به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسن باقرپور در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر که در کانون شهید فهمیده برگزار شد، اهداف جشنواره ملی ورنی اهر را توانمندسازی هنرمندان حوزه صنایع‌دستی عنوان کرد و اظهار داشت: این جشنواره فرصتی شد تا هنرمندان هشت استان کشور با همدیگر آشنایی بهتری داشته باشند و در جهت برندسازی تولیدات صنایع‌دستی راهکاری ارائه دهند.

وی افزود: در راستای توانمندسازی هنرمندان حوزه صنایع‌دستی و معرفی هرچه بیشتر ورنی‌بافی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی اولین جشنواره ورنی شهرستان اهر را در سال ۸۴ برگزار کرد که در نوع خود یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های استان به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر با اشاره به اینکه جشنواره ورنی از اولین تا هفتمین دوره به‌صورت شهرستانی، منطقه‌ای و استانی برگزار شده است، گفت: هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر از ۲۲ مردادماه روند برگزاری را کلید زده و نهایتاً با انتشار فراخوان در دو بخش بافت و طرح و رنگ اکنون شاهد برگزاری آن هستیم.

باقرپور ادامه داد: از انتشار فراخوان تا اتمام مهلت ارسال آثار به هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر، ۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که از این تعداد ۵۷ اثر حائز شرایط شرکت در مسابقه بود که پس از بررسی آثار رسیده توسط هیئت‌داوران و کارشناسان ۶ اثر در بخش‌های “بافت و طرح و رنگ” هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر برگزیده شد.

وی با ذکر اینکه برپایی آلاچیق‌های عشایری در حاشیه هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر زندگی ساده عشایری را به تصویر می‌کشد، بیان کرد: در این جشنواره هنرمندانی از ۸ استان کشور آثار و صنایع‌دستی بومی هر استان را به عرصه نمایش و فروش گذاشته بودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر از بازدید بیش از ۲۳ هزار نفر از هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر در طی ۵ روز گذشته خبر داد و گفت: در طول برگزاری این جشنواره بازدیدکنندگانی از کشورهای همسایه داشتیم.

باقرپور بابیان اینکه در طول ۵ روز برگزاری هشتمین جشنواره ملی ورنی اهر، غرفه داران ۱۰۳ میلیون تومان فروش صنایع‌دستی داشتند، تصریح کرد: از مجموع فروش هنرمندان صنایع‌دستی در این جشنواره، ۴۳ میلیون تومان مربوط به ورنی، گلیم و جاجیم بود.

وی اضافه کرد: ورنی‌بافی شهرستان اهر در حوزه فعالیت خود بسیار توانمند عمل می‌کنند به‌طوری که هم‌اکنون با همت ورنی‌بافی اهری، ورنی اهر به کشور ترکیه نیز صادر می‌شود این امر حائز اهمیت است چون صادرات صنایع‌دستی می‌تواند برای کشور ارزآوری و سهم صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد.