستان برگرفته از نیروی انسانی تربیت‌یافته از دامن همان منطقه است.

شهرتی‌فر بابیان اینکه استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرده‌اند تا از بانوان در پست‌های مدیریتی یا معاونتی نیز به‌کارگیری شود، خاطرنشان کرد: از اینکه بانوان اهری در فعالیت‌های سیاسی حضور فعالی دارند بسیار خرسندم و امیدواریم حداقل در صورت امکان فرمانداران برای خود معاونین زن انتخاب کنند و اگر مدیرکلی از بانوان نیست حداقل می‌تواند معاونی از بین بانوان انتخاب کند.

وی با ذکر این‌که موافق هستیم که اهری‌ها و ارسبارانی‌های مقیم تبریز در هر منصبی که هستند برای منطقه و شهرستان خود نگاه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: کسانی که از آذربایجان شرقی به‌عنوان وزیر انتخاب می‌شوند همیشه گله‌مندیم آن‌طور که باید و شاید به آذربایجان باید توجه نشود نمی‌شود و بدبختی ما این است که کسی هم از آذربایجان به منصبی در وزارتخانه می‌رسد به آن توهین می‌کنند لااقل تشکر و قدردانی از آن نشد حداقل توهین نکنید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در پایان یادآور شد: هر ارسبارانی در وهله نخست وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد به اعتقاد بنده یک وظیفه اخلاقی، عرفی و تعصبی دارد که هر کاری از دستش برمی‌آید برای زادگاه خود انجام دهد و ما با این طرز تفکر موافق هستیم.

انتهای پیام/