به گزارش خبرنگار اهرامروز، سیاوش مقیمی اصل در بازدید معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از معدن مس انجرد شهرستان اهر بابیان اینکه برخی از شرکت‌های فعال در حوزه معدن قصد دارند تا به نحوی به شرکت صنایع معدنی مس انجرد ورود پیدا کنند، اظهار داشت: اگر روزی این شرکت‌ها به معدن مس انجرد رسوخ پیداکرده و شرکت ما را به شبه‌دولتی تبدیل کنند آثاری که با راه‌اندازی این معدن در اهر به دنبال آن بودیم از بین برود.

وی با اشاره به بازدید سال گذشته استاندار آذربایجان‌شرقی از معدن مس انجرد، افزود: سال گذشته استاندار آذربایجان‌شرقی دستور دادند تا به سمت معدن مس حرکت کنیم که در همین راستا با مصالحه با معارضین سعی کردیم تا بخشی از مشکلات را رفع و به دستور استاندار عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل اضافه کرد: سرمایه معدن مس انجرد به خاطر تعلیق سه‌ساله پروژه زیان قابل‌توجهی به شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل وارد شد اما در عین حال ما عقب ننشستیم به‌طوری که از سال گذشته تاکنون ۲ میلیون تن از معدن مس انجرد باطله برداری کرده‌ایم ولی با این‌همه هنوز به ماده معدنی اصلی دست نیافته‌ایم.

مقیمی با ذکر اینکه از کم عیارترین مواد معدنی که برخی از کارخانجات آن به‌عنوان باطله دور می‌ریزند ما از آن کنسانتره تولید می‌کنیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم منابع و منافع کشور از بین برود به‌طوری که از کمترین عیار مواد معدنی برای تولید استفاده می‌کنیم.

وی از جذب ۱۸۰ نفر از جوانان اهری در معدن مس انجرد از سال گذشته تاکنون خبر داد، بیان کرد: ما حتی مهندسی که آموزش‌دیده و زبده باشد از دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها در معدن مس انجرد استخدام نکرده‌ایم بلکه تمامی نیروهای به کار گرفته‌شده در این معدن از جوانان و مهندسان بومی شهرستان اهر است و در کنار آن با انعقاد قرارداد با برخی دانشگاه‌ها نیز برای آموزش به نیروهای کاری معدن همکاری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل افزود: ما در معدن مس انجرد با همان نیروهای جوان بومی شهرستان اهر که جذب کرده‌ایم اکنون کنسانتره مس تولید می‌کنیم.

مقیمی بابیان اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان بومی اهری تیکنر ۲۰۰۰ تنی در شهرک صنعتی اهر طراحی و در معدن مس انجرد نصب کرده‌ایم، گفت: تیکنر ۲۰۰۰ تنی با توانایی صنعتگران جوان در شهرک صنعتی اهر به‌منظور صرفه‌جویی در آب طراحی و در معدن مس نصب‌شده است و اکنون از آن بهره‌برداری می‌کنیم به‌طور کلی سعی داریم تا این صنعت را در اهر بومی‌سازی کنیم.

وی یادآور شد: در جهت انجام مطالعات مجدد که در تلاشیم تا آن مطالعات دقیق باشد و بتوانیم بر مبنای اینکه بر ۹۵ ذخایر قطعی معدن حساب ویژه‌ای باز کنیم با شرکت خارجی قرارداد انعقاد کرده‌ایم تا این شرکت بر اساس ذخایر قطعی که در معدن مس انجرد وجود دارد احداث کارخانه را به ما پیشنهاد کند و ما آن را اجرا کنیم امیدواریم بتوانیم طرح مطالعات مجدد را تا شش ماه آینده به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل خاطرنشان کرد: امید داریم با اتمام طرح مطالعاتی که توسط شرکت خارجی متخصص انجام می‌گیرد بتوانیم تا یک سال آینده طرح‌های توسعه‌ای معدن مس انجرد را کلنگ زنی کنیم.

انتهای پیام/