به گزارش اهرامروز، علی بیات ماکو مدیر عامل مجتمع مس سونگون ورزقان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاسیسات فعلی مجتمع معدن سونگون با ۴۵۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده اولیه آغاز و عملیات اکتشافی از اواخر دهه ۱۳۶۰ به شکل نظام مند شروع شده است.

وی افزود: در حال حاضر سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی در مجتمع استخراج می شود که مس ۵۵ صدم درصد بوده و به ازای یک تن ماده معدنی ۲.۵ تن هم سنگ باطله استخراج  می شود.
بیات ماکو گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار متر حفاری در مجتمع معدن مس سرنگون انجام شده است و هر روز بیش از یک هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۴.۵ درصد در مجتمع تولید و به مراکز دیگر ارسال می شود.
وی اضافه کرد: ذخیره شناسایی شده معدن سرنگون به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن افزایش یافته است و دستگاه های حفاری با عمق ۲۵۰۰ متر برای مجتمع خریداری و وارد کشور شده در حالی که تاکنون تا عمق ۱۲۰۰ متر از ذخایر اطلاع داشتیم.
مدیرعامل این مجتمع بیان کرد: با ذخیره فعلی، ناگزیر از بازنگری در برنامه های استخراج هستیم و به همین دلیل عملیات احداث فاز سوم تغلیظ با سرمایه گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی به زودی آغاز و تا سه سال آینده افتتاح می شود و به این ترتیب تولید سالانه کنسانتره از ۳۰۰ هزار به ۴۵۰ هزار تن در سال افزایش می یابد.
بیات ماکو گفت: چهار میلیون متر مکعب خاک برداری لازم برای اجرای فاز سوم نیز انجام شده است و با تصویب فاز چهارم تغلیظ ظرفیت، تولید کنسانتره به ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.
وی افزود: مشکلات مربوط به ذوب و پالایش نیز حل شده و امروز کمیسیون در تهران در حال باز  کردن پاکت های مناقصه اجرای این طرح است که امیدوارم از ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی با بیان اینکه قول های شرکت ملی مس ایران درباره سرنگون در حال تحقق است گفت: کارخانه های ذوب، پالایش، اسید سولفوریک و اکسیژن با حجم سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیون یورو احداث می شوند و تاکنون نیز بیش از ۲۰۰ میلیون یورو نیز برای زیرساخت های آن هزینه شده است.
بیات ماکو افزود: هیپ لیچینک نیز  از طرح های مهم و در حال انجام مجتمع معدن مس سونگون است که به شکل الکترولیز سالانه سه هزار تن به طور مستقیم مس کاتدی تولید می کند و اعتبار آن نیز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: پیش بینی ظرفیت سالانه تولید مس کاتدی مجتمع سونگون ۱۰۰ هزار تن و قابل افزایش به ۲۰۰ هزار تن بوده و ارزش طرح های در دست اجرای مجتمع برای سه سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه ۳۷ شرکت متقاضی تولید مس کاتدی بودند که اکنون به چهار شرکت کاهش یافته است گفت: عملیات معدن کاری سونگون به دلیل واقع شدن در منطقه جنگلی ارسباران متفاوت با مناطق دیگر کشور بوده و بالاترین استانداردهای معدن کاری در مجتمع مس سونگون اعمال می شود.
وی به بازیافت ۹۰ درصدی آب مصرفی در مجتمع اشاره کرد و گفت: طبیعی است که فعالیت معدنی مس سونگون آلایندگی نیز دارد و در زمان حاضر برای زدودن آلودگی رودخانه “پخیر چای” با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه تهران همکاری داریم و تلاش ما این است که آسیب های ناشی از فعالیت معدنی مس سونگون را به حداقل برسانیم.
بیات ماکو گفت: در جانمایی همه تاسیسات مجتمع معدن مس سونگون از مشاوره های اروپایی از منظر اقتصادی و زیست محیطی استفاده کرده ایم و برای رفع چالش های زیست محیطی ناشی از فعالیت معدنی مس سونگون، برای ایجاد ایستگاه اطفای حریق جنگل های ارسباران و محل فرود بالگرد اعلام آمادگی کرده ایم.
مدیرعامل مجتمع مس سونگون اضافه کرد: این مجتمع در سال جاری ۱۰۹ میلیارد تومان در راستای مسوولیت های اجتماعی خود هزینه کرده و تاکنون ۶۶۹ میلیارد تومان توسط شرکت ملی مس ایران برای ساخت بزرگراه خواجه – ورزقان هزینه شده و تنها امسال ۱۸۲ میلیارد تومان برای تکمیل این بزرگراه توسط مجتمع مس سونگون هزینه شده است.
بیات ماکو گفت: بخش عمده کارهای قطعات دوم، سوم و چهارم انجام شده و قطعه اول نیز به عنوان تعهد وزارت راه به شرکت ملی مس سونگون تفویض شده است.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

معدن مس سونگون با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده بزرگ ترین معدن مس کشور است.