به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی رخ‌افروز در نشست مشترک با خبرنگاران پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های آذربایجان شرقی در رابطه با قطع درختان منطقه ارسباران که در مدیریت جهاد کشاورزی اهر برگزار شد، اظهار داشت: حساسیت مردم و مسئولان نسبت به قطع و حمل درختان منطقه ارسباران و حتی استان برای ما ارزشمند است و هیچ‌گاه سعی نداریم موضع‌گیری مخالف خواست و مطالبه مردم داشته باشیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی و کارشناسان‌اش هر آن‌چه را که می‌دانند برای رفاه و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و اگر درآمد کشاورزان افزایش نباید و از راهکارهای علمی برای افزایش تولیدات بهره‌مند نشوند بدین معناست که جهاد کشاورزی به وظایف خود عمل نکرده است.

رخ‌افروز با اشاره به این‌که استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۱۶ هزار هکتار باغ دارد، گفت: از این میزان باغات، حدود ۱۰۰ هزار هکتار باغات بارور هستند که هر سال نیاز به هَرس دارند و از هَرس هر هکتار اراضی باغی حداقل ۳ تن چوب درختی به دست می‌آید و بر اساس این آمارها سالانه حدود ۳۰۰ هزار درخت در باغات قطع و جایگزین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: تا سال‌های گذشته فروش درختان قطع شده برای باغداران صرفه اقتصادی چندانی نداشت اما از سال گذشته که قیمت چوب افزایش یافته کشاورزان برای فروش درختان قطع شده رغبت پیدا کرده‌اند در حالی که دپو درختان قطع شده در کنار باغات غیر تولید آفت چیز دیگری عاید نمی‌کرد.

وی با ذکر اینکه از مجموع ۱۱۶ هزار اراضی باغی استان آذربایجان شرقی، حدود ۳۰ درصد را باغات درجه سه تشکیل می‌دهد، ابراز داشت: باغات درجه سه باغاتی هستند که آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی برای باغداران صرفه ندارد و باید اصلاحات و جایگزینی صورت گیرد و اگر بخواهیم اصلاحات انجام دهیم حداقل در هر باغ ۱۰ تن چوب درختی تولید می‌شود.

رخ‌افروز تصریح کرد: از حساسیت به وجود آمده در رابطه با قطع درختان در منطقه ارسباران که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده، ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم این حساسیت‌ها به بخش‌های دیگر نیز منتقل شود از این‌رو موضوع قطع درختان ارسباران با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفته و این‌طور نیست که نسبت به حساسیت و مطالبه‌گری مردم بی‌تفاوت باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که تخلف و تعرض به درختان جنگلی در منطقه ارسباران به هیچ عنوان قابل کتمان نیست، افزود: نباید این‌گونه فکر کنیم که اصلاً تخلف و تعرضی صورت نگرفته ولی باید حتی‌الامکان تلاش کنیم تا تخلفات احتمالی به حداقل برسد.

انتهای پیام/