به گزارش خبرنگار اهرامروز، حبیب شریفیان در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر با اشاره به اینکه نگهداری دام در داخل محدوده روستاهای نیازی به مجوز ندارد، اظهار داشت: اصولاً دلیل اصلی‌مان برای صدور مجوزها این است تا دامداران روستایی بتوانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی افزود: در ۱۲ شهرستان حاشیه دریاچه ارومیه که رفته‌رفته با مشکل تأمین آب شرب مواجه می‌شویم چه برسد برای تأمین آب علوفه و دام برنامه‌ریزی کنیم که در صورت تداوم این وضعیت در آینده نزدیک از نظر جمعیت دامی در حاشیه دریاچه ارومیه با مشکلات مختلفی از جمله در معرض تهدید قرارگرفتن معیشت بهره‌برداران مواجه می‌شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با ذکر اینکه دامداری‌های زیر ۱۹ رأس داخل محدوده روستاها غیراقتصادی هستند و برای صدور مجوز نیازمند استعلام نیستیم، گفت: طبق آیین‌نامه ابلاغی دامداری‌های ۱۹ رأس می‌توانند در داخل محدوده روستاها فعالیت کنند اما این دامداری‌ها عمدتاً غیراقتصادی هستند.

شریفیان اضافه کرد: ایجاد دامداری‌های ۱۹ رأس در محدوده روستاها صرفاً برای جلوگیری از اخلال در معیشت دامداران پیشنهادشده است ولی دامداری‌های بالای ۴۰ رأس صنعتی و اقتصادی هستند.

وی از افزایش ظرفیت مرغداری‌های آذربایجان شرقی به دو برابر خبر داد و گفت: برنامه‌ای داشتم تا مرغداری‌ها را ساماندهی کنیم و این نیز به معنای پلمپ نبود و علی‌رغم اینکه سایر استان‌ها حتی نمی‌توانستند مجوز ایجاد مرغداری کنند ما افزایش ظرفیت دادیم تا حداقل خسارت ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان جبران شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بابیان اینکه قرار بود ۴۵ درصد از تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به بخش کشاورزی تخصیص یابد، گفت: اما دقیقاً اطلاع نداریم که چرا سایر دستگاه‌ها نتوانستند برای این تسهیلات طرح ارائه دهند یا همکاران ما در جهاد کشاورزی تندروی کردند باعث شد تا ۷۵ درصد این تسهیلات در کشور به سمت بخش کشاورزی سوق یابد.

شریفیان خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلفی برای بهره‌مندی از تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری در آذربایجان شرقی منتظر دریافت تسهیلات هستند اما اگر تقسیم‌بندی این تسهیلات بین جامعه هدف چون درست نبود جهاد کشاورزی بیشترین تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کرده است.