پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز یوسف سلمانی: صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. سرمایه‌گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌های جهان‌گردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید است.

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهان‌گردی نظیر ایران می‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود. متأسفانه در کشورما، صنعت توریسم چنان که شایسته است گسترش و توسعه نیافته است. با وجودی که در تمامی برنامه‌های توسعه سالیان اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده ولی در مقام عمل موفقیت و کامیابی قابل توجه و مملوس و محسوسی در این زمینه به دست نیامده است. رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع‌سازی منابع درآمدی کشور باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های دارای طبیعت بکر، جنگل‌های دست نخورده و آثار تاریخی زیادی است که در کشور از جایگاه ممتازی برخوردار می‌باشد.

روستا و قعله تاریخی” پئشتوو ” یکی از صدها آثار تاریخی استان است که در کمال عظمت و بزرگی خود که در سایه بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت مسئولین در گمنامی محض نظاره‌گر اعمال و رفتار مسئولین امر می‌باشد.

این بنا در روستای “پئشتوو” در ارتفاع سه هزار متری در ۱۲ کیلومتری شهر هوراند ساخته شده، حصارهای آن بسیار مرتفع و صخره‌ای بوده و دور تا دورش را پرتگاه‌های عمیق احاطه کرده است. تنها راه ورودی به قلعه، معبری از سمت شمال با ۲۲۰ پله سنگی دست تراش است. در سه سمت دیگر قلعه “پئشتوو” پرتگاه‌های مخوفی دیده می‌شود که قلعه را نفوذ ناپذیر ساخته‌است. زیاد بودن تعداد پله‌های دستکند قلعه “پئشتوو” و راه ورودی باریک آن امنیت ورود به قلعه تقریباً به صفر می‌رساند.

در ساخت دیوارهای قلعه از سنگ‌های لاشه‌ای، ملات گل رس، ساروج و تعدادی آجر استفاده شده است. آثار بدست آمده از درون قلعه که سفال‌های بدون نقش و نگار قدیمی است، نشان می‌دهد که این قلعه در اوایل تسلط اسلام بر منطقه قره‌داغ مورد استفاده قرار گرفته است. پراکندگی سفالینه‌های هزاره اول قبل از میلاد در این قلعه کمتر از آثار دوران اشکانی و ساسانی و قرون میانه اسلامی است. سفالینه‌های اشکانی و ساسانی این قلعه عمدتاً دارای خمیره نخودی و قرمز و تزییناتی با کنده‌کاری هندسی است و سفالینه‌های قرون میانه اسلامی در دو نوع ساده و لعابدار با خمیرمایه مواد کانی است.

قلعه و روستای “پئشتوو” با ارزش‌ترین مکان تاریخی و جغرافیایی شهرستان هوراند است که در صورت توجه مسئولین مربوطه می‌توانست به یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان و منطقه “قره‌داغ” تبدیل شود ولی این روستای تاریخی ۷۵ خانواری با جمعیت ۳۰۰ نفری به‌صورت سنتی به دور از هیاهوی شهری با مشقت فراوان به کار روزمره خود مشغول هستند. کار اصلی مردم این روستا دامداری و باغداری بوده و توت، زغال اخته، گردو محصول اصلی باغات این روستا است که به خاطر نبود راه ارتباطی اصولی عمدتاً امکان انتقال به بازارهای مناسب به روستاییان میسر نبوده و دسترنج آنها نصیب دلال‌ها می‌شود. دسترسی به روستا به وسیله راه ارتباطی کوهستانی صعب‌العبور که توسط جهاد سازگی کشیده شده به‌وسیله ماشین‌های شاسی‌بلند و دو دیفرانسیل امکان‌پذیر است. مردم روستای “پئشتوو” فقط از نعمت برق و تلفن برخوردار هستند و از دسترسی به آب شرب بهداشتی، گاز، راه ارتباطی اصولی و آسفالته با شهر، سیستم جمع‌آوری زباله و دفع فاضلاب خانگی، خانه بهداشت و حتی حمام بی‌بهره هستد.

“فرماندار” شهرستان هوراند در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن تایید مشکلات این روستا از کم‌توجی دستگاه‌های مرتبط انتقاد کرد و گفت: قلعه و روستای تاریخی “پئشتوو” شاخص‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان می‌باشد که در صورت سرمایه‌گذاری و فراهم نمودن زیر ساخت‌های گردشگری می‌تواند به توسعه پایدار شهرستان کمک شایانی نماید.

“مردانیان” گفت: با وجود اینکه ما در هر فرصت و تریبن بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری تاکید کردیم اما به خاطر نبود دستگاه مربوطه در شهرستان کارهای قابل توجهی در این راستا صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره راه‌اندازی دفتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شهرستان هوراند گفت: با استقرار این دفتر کارهای حوزه مربوطه یا قوت بیشتری پیگیری و اجرا خواهد شد.

فرماندار هوراند گفت: در دو سال گذشته از طرف معاونت گردشگری استان اعتباراتی برای ترمیم و بهسازی قسمت آسفالت شده راه روستایی “پئشتوو” اختصاص یافته بود به خاطر عدم انجام حسن کار و بی‌کیفت بودن بهسازی مراتب اعتراض و نارضاتی فرمانداری طی نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

“زین‌العابدین مردانیان” با تاکید بر تبدیل قلعه و روستای تاریخی “پئشتوو” به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه گفت: طرح هادی روستای “پئشتوو” با محوریت حفظ بافت سنتی به بنیاد مسکن پیشنهاد شده و امید است در سال جاری شاهد اجرای طرح هادی این روستا باشیم.

به گزارش “خبرنگار ما” چند ماه پیش “اله قلی‌زاده “نماینده‌ی مردم هوراند، کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی نیز طی بازدی که به اتفاق چهره‌های انتخاباتی اشخاص مقیم “پئشتوو” در هوراند و تبریز از این روستا داشته ضمن اعلام شرمندگی از وضعیت تاسف‌بار این روستا گفت: در سال ۹۸ کارهای گازرسانی، آسفالت راه ارتباطی و آب شرب بهداشتی و لوله‌کشی شده روستای “پئشتوو” تامین خواهد شد.

قول مساعد “اله قلی‌زاده” برای حل مشکلات اساسی این روستا در سال ۹۸ در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار ما خلاف تحقق این وعده‌های تو خالی در سال‌جاری را اثبات می‌کند.

” رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی ” راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: طرح ملی قیر رایگان و کمک ۶۳۰ میلیون تومانی وزارت راه و شهرستازی برای روستای “پئشتوو” صرفاً برای انجام لایه رویه آسفالت مسافت شش و نیم کیلومتری ابلاغ شده است.

“نیک‌قدم” افزود: برای رسیدن به این مرحله باید از اعتبارات استانی نیز حداقل بیش از سه و نیم میلیارد تومان اعتبار به منظور آماده‌سازی این راه روستایی ازجمله شن‌ریزی، احداث آبگیر و پل‌ها و همچنین مسطح و عریض نموده آن اختصاص می‌یافت که تاکنون در این‌باره هیچ اقدامی انجام نشده است.

با این حساب وعده نماینده محترم مبنی بر حل شدن آسفالت روستای “پئشتوو” حدااقل در سال ۹۸ تحقق نمی‌یابد.

همچنین با توجه به گزارش مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب روستای استان برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی و دفع اصولی فاضلاب “پئشتوو” تا آخر سال ۹۷ هیچ برنامه‌ای تعریف نشده است.

گفتنی است: در تابستان ۹۷ به خاطر نبود سیستم آب شرب سالم و دفع اصولی فاضلاب در روستای “پئشتوو” بیماری التور شایع شده بود که ضمن اعزام تیم سلامت به روستا و کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات روستا تشکیل شد که متاسفانه با عوض شدن بخشدار مرکزی هوراند هیچ یک از مصوبات کمیته از جمله نصب سفتیک برای دفع فاضلاب، ایجاد سرویس بهداشتی رایگان توسط کمیته امداد برای خانوارهای تحت پوشش و ایجاد مخزن برای آب شرب و … تحقق نیافت.

به گفته مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گازرسانی به روستای “پئشتوو” ابلاغ شده و در سال ۹۸ به پیمانکار واگذار خواهد شد.

با توجه به جایگاه و موقعیت تاریخی و فرهنگی روستای “پئشتوو” و پتانسیل‌های آن در حوزه گردشگری لازم است شهرستان هوراند برای رفع محرومیت این روستا اقدام نموده و از آن برای توسعه پایدار شهرستان با جذب سرمایه‌گذار بهره ببرد.

  

انتهای پیام/