به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نظری در جشن حمایت و نسیم مهر و مجمع عمومی انجمن حمایت از زندانیان شهرستان اهر با اشاره به این‌که روز نسیم مهر در راستای حمایت از خانواده‌های زندانیان نام‌گذاری شده که به همین جهت جشن حمایت را برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: خانواده‌های زندانیان به لحاظ این‌که سرپرستان خانواده بنا به مشکلاتی در زندان‌ها هستند نیاز به حمایت دارند.

وی در ادامه بابیان اینکه مردم منطقه ارسباران مردمانی مؤمن، متدین، فرهنگی و ولایتمدار هستند، افزود: اغلب مردم منطقه اسلام‌شناس، متدین و آشنا به مسائل احکام هستند و یقیناً مردم بیش از همه حرمت ماه رمضان را نگه می‌دارند اما عده‌ای هستند که سعی در حرمت‌شکنی ماه مبارک رمضان را دارند و اگر قصد تظاهر به روزه‌خواری در ملأعام کنند حتماً خود مردم، دستگاه قضای و نیروی انتظامی با این افراد برخورد می‌کنند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر به خروج آمریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای موسوم به برجام نیز اشاره کرد و گفت: امام راحل، مقام معظم رهبری و حتی مردم بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا ناقض حقوق بشر است اما برخی‌ها به توصیه‌ها رهبران گوش نمی‌دادند ولی با بدعهدی و عدم پایبندی به قرارداد بین‌المللی برجام حجت بر همه تمام شد.

نظری ادامه داد: وقتی کشوری به تعهد بین‌المللی عمل نکند یقیناً نباید بر روی آن کشور که آمریکا باشد حساب باز کرد با آن‌که پای توافق هسته‌ای را امضاء کرده بودند و می‌بایست به آن متعهد می‌بودند را بدون هیچ دلیلی توافق بین‌المللی را نقض کرده‌اند به‌طوری که از ابتدای مذاکرات، مقام معظم رهبری بارها فرموده بودند که آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند حال می‌بینیم که پیش‌بینی‌های رهبری مجدداً به تحقق پیوست.

وی بر لزوم حفظ اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان تأکید کرد، یادآور شد: دشمن تنها گزینه‌ای که برای فشار بر ایران آن را دنبال می‌کند تحریم‌های اقتصادی است این در حالی است که با تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی نه‌تنها مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود بلکه از این طریق می‌توانیم در مقابل استکبار جهانی باز مقاومت را به رخ آنان بکشیم.

رئیس دادگستری شهرستان اهر در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه خانواده‌های زندانیان نیازمند حمایت‌های خیرین و مردم هستند، گفت: انجمن حمایت از زندانیان اهر با درآمدهایی که دارد و بهره‌گیری از خیرین، در ابعاد مختلف از خانواده‌های زندانیان حمایت می‌کند.

نظری، انجمن حمایت از زندانیان شهرستان اهر را یکی از انجمن‌های فعال کشور عنوان کرد و گفت: انجمن حمایت از زندانیان شهرستان اهر از سال ۸۷ به ثبت رسیده و اکنون به حول قوه الهی و حمایت خیرین از استقلال مالی مطلوبی برخوردار است و این امر زمینه را فراهم می‌کند تا در مناسبت‌های مختلف به تأمین نیازهای خانواده‌های زندانیان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری از سیاست‌های قوه قضاییه است، تصریح کرد: استفاده از مجازات های جایگزین از قبیل صدور وثیقه قبول کیفری، اشتغال در بیرون از زندان، صدور آزادی مشروط، استفاده از مرخصی و غیره از سیاست‌های قوه قضاییه در کاهش جمعیت کیفری است.

رئیس دادگستری شهرستان اهر اضافه کرد: کسانی که مخل نظم عمومی جامعه و تهدیدکننده امنیت و آرامش خانواده‌ها باشند منتظر برخوردهای قانونی دستگاه قضایی باشند.

نظری، اجرای درست سیاست کاهش جمعیت کیفری را در مؤثر در کاهش زندانیان حوزه قضایی منطقه ارسباران ذکر کرد، ابراز داشت: خوشبختانه دادگستری اهر با تبعیت از سیاست‌های قوه قضائیه و تعیین مجازات‌های جایگزین در راستای کاهش جمعیت کیفری توانسته به موفقیت‌های دست یابد که یکی از آن‌ها کاهش زندانیان کیفری است.

وی بابیان اینکه بیشترین زندانیان زندان شهرستان اهر را محکومین مالی تشکیل می‌دهد، گفت: جرم این زندانیان بدهی‌های مالی، عدم توان پرداخت مهریه و نفقه است که دستگاه قضایی در کنار انجمن حمایت از زندانیان اهر و ستاد دیه استان برای رهایی آن‌ها از زندان لحظه‌ای دریغ نمی‌کند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با تأکید بر حفظ حرمت و احترام خانواده‌های زندانیان، گفت: رحمت و رأفت نظام مقدس جمهوری اسلامی شامل حال همه اقشار جامعه علی‌الخصوص زندانیان نیز شده است به‌طوری که دادستانی برای تأمین منابع مالی محکومیت و جلب رضایت شاکیان و تأمین نیازهای خانواده از لحاظ مرخصی، اجازه نمی‌دهد در سختی قرار گیرند.

نظری از ورود ۳۱ هزار فقره پرونده به مجموعه دادگستری شهرستان اهر طی سال گذشته خبر داد، افزود: دادگستری اهر در سطح استان تنها شهرستان بود که در سال گذشته توانست به سال ۹۵ شاهد کاهش حدود ۲۰۰۰ فقره پرونده باشد در حالی که سال ۹۵ میزان ورودی پرونده به دادگستری اهر ۳۳ هزار فقره بود و این مهم نشان می‌دهد که دستگاه قضایی این شهرستان عملکرد موفقی در پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش وارده داشته است.