دکتر هاله دربندی در گفت‌وگو با اهرامروز با تبریک روز پرستار اظهار داشت: با فرارسیدن فصل زمستان شیوع برخی بیماری‌ها من‌جمله “بیماری مزمن انسدادی ریوی” یا (COPD) تشدید می‌شود، این بیماری جزو بیماری‌های شایع در کشور است که با رسیدن فصل زمستان، این بیماران دچار افزایش حملات COPD می‌شوند.

وی با اشاره به علائم بیماری مزمن انسدادی ریوی “COPD” افزود: افزایش تنگی نفس، افزایش میزان سرفه و خلط از علائم بیماری مزمن انسدادی ریوی در بیماران در فصل سرما است که موجب می‌شود تا تعداد بیماران و بستری و آنتی‌بیوتیک آنها در این فصل افزایش یابد و همین امر باعث افزایش میل بی تی تی و مورتالیته در بیماران می‌شود.

متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان باقرالعلوم اهر بابیان این‌که افزایش تعداد بستری‌ها، ریز فاکتوری برای بستری مجدداً بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی است، گفت: هر نوبت بستری باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی می‌شود و کاهش مصرف سیگار و قلیان برای کاهش حملات بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی در این فصل توصیه می‌شود.

دربندی ادامه داد: مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریوی به جهت کاهش حملات بیماری در فصل سرما حتماً اگر مصرف‌کننده سیگار و قلیان هستند به‌شدت پرهیز کرده و اسپری اینهالر تجویز شده توسط پزشک معالج را با استفاده از دمیار رأس زمان تعیین‌شده مصرف نمایند.

وی با انتقاد از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک گفت: متأسفانه در بین جمعیت مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بیشتر شایع است به‌طوری که بیماران بدون مراجعه به پزشک، آنتی‌بیوتیک را از داروخانه‌ها تهیه‌کرده و خودسرانه مصرف می‌کنند و همین امر باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود و وقتی بیماران بستری می‌شوند نمی‌توانیم از آنتی‌بیوتیک های ساده در قدم اول علاج بیماری استفاده کنیم.

این پزشک متخصص، واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا و پنوموکوک را از دیگر راه‌های کاهش حملات بیماری مزمن انسدادی ریوی به مبتلایان عنوان کرد و افزود: بیماری مزمن انسدادی ریوی بیشتر در بین افراد مصرف‌کننده سیگار و قلیان و بانوانی که قبلاً به پخت و پز نان می‌پرداختند شایع است.

انتهای پیام/