به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در نخستین جشن برداشت عسل در شهرستان اهر با اشاره به اینکه راندمان تولید عسل در مناطقی از شهرستان به لحاظ موقعیت و پوشش گیاهی افزایش می‌یابد اظهار داشت: نزدیک به دو دهه می‌شود که پرورش‌دهندگان زنبورعسل این شغل را با جدیت دنبال می‌کنند و بر اساس آمار اتحادیه زنبورداران، بیش از ۱۰ هزار نفر در این شهرستان مشغول به فعالیت در زنبورداری هستند.

وی از وجود ۲۹ هزار و ۲۰۰ کندو مدرن زنبورعسل در شهرستان اهر خبر داد افزود: علاوه بر این کندوهای مدرن، ۷۰ کندوی بومی داریم، این آمار از نتایج سرشماری است که هرساله در حوزه زنبورداری در تمامی نقاط کشور اتفاق می‌افتد به‌دست‌آمده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر اضافه کرد: در راستای افزایش تولیدات عسل و آگاهی زنبورداران از روش‌های جدید، کلاس‌های آموزشی ۴ و ۶ روزه توسط جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در این کلاس‌ها ۴۶۲ نفر شرکت کرده و کارت مهارت دریافت کرده‌اند.

اسدی با بیان اینکه از هر کندوی زنبورعسل به‌طور متوسط ۱۲٫۵ کیلوگرم عسل در شهرستان اهر برداشت می‌شود، گفت: برخی از زنبورداران توانسته‌اند از هر کندوی زنبورعسل حدوداً ۳۰ کیلوگرم نیز عسل برداشت کنند در حالی این میزان برداشت در کشورهایی که آن‌ها توسعه‌یافته یاد می‌کنیم بیش از ۶۰ کیلوگرم برداشت می‌کنند.

وی بیان داشت: در بازار اصولاً سه نوع عسل وجود دارد که یک نوع عسل طبیعی ناب، عسل شربت شکر و برگشته از نشاسته و آب‌لیمو که به آن عسل تقلبی می‌گوییم را شامل می‌شود، عسل تقلبی که بی‌هیچ زحمتی به وجود می‌آید فروش آن در بازار به تولیدکنندگان واقعی عسل ضربه مهلکی می‌زند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بر لزوم جلوگیری از عرضه عسل تقلبی در بازار در حمایت از پرورش‌دهندگان زنبورعسل تأکید کرد و گفت: امیدوارم دستگاه‌های ذی‌ربط همچون تعزیرات حکومتی مانع از عرضه عسل تقلبی در بازار شود، تا زمانی که در منطقه عسل طبیعی به‌وفور یافت می‌شود چه لزومی دارد عسل تقلبی به بازار عرضه شود؟

اسدی با اشاره به خواص درمانی عسل طبیعی خاطرنشان کرد: عسل طبیعی به لحاظ این‌که زنبورعسل از شهد گل‌های گیاهان داروئی تغذیه می‌کند برای سلامتی بسیار مؤثر و ضد سرطان است.

انتهای پیام/