به گزارش ارسباران نیوز، مهندس محمدصادق پورمهدی در مراسم پایان حفاری تونل‌های عمیق خط یک قطار شهری تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کاهش تلفات سفر و پیشگیری از آسیب‌های روحی و مادی از دستاوردهای پروژه‌های حمل و‌نقل و مصداق واقعی عدالت در روند توسعه و عمران شهر است.

وی افزود: با توجه به این که همه اقشار امکان استفاده از منافع حمل و نقل ریلی را دارند لذا توسعه این خدمات به نفع عموم مردم بوده و در جهت عدالت اجتماعی است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بهره‌برداری کامل از دو پروژه قطار شهری تبریز و راه‌آهن تبریز- میانه را دو آرزوی مهم خود عنوان کرد و گفت: متاسفانه پروژه متروی تبریز از گذشته دور به دلیل عدم تزریق منابع مالی و سایر مسایل، پیشرفت خاصی نداشت و ما از روز اول مسوولیت به همراه مدیریت عالی استان و شهرداری تبریز برای پیشرفت این پروژه هم‌قسم شدیم.

پورمهدی با مرور پیشرفت های پروژه مترو در دو سال گذشته یادآور شد: فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با فعالیت پنج رام، در حال خدمت‌رسانی است، تونل‌ عمیق خط یک نیز اتمام رسیده و  سه رام واگن نیز در حال انتقال به تبریز است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی در عین حال، متذکر شد: به پیشرفت‌های صورت‌گرفته قانع نیستیم و امیدواریم با حفظ همین مودت و همدلی، بتوانیم به زودی شاهد پیشرفت پروژه در سایر خطوط نیز باشیم.

عملیات حفاری عمیق تونل‌های خط یک قطار شهری  به طول ۱۶ کیلومتر در میدان امام حسین ایستگاه مترو به پایان رسید و دستگاه حفار این تونل‌ها (TBM) در آخرین ایستگاه این خط از زیر زمین خارج شد.

تونل خط یک قطار شهری تبریز از پایانه ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار، به صورت زیر سطحی و با برداشتن لایه ای از خاک و حفاری تونل نیمه عمیق، احداث شده است؛ اما ادامه کار تا فلکه دانشگاه، به صورت عمیق بوده و مابقی مسیر نیز تا پایانه لاله، توسط دستگاه  TBMحفاری گردیده است.