به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه بیشتر مشکلات و معضلات به دلیل غفلت از قانون و یا عدم اجرای صحیح قوانین ناشی می‌شود، اظهار داشت: اگر در گذشته به قوانین درست عمل می‌شد و غفلتی صورت نمی‌گرفت شاید امروز حجمی بزرگی از حریم و بستر رودخانه‌ها تصرف نمی‌شد.

وی افزود: امور آب با توجه به قوانین و اختیاراتی که دارد حریم و بستر رودخانه‌ها را تعیین کند و به مردم اعلام شود این مرز محدوده حریم و بستر رودخانه است و آن فرد متوجه شود که باید از تصرف اموال حاکمیت دست بردارد.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با قدردانی از فرمانده و پرسنل نیروی انتظامی ادامه داد: اگر توانستیم بستر رودخانه‌ای را تعیین کنیم با درایت و همراهی نیروی انتظامی بوده از این‌رو انتظار داریم دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن اجرای صحیح قانون، از حقوق دولت و حاکمیت دفاع کنند.

نظری با اشاره به تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها «جرم» محسوب می‌شود، گفت: متولی جلوگیری از تصرف و تجاوز به حریم رودخانه‌ها با امور آب است و علی‌رغم جلسات متعدد و تصمیم‌گیری‌ها آن‌طور که باید و شاید در بحث آزادسازی حریم و بستر رودخانه اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اجرای مّر قانون ابراز داشت: امور آب به افرادی که حریم و بستر رودخانه‌ها تصرف کرده‌اند ادعای خسارت کند ولی توصیه می‌کنیم از شکایات صرف‌نظر کند و با تعیین بستر، از طریق اطلاعیه و رسانه‌ها اعلام شود که متصرفان حریم رودخانه‌ها از این پس حق ندارند در زمین‌های تصرف شده کشت و زراعت کنند و تعلل دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه قابل گذشت نیست.

رئیس دادگستری شهرستان اهر در ادامه خواستار رهاسازی آب سد ستارخان برای بخش کشاورزی با تصمیم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان شد، گفت: منابع آبی سد ستارخان با توجه به شرایط زیست محیطی به صورت عادلانه توزیع شود و اگر ایرادی در شبکه پایاب سد ستارخان وجود دارد که قطعاً بدوین ایراد نیست و فرسوده است نسبت به رفع ایرادات آن اقدام شود.

نظری خطاب به دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: متاسفانه باغات غیرمجاز بیشتر از باغات مجاز است، از منابع آبی برداشت اضافی و غیرمجاز صورت می‌گیرد و اراضی منابع طبیعی را به باغ و زمین‌های زراعی تبدیل می‌کنند پس چه زمانی دستگاه با مختلفان برخورد خواهند کرد؟ انتظار داریم منابع آبی موجود با برنامه‌ریزی به باغات تحویل شود.

وی بر لزوم جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب از کانال آبیاری سد ستارخان تاکید کرد و افزود: این‌که بگوییم فلان کار را باید امور آب انجام می‌داد یا وظیفه فلان دستگاه بود قابل قبول نیست بلکه همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از منابع آبی پای کار بیایند، با اجرای صحیح قوانین و برخورد با متخلفان می‌تواند از ضایع شدن حق و حقوق باغات مجاز جلوگیری کند.