به گزارش خبرنگار اهرامروز، سیدجلال عطایی در نشست صمیمی با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شهرستان اهر با اشاره به این‌که اخیرا فعالیت شرکت مولیبدن مس آذربایجان در شهرستان اهر شروع شده است، اظهار داشت: دلیل تأخیر در بهره‌برداری از کارخانه آهک هیدراته؛ تحریم‌های ظالمانه و بد قولی شرکت خارجی بود که منجر به عدم دسترسی به نرم‌افزار سیستم کنترل کارخانه شده بود. البته خوشبختانه با تلاش نخبگان ایرانی؛ نرم‌افزار کنترل کارخانه آهک هیدراته بومی‌سازی شد و در حقیقت با تکیه بر ظرفیت های متخصصین داخلی موفق به بی‌اثر کردن تحریم‌ها شدیم و ثابت کردیم که با نگاه به داخل و باور به توانمندی جوانان ایرانی، قطع به یقین تحریم به فرصت تبدیل می شود. لذا به حول قوه الهی پروژه آهک هیدراته اهر در آینده بسیار نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مولیبدن مس آذربایجان افزود: معدن آهک گوره درق اهر ۲۷ میلیون تُن ذخیره قطعی و بالغ بر ۹۰ میلیون تُن ذخیره احتمالی مواد معدنی دارد و ظرفیت تولید آهک هیدراته در کارخانه قریب به ۶۵ هزار تُن در سال خواهد بود که در حال حاضر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با ذکر این‌که شرکت مولیبدن مس آذربایجان اهداف خود را در سه حوزه اهداف کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت دنبال می‌کند، گفت: مهمترین هدف کوتاه مدت این شرکت بهره‌برداری از پروژه آهک هیدراته بوده و در میان مدت بلافاصله پس از افتتاح فاز نخست کارخانه آهک هیدراته، به دنبال توسعه فازهای بعدی آهک هیدراته شهرستان اهر است.

عطایی ابراز داشت: آهک هیدراته، ماده‌‌ای استراتژیک در تولید کنسانتره مس است، به طوری که عدم تولید آهک باعث توقف خط تولید کنسانتره می‌شود و ظرفیت کارخانه آهک هیدراته برای تأمین خوراک آهک مجتمع مس سونگون تدوین شده و با بهره‌برداری از فازهای توسعه‌ای سونگون؛ ملزم به توسعه کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر جهت تأمین آهک مورد نیاز فازهای بعدی سونگون هستیم.

مدیرعامل شرکت مولیبدن مس اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه اکتشافات در مناطق مغار، یخفروزان و بصیرآباد اقدامات خوبی از سوی شرکت مس انجام شده و انشااله خبرهای خوبی را در این زمینه خواهیم شنید و با بهره‌برداری از معادن جدیدالاکتشاف شاهد افزایش سطح تولید مواد معدنی در شهرستان اهر خواهیم بود.

وی همچنین از شناسایی ۲۴ پهنه معدنی در مناطق مختلف شهرستان اهر خبر داد و یادآور شد: انشاالله با اکتشافهای امیدوار کننده اخیر، شاهد رشد بیش از پیش جایگاه معدنی اهر خواهیم بود.

عطایی با یادآوری جایگاه فعلی شهرستان اهر در حوزه صنایع معدنی اضافه کرد: اهر از نظر اشتغال صنایع معدنی در رتبه ۱۱ آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است که این رتبه با وجود منابع سرشار معدنی زیبنده این شهرستان نبوده و قطع به یقین ارتقای جایگاه معدنی این شهرستان، مهمترین اولویت شرکت صنعتی و معدنی مولیبدن مس آذربایجان پس از استقرار در این شهرستان است.

مدیرعامل شرکت مولیبدن مس آذربایجان تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری مسئولان شهرستانی، مشکل معادن شهرستان اهر در حال رفع موانع می باشد.

وی با تأکید بر این‌که شرکت مولیبدن مس آذربایجان علاوه بر فعالیت‌های صنعتی و معدنی؛ سعی دارد تا در قالب مسئولیت‌های اجتماعی نیز نقشی داشته باشد، بیان کرد: شرکت صنعتی و معدنی مولیبدن مس آذربایجان در راستای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در مرحله اول ۶۰۰ بسته معیشتی بین اقشار کم درآمد توزیع می‌کند و در تلاشیم تا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی ایفاء کند.

عطایی با اشاره به اینکه اشتغال آهک هیدراته در مرحله اول برای این شهرستان کافی نیست یادآور شد: آینده روشنی را برای اشتغالزایی مضاعف مجموعه آهک هیدراته اهر می‌بینیم و این مجموعه در حال حاضر تا مقطع کارشناسی از فارغ‌التحصیلان بومی اهر و ورزقان جذب می‌کند.

مدیرعامل شرکت مولیبدن مس آذربایجان در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که آیا آهک هیدراته شهرستان اهر آلایندگی زیست محیطی و یا ریزگردی که محیط زیست را تهدید کند خواهد داشت؟ یادآور شد: کارخانه آهک هیدراته هیچ‌گونه آلایندگی زیست محیطی و یا ریزگردی که محیط زیست را تهدید کند را ندارد؛ چراکه تمامی تکنولوژی لازم و بگ فیلترهای مجهز برای جلوگیری از آلایندگی در این پروژه به کار گرفته شده است و در عین حال هیچ‌گونه پسماندی هم در این کارخانه نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: آهک هیدراته جزو مواد اولیه برای تولید مس و فولاد است و این ماده معدنی بازار تضمینی فروش دارد، با اینکه آهک هیدراته شهرستان اهر هنوز راه‌اندازی نشده اما مشتری برای خرید تولیدات را دارد. با این حال در مرحله اول تمامی تولیدات آهک هیدراته در سونگون استفاده می‌شود و در صورت تولیدات مازاد در بازار داخلی به فروش می‌رسد.