به گزارش خبرنگار اهرامروز، عبدالحسین علم‌الهدا از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیش‌کسوت شهرستان اهر است که از سال ۱۳۴۵ کار در عرصه خبری را آغاز کرده و اکنون نمایندگی عرضه مطبوعات را در این شهرستان دارد و علاوه بر آن عهده‌دار نمایندگی روزنامه سراسری کیهان است، به مناسبت روز خبرنگار و بزرگداشت این روز به گفت‌وگوی تفصیلی با عبدالحسین علم‌الهدا پرداخته‌ایم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً در ابتدا ضمن معرفی خودتان برای مخاطبان ما بگویید از چه زمانی و چگونه وارد عرصه خبرنگاری شده‌اید؟

با تشکر از شما که خبرنگار پیر اهری را یادکرده‌اید، بنده در اسفند سال ۱۳۴۵ در حالی که شاگرد دبیرستان بودم، اولین کارت خبرنگاری خود را به‌عنوان خبرنگار مجله اطلاعات دختران و پسران از طرف موسسه اطلاعات دریافت کردم، با معرفی چهره‌های برتر فرهنگی، ورزشی و هنری در مجله مذکور کارم را شروع کردم و البته در اولین مطلبم شرح‌حال عارف معروف شیخ شهاب‌الدین اهری را بچاپ رساندم. از آن پس در مقاطع مختلف چه در حین خدمت نظام، قبل از استخدام و بعد از آن قبل از انقلاب و بعد از آن قلم زدم و غیر از نشریات مختلف در روزنامه کیهان آن زمان‌برای خودم صاحب ستون ویژه با عناوین مختلف از جمله (یادداشت‌های سردستی)، (یادداشت‌های پراکنده)، (یادداشت‌های زنگ تنفس) و… بودم که از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کرده و با توجه به دو جلد مجموعه‌ای که دارم در طول ۵۱ سال فعالیتم بیش از دو هزار مطلب، رپورتاژ، مقاله و خبر را بخصوص در باب نارسائی‌های شهرمان اهر بچاپ رساندم که در حال حاضر بیشتر زحمات این کار به عهده جوانان کوشا و تازه به دوران رسیده است. برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم.

اهرامروز: جایگاه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را در شهرستان اهر چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر وضعیت مطبوعات در شهرمان اهر تعریفی ندارد و با توجه به بی‌میلی خوانندگان مطبوعات به کمترین  تیراژ خود رسیده و مردم با توجه به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی از مطبوعات بریده‌اند در حالی که در همسایگی ما (مشکین‌شهر) چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن ۳ برابر تیراژ شهر ما، فروش دارند و این در حالی است که مردم می‌توانند با پول یک بستنی پنج روزنامه و با پول یک بسته سیگار ارزان‌قیمت ده روزنامه خریده و مطالعه کنند. در خصوص جایگاه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با عنایت به انسجام و هماهنگی به وجود آمده از طرف نویسندگان و جوانان علاقه‌مند به مطبوعات، جایگاه ویژه‌ای به وجود آمده و این تیپ از احترام خاصی برخوردارند.

اهرامروز: مهم‌ترین چالش‌های خبرنگاران شهرستان اهر را در چه می‌بینید و یا راهکاری برای از پیش روی برداشتن این چالش‌ها دارید؟

با توجه به اینکه اکثر ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در اهر از خرید و مطالعه مطبوعات استقبال نمی‌کنند بر همین اساس نیز رغبتی به مصاحبه و ارائه گزارش و خبر به مطبوعات ندارند و در این خصوص از قدیم‌الایام برای خرید، بهانه عدم اعتبار لازم و در زمینه گزارش و مصاحبه عدم اجازه بالاترها را دارند. در صورتی که حقیر بارها در جلسات و همایش‌ها گفته‌ام که ادارات و نهادها با پول یک پرس چلوکباب و یا موز و قرابیه می‌توانند ۳ ماه هر روز یک نسخه روزنامه را صاحب شوند. اگر در موارد بالا تجدیدنظر شود چالش‌ها و مشکلات این بخش‌ها حل و فصل شود.

اهرامروز: در حال حاضر مسئولین تا چه حدی برای رفع مشکلات خبرنگاران تلاش کرده‌اند؟

بیش از چهل سال پیش در اهر خانه جوانان داشتیم با بخش مطبوعات و خبر و کمی کمتر از این مدت ما در اهر دارای خانه مطبوعات بودیم. صنف خبرنگار و نویسنده و گزارشگر در این اماکن جمع می‌شدند و از تسهیلات این محل‌ها استفاده می‌کردند و به شور و مشورت می‌پرداختند. مسئولین امر امروزه می‌توانند با ایجاد این مراکز و بخشنامه برای ادارات و نهادها و سازمان‌های دولتی مبنی بر همکاری با این صنف و در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم آن‌ها را تحت حمایت قرار دهند از این‌ها گذشته با فراخوان این صنف و نظرخواهی و استفاده از ابتکار آن‌ها می‌توانند این قشر را همراهی کنند. ضمناً تابه‌حال کمکی در این خصوص نشده و فقط در روز خبرنگار از این زحمتکشان افتخاری تجلیل می‌شود که من از بانیان خیر این برنامه علی‌الخصوص حاج‌آقای قیاسی روحانی محترم و امام جماعت مسجد ابواسحق اهر قدردانی می‌کنم.

اهرامروز: به نظر حضرت‌عالی نگاه مدیران دولتی و غیردولتی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران چگونه است؟

نسبت به سابق به مطبوعات و رسانه‌ها و قشر خبرنگار و روزنامه نگاه‌ها بهتر شده و همین عنایت کم نیز جای شکر دارد.

اهرامروز: لطفاً یک خاطره شیرینی که در شغل خبرنگاری داشته‌اید بگویید؟

در طول ۵۱ سال فعالیت خبری و روزنامه‌نگاری، حقیر خاطرات تلخ و شیرین فراوانی دارم اما شیرین‌ترین خاطره‌ام زمانی است که وقتی وارد ادارات و بانک‌ها می‌شوم جوانان شاغل در این مراکز از من استقبال می‌کنند و بابت اطلاع‌رسانی و کمکی که برای ثبت‌نام و استخدام آن‌ها کرده‌ام از حقیر تقدیر و تشکر کرده و بنده را بانی خوشبختی خود می‌دانند.

اهرامروز: سخن آخر؟

سخن آخر اینکه کار مطبوعات جزو مشاغل سخت و زیان‌آور و زمان‌بر است و متقابلاً درآمد آن بسیار ناچیز است و اگر نبود عشق دوران جوانی‌ام در این کار، سال‌ها پیش می‌گذاشتم و فرار می‌کردم و شما می‌توانید به حقیقت عرایض بنده زمانی پی ببرید که ملاحظه می‌کنید در تمام شهر یک‌صد هزار نفری اهر تنها دو سه مرکز مطبوعاتی فعالیت دارند در حالی که اگر این کار سودآور بود چشم هم‌چشمی همشهریان ما زبانزد خاص و عام است. مجدداً از شما تشکر می‌کنم.

عکس ها: توحید مهدی زاده

انتهای پیام/