بیت‌الله عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ارسباران نیوز، با اشاره به شیوع تب برفکی و تلفات احشام دامداران روستایی و عشایری در منطقه ارسباران، اظهار داشت: از مسئولان درخواست کردیم تا شیوع بیماری تب برفکی به‌عنوان بحران مطرح کنند، درحالی‌که تب برفکی تنها در استان آذربایجان شرقی و شهرستان اهر شایع نشده بلکه اغلب استان‌ها با این بیماری درگیر هستند.

وی افزود: اخیراً بر روی دام‌های روستائیان در شهرستان اهر واکسیناسیون توسط تیم‌های دامپزشکی انجام شد و تقریباً اثرات پیشگیری مشاهده‌شده و از امروز که واکسن اصلی این بیماری به کشور وارد شده، طرح واکسیناسیون در روستاهای شهرستان اهر شروع می‌شود.

منتخب مردم اهر و هریس در مجلس دهم، بابیان اینکه ۲۵ اکیپ در این مرحله نسبت به واکسیناسیون احشام روستائیان اهر اقدام می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه تب برفکی تغییر یافته بود و واکسنی برای این بیماری وجود نداشت، اکنون تأمین‌شده و با اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون، با واکسن‌های اصلی تب برفکی واردشده اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق اظهارات مسئولان دامپزشکی، بحران بیماری تب برفکی حداقل تا ۱۰ روز آینده کنترل خواهد شد و مقررشده تا مدیرکل دامپزشکی استان به همراه مسئولین بر طرح ضربتی واکسیناسیون احشام نظارت مستقیم کرده تا اگر نتیجه‌ای حاصل شد، ادامه طرح را پیگیری کنند.

عبداللهی با تأکید بر اینکه واکسن تب برفکی به حدی که نیاز بود تأمین‌شده است، بیان داشت: تا جایی که پیگیری کردم از مجموع ۶۰ هزار دوز واکسن تخصیص‌یافته به استان، ۴۵ هزار واکسن برای روستاهای شهرستان اهر تعلق یافته درحالی‌که اگر این واکسن تأثیرگذار باشد جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی خسارت قابل‌توجهی به دامداران منطقه وارد کرده است، ادامه داد: تنها خواسته ما در زمان حال کنترل و مهار بیماری است و پس از کنترل دامپزشکی نسبت به برآورد تعداد احشام تلف‌شده اقدام کند.

منتخب مردم اهر و هریس در مجلس دهم، بابیان اینکه بایستی دولت برای جبران خسارت‌های تب برفکی به دامداران وارد عمل شود، گفت: برای اینکه حق‌وحقوقی از دامداران زیان‌دیده ضایع نشود حداقل تلاش را خواهیم کرد تا به هر نحوی یا با وام‌های بلاعوض و یا کم‌بهره جبران شود، چنانچه اگر دولت دامداران را یاری نکند، روستائیان دیگر پای ایستادن نخواهند داشت.

وی ‌با تأکید بر اینکه عدم تولید واکسن در داخل کشور به‌نوعی کم‌توجهی است، خاطرنشان کرد: چرا نباید در کشور بتوانیم این واکسن را تولید کنیم، ولی نهایت دامداران تاوان تب برفکی را پس دادند، مسئولان بایستی این بیماری را پیش‌بینی می‌کردند و هر تلفاتی که به احشام وارد می‌شود، درواقع ضربه‌ای به اقتصاد کشور است.

عبداللهی درباره گزینه های ریاست مجلس دهم، اظهار داشت: برای ریاست مجلس دهم شورای اسلامی در حال حاضر آقایان لاریجانی و عارف مطرح هستند و از طرفی هنوز مشخص نیست که کدام‌یک برای ریاست مجلس دهم اعلام کاندیداتوری کنند.

وی افزود: در همایش فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها که منتخبین مجلس دهم دورهم آمده بودند بحثی در این خصوص مطرح نشد و صرفاً مقامات عالی‌رتبه کشور مسائل حوزه‌ها را تشریح کردند.

انتهای پیام/