به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسن باقرپور در هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر که در بیت امام جمعه برگزار شد، اظهار داشت: در رابطه با مرمت و بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، شورای فنی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با حضور کارشناسانی از سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد و از طرفی هم مرمت و بازگشایی این بقعه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از دکترین سازه و معماری دانشگاه هنر تبریز به لحاظ اهمیت موضوع استفاده و مرمت این بقعه را تخصصی‌تر کرده‌اند، افزود: فقط برای طرح مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که قریب به دو سال به‌طور انجامید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تنها در این بخش ۱۳۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر ادامه داد: طرحی که دانشگاه هنر تبریز برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ارائه کرده زمان‌بر است و مرمت بر اساس زمان‌بندی به‌پیش می‌رود و در این راستا سبک‌سازی گنبد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری فعلاً در حال انجام است که برای سبک‌سازی از تکنولوژی نوین و تخصصی‌تر انجام می‌گیرد.

باقرپور بابیان اینکه شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که برخی مسائل به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانیم بیان کنیم منجر به انتقاد از سوی رسانه‌ها می‌شود، گفت: بازسازی مناره بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که مخالفانی هم داشت ولی علی‌رغم اینکه بازسازی جزو خواسته‌های مردم بود توانستیم با تهیه آجر فیروزه‌ای مناره این بقعه تاریخی ۷۰۰ ساله را مجدداً احیا کنیم.

وی تأکید کرد: در نم‌زدایی کانال‌های مسجد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری که با مشکلاتی همراه بودیم تا با نم‌زدایی مانع از بین رفتن خطوط شویم اما متأسفانه از سوی رسانه‌ها انتقاداتی در خصوص رنگ‌آمیزی شد ولی هیچگونه رنگ‌آمیزی در کار نبود بلکه گچ کاری بود ولی می‌بایست طبق قانون مرمت نباید در حین مرمت هیچ‌گونه بازدیدی شود و همین امر سبب شده تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی دل‌چرکین شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر با ذکر اینکه تاکنون برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده است، گفت: این میزان اعتبارات برای گنجه‌ها، گنبد و نم‌زدایی کانال مسجد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری صرف شده است.

باقرپور با اشاره به بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، افزود: بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان در راستای بازدید گردشگران تبریز ۲۰۱۸ در دستور کار قرار دارد ولی اگر ایراداتی از سوی شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گرفته شود ناچار مجبور به قبول تصمیم این شورا خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های ادارات شهرستان اهر در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ به اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان ارسال‌شده است، گفت: فعلاً منتظر برگزاری جلسه ستاد شهرستانی تبریز ۲۰۱۸ هستیم تا در این جلسه برنامه‌های ادارات جمع‌بندی شود.

انتهای پیام/