به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در جلسه شورای زکات شهرستان اهر با اشاره به اینکه زحمات ترویج فرهنگ زکات و جمع‌آوری زکات عملاً بر دوش کمیته امداد امام خمینی(ره) اهر است، اظهار داشت: اگر در شورای زکات اهر مصوبه‌ای داریم این مصوبات لازم‌الاجراست و اینکه از ۱۰ مصوبه هشت مصوبه عملیاتی شده جای خوشحالی است.

وی افزود: بارندگی‌های سال‌جاری موجب شده تا برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و علوفه برای دام افزون‌تر شود این در حالی است که باید امسال را سالی طلایی برای کمیته امداد و جهاد کشاورزی بدانیم که می‌توانند نسبت به گذشته بیشتر بهره‌مند شده و فرهنگ زکات را ترویج کنند.

امام جمعه اهر ادامه داد: شهرستان اهر در تشکیل شورای زکات روستایی به‌خوبی عمل کرده و در اکثر روستاها این شورا را تشکیل داده‌ایم به‌طوری که این سیاست شورای زکات روستایی در حال حاضر در کشور گسترش‌یافته است و ابداع‌کننده آن شهرستان اهر بوده است.

حاجی‌زاده بابیان اینکه بخش عمده‌ای از روستائیان که بی‌سواد و کم‌سواد و مسّن هستند نمی‌توانند از فضای مجازی بهره‌مند شوند به همین دلیل تبلیغات حضوری و محیطی در روستاها جهت ترویج فرهنگ زکات ضروری به نظر می‌رسد، گفت: هراندازه‌ای که زکات جمع‌آوری می‌شود در این شرایط اقتصادی که فشار بسیاری بر زندگی جاری مردم وارد است می‌تواند حداقل در سفره نیازمندان و مستضعفان تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: دامداران می‌توانند در کنار لبنیاتی که به‌عنوان زکات مستحبی می‌دهند از دام‌های خود نیز در قالب زکات برای کمک به نیازمندان اختصاص دهند و حال که زمان برداشت گندم است مبلغان با حضور در روستاها فرهنگ زکات را مجدداً یادآوری کنند.

امام جمعه اهر در ادامه ابراز داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی جای حالی مسئله کار حلال و مال حلال ملموس است و تا به حال این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

حاجی‌زاده بر ضرورت ترویج و فرهنگ‌سازی زکات در بین قشر جوان و دانش آموزان تأکید کرد، گفت: اگر وقتی جوانان و دانش آموزان از دوران کودکی بر اهمیت پرداخت زکات و خمس و امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند دیگر نیاز نیست که به آن‌ها آموزش دهیم لذا لازم است تا جوانان و نوجوانان و کودکان با فرایض دینی از کودکی با آن آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در جامعه زکات واجب به‌درستی پرداخت شود بسیاری از نیازهای نیازمندان و مستضعفان تأمین می‌شود، افزود: برخی از افراد به خاطر اینکه ذره‌ای از مال خود به‌عنوان زکات نپردازد از داشتن مال منکر می‌شود علاوه بر زکات در برخی مواقع دیگر نیز دیده‌ایم برخی‌ها حاضر هستند طوری نشان دهند که انگار فقیر هستند.

امام جمعه اهر در واکنش به فعالیت گدایان خیابانی در اهر گفت: متأسفانه آن گدایان خیابانی که در چهارراه‌ها گدایی می‌کنند اگر کسی اهر را نشناسد در بدو ورود می‌گویند اهر شهر گداهاست، چرا باید گدایان دوره‌گرد نگاه میهمانان را نسبت به اهر تغییر دهند البته می‌دانیم معیشت مردم با مشکل مواجه است ولی سوءاستفاده از احساسات مردم حدی دارد.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه همه مسئولان شهرستان اهر به تبعیت فرامین مقام معظم رهبری در جمع هیأت دولت، غیر از اشتغال‌زایی در فقرزدایی هم همت به خرج دهند، بیان داشت: با وضعیت اقتصادی که اکنون شاهد آن هستیم با روزمرگی مشکل حل نمی‌شود بلکه باید با دلسوزی و مدیریت جهادی به مقابله با معضلات، مشکلات و فقر بپردازیم.