پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری: هجدهم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جهانی «صلیب سرخ و هلال‌احمر» نام‌گذاری، این سازمان در حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله، سیل، محرومیت‌زدایی، امداد و نجات جاده‌ای توانسته نقش بسزایی را از خود ایفاء کند که نمونه آن در زلزله سال ۹۱ شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس یا سیل اخیر در شمال و غرب کشور نقش جمعیت هلال‌احمر غیرقابل‌انکار بود.

به مناسبت روز جهانی «صلیب سرخ و هلال‌احمر» با اصغر رسولی رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر به گفت‌و‌گوی تفصیلی نشسته‌ایم تا بخشی از وظایف و اقدامات این سازمان مردمی را تشریح کرده و از نقاط قوت و ضعف آن بگوید که در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید؛

اهرامروز: چند نفر داوطلب در جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر فعالیت می‌کنند؟

رسولی: جمعیت هلال‌احمر به چهار بخش؛ سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان امداد و سازمان توانبخشی تقسیم شده است سازمان داوطلبان به دو گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال و ۲۹ سال به بالا تقسیم شده که در مجموع نیز شامل ۴ بخش مختلف است؛ بخش حمایت؛ گروهی که شامل خیرین است و از لحاظ مالی به جمعیت کمک می‌کند، بخش هدایت؛ شامل ائمه جمعه، فرمانداران و مدیران ارشد شهرستان‌ها، بخش مشارکت؛ کسانی که در حوادث و بلایای طبیعی به امدادرسانی می‌پردازند و بخش مهارت؛ مانند پزشکان که با حضور در مناطق محروم به ویزیت و درمان بیماران به صورت رایگان می‌پردازند.

می‌توان گفت ما ۵۰۰ نفر داوطلب داریم که در مواقع لازم به جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر کمک می‌کنند و ۱۲۰ نفر امدادگر ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز در پایگاه‌های جاده‌ای شهرستان با کم‌ترین هزینه مشغول خدمت‌رسانی به مردم عزیز هستند ۲۵۰ نفر نیز در بخش جوانان در سه کانون دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و حوزه علمیه فعالیت می‌کنند.

متاسفانه برخی مشکلات در بین نیروهای جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر وجود دارد دو نفر از نیروهای ما غیربومی هستند و با منش سرعت در امدادرسانی هم‌خوانی ندارد ۵ نفر از نیروهای ما قرارداد موقت هستند ۵ نفر از نیروهای ما نیز ۱۰ روزه هستند و صرفاً به آن‌ها ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود و امکان به کارگیری دائمی آنها را نداریم که باید با کمک مسئولین ارشد شهرستانی و استانی باید ان مشکل را حل کنیم.

اهرامروز: جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر دارای چه نوع تجهیزات و امکاناتی است؟

رسولی: طبق قانون جمعیت هلال‌احمر کشور هر کدام از جمعیت‌های هلال‌احمر شهرستان‌ها باید به اندازه ۲ درصد جمعیت خود دارای مواد غذایی و امدادی باشند که متاسفانه انبار جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر به اندازه کافی ظرفیت دپوی اقلام امدادی را ندارد ولی با وجود این چون تمامی  جمعیت هلال‌احمر کشور به‌صورت شبکه‌ای اداره می‌شوند شهرستان اهر به دلیل دارا بودن برخی اقلام، ۴۰۰ تخته چادر به مناطق سیل‌زده خوزستان ارسال کرد. مدیریت شبکه‌ای جمعیت هلال‌احمر این امکان را می‌دهد تا به‌صورت لحظه‌ای تمامی نیازهای یک منطقه حادثه دیده بررسی و اقلام لازم بلافاصله از طریق مناطق غیردرگیر تامین شود.

جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر دارای ۴ پایگاه ثابت است و طبق قانون باید هر پایگاه ثابت دارای یک آمبولانس و یک خودروی نجات باشند ما در روزهای پایانی سال ۹۷ یک خودروی نجات پیشرفته به ارزش ۱ میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان برای پایگاه سامبران از سوی مرکز دریافت کردیم ولی علی‌رغم این تنها ۳ آمبولانس و ۲ خودروی نجات داریم که از این حیث دارای کمبود هستیم که باید به مرور زمان آن را نیز تامین نمائیم.

اهرامروز: آیا شهرستان اهر به پایگاه ثابت هلال‌احمر دیگری نیز نیاز دارد؟ آیا این ضرورت را احساس می‌کنید؟

رسولی: اگر در آینده بتوانیم کمبود خودروها و آمبولانس جمعیت هلال‌احمر را تامین کنیم ما به یک پایگاه ثابت در محور اهر به ورزقان نیازمندیم که هم‌اکنون این نیاز توسط پایگاه سامبران تامین می‌شود ولی باید تلاش کنیم تا این کمبود نیز برطرف شود نیروی آماده به اندازه کافی برای فعالیت در این محور هم‌اکنون در دسترس جمعیت هلال‌احمر شهرستان وجود دارد.

اهرامروز: با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهرستان هوراند محلی برای دپوی مواد غذایی و امدادی در این منطقه وجود دارد؟

رسولی: محلی متعلق به اداره مسکن و شهرسازی توسط فرمانداری شهرستان هوراند به مدت ۵ سال در اختیار جمعیت هلال‌احمر برای دپوی مواد غذایی و امدادی قرار گرفته است. جلسات و رایزنی‌هایی با مسئولین شهرستان و شورای شهر هوراند نیز برگزار و نامه‌نگاری‌های لازم نیز با تهران انجام شده تا به‌زودی شاهد برقراری اداره جمعیت هلال‌احمر شهرستان هوراند باشیم.

اهرامروز: مبلغ دریافتی هر امدادگر در ماه چقدر است؟

رسولی: مبلغ دریافتی هر امدادگر در ماه بستگی به درجه آن‌ها دارد که نسبت به هر سال و دوره‌های آموزشی آنان متفاوت است هر نجات‌گر درجه ۳ و نجات‌گر دارای درجه ایثار بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در هر روزی که فعال هستند دریافت می‌کنند که با توجه به روزهای کاری مبلغ بسیار ناچیزی است که صرفاً جهت ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود.

اهرامروز: برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی چقدر آمادگی دارید؟

رسولی: ما از لحاظ نیروی داوطلب هیچ مشکلی نداریم و از نظر تجهیزات در صورتی که حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل رخ دهد ۸ پلمپ و لجن‌کش برای تخلیه آب از منازل داریم و به عبارتی در برابر حوادث آمادگی داریم، در مواقع بحران و حوادث نیروهای داوطلب در جمعیت هلال‌احمر حرف اول را می‌زنند و وجود ۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای که در سطح استان تنها شهرستان‌های اهر و میانه ۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای دارند این مهم باعث شده تا نیروهای داوطلب ما نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر باشد و از این‌رو که نیروی داوطلب بیشتری داریم آموزش‌های لازم نیز به داوطلبان مضاعف‌تر است.

در بخش اداری جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر از نظر کادر اداری با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم به عبارتی دو نفر در بخش اداری فعالیت داریم و ۵ پست سازمانی هنوز خالی است و از ۸۴ تاکنون ۸ نفر از کادر اداری که بازنشسته شده‌اند و هیچ کسی جایگزین بازنشستگان نشده است.

اهرامروز: در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه که باعث خسارت به مردم شود در مرحله اول هلال‌احمر برای چند خانوار می‌تواند مواد غذایی یا به طور کلی امدادرسانی کند؟

رسولی: انبار موجود جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر می‌بایست گنجایش ذخیره مواد غذایی، پوشاک و اسکان اضطراری برای ۲ درصد جمعیت شهرستان داشته باشد را ندارد ولی چون انبارهای جمعیت هلال‌احمر به همدیگر متصل و حالت شبکه‌ای دارند و اگر در شهرستانی حادثه‌ای رخ دهد و نیاز به تامین آذوقه داشته باشد از انبارهای سایر شهرستان‌ها و استان‌ها اقلام مورد نیاز و مازاد به سمت شهرستان یا منطقه بحران‌زده هدایت می‌شود، ولی بنا بر این بگذاریم که در اهر حادثه‌ای رخ داد و باعث شد راه‌های ارتباطی و پل‌ها از بین برود و از این‌رو حتی شهرستان‌های هم‌جوا نتوانند به ما کمک‌رسانی کنند، از این جهت که خودمان برای چند روز اقلام مورد نیاز ضروری در انبار داشته باشیم کمبود قابل‌توجهی داریم چون انبار هلال‌احمر اهر کوچک و گنجایش ذخیره مواد غذایی و پوشاک را برای ۲ درصد جمعیت نداریم.

اهرامروز: یکی دیگر از وظایف هلال‌احمر در کنار فوریت‌های پزشکی اورژانس در جاده‌ها امدادرسانی به حوادث رانندگی و گرفتار شدگان در برف و کولاک در حد فاصل شهرها و روستاها هستند، لطفاً از اقدامات سال گذشته در این زمینه برای‌مان بگویید؟

رسولی: جمعیت هلال‌احمر اهر ۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در محورهای “اهر-مشگین‌شهر” ، “اهر-تبریز” ، “اهر-هوراند” و “اهر-کلیبر” دارد و در این پایگاه‌ها در هر شیفت کاری ۱۲ نیروی داوطلب ۲۴ ساعته آماده خدمت به مردم هستند، سال گذشته در حوادث رانندگی که در محورهای مواصلاتی رخ داده بود ۸۵ نفر مصدومان را از ۲۰۰ دستگاه خودرو رهاسازی و به مراکز درمانی همچون بیمارستان باقرالعلوم انتقال داده‌اند.

اهرامروز: جمعیت هلال‌احمر در راستای حفظ آمادگی مردم در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه از نظر ارائه آموزش چه اقداماتی انجام داده است؟

رسولی: جمعیت هلال‌احمر بر این اصل معتقد است که باید مردم در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه از آمادگی کاملی برخوردار باشند از این‌رو سال گذشته برای ۷۲۰ نفر کلاس‌های آموزش عمومی امداد و کمک‌های اولیه برگزار کردیم، برگزاری دوره‌های تخصصی هفت شامل تخصصی عمومی امداد، عمومی نجات، اسکان اضطراری، پایه تخصصی جستجو و نجات در حمل و نقل جاده‌ای و پایه تخصصی لجستیک آماده و پشتیبانی برای ۲۱۰ و برگزاری طرح خادم و آموزش مقابله با مخاطرات در سطح مدارس با همکاری آموزش و پرورش برای ۲۵۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر و همچنین برگزاری دوره باز آموزی برای ۱۵۰ نفر از نیروهای امدادی شهرستان‌های اهر، هریس، کلیبر، خداآفرین و ورزقان از جمله اقدامات در زمینه آموزشی در سال گذشته بود.

اهرامروز: هر ساله شاهد هستیم که جمعیت هلال‌احمر اهر با برگزاری کاروان سلامت در روستاهای محروم و کم‌برخوردار اهر و هوراند به مردم روستاهای محروم خدمات درمانی ارائه کرده و حتی اقدام به توزیع لوازم خانگی و مواد غذایی نیز می‌کند، لطفاً در این خصوص بگوید که سال گذشته چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

رسولی: هلال‌احمر اهر در ساختمان مرکزی کلینیک فیزیوتراپی دارد که تنها یکی از بخش‌های ارائه خدمات درمانی است در زمینه فیزیوتراپی، سال گذشته به ۷۵۰ بیمار مراجعه‌کننده ۱۱ هزار و ۲۵۰ جلسه فیزیوتراپی انجام یافته است.

برگزاری کاروان سلامت یکی دیگر از بخش‌های ارائه خدمات درمانی به مردم مناطق محروم است، هر چند وقت به پزشکان عضو هلال‌احمر فراخوانی صادر می‌شود برای ارائه خدمات درمانی به مردم مناطقه محروم، جمعیت هلال‌احمر اهر نیز در کنار ارائه خدمات درمانی توسط پزشکان تخصص و عمومی عضو داوطلب هلال‌احمر، داروی بیماران و تجویز شده توسط پزشکان را تامین می‌کند به عبارتی سال گذشته در یک مرحله کاروان سلامت داروی ۲۰۰ بیمار بی‌بضاعت و نیازمند روستایی را تامین کردیم.

طرح همای رحمت از دیگر طرح‌های مورد قبول جمعیت هلال‌احمر است که در ساله در ماه مبارک رمضان و مصادف با ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) با مشارکت خیرین و دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود و این میان خیرین بازیگر اصلی این طرح هستند، شهرستان اهر در اجرای طرح همای رحمت به عنوان الگو برای سایر شهرستان‌ها معرفی می‌شود چراکه سال گذشته در اجرای این طرح ۱۵۰۰ بسته غذایی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در بین اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد توزیع کردیم.

اهرامروز: ارسال کمک‌های مردمی اهر به مناطق سیل‌زده کشور چگونه بود؟

رسولی: مردم اهر در سال ۹۱ زلزله‌های ۶ و ۶٫۲ ریشتری را تجربه کرده‌اند و آن زمان نیز محبت و همدلی ملت ایران شامل حال اهری‌ها بود در این راستا جمعیت هلال‌احمر ۳ محموله کمک‌های مردمی اهر را به مناطق سیل‌زده در جهت جبران مهربانی‌های آنها در سال ۹۱ ارسال کرد که ۲ محموله کمک‎‌‌های مردمی به مناطق سیل‌زده شامل لرستان و گلستان و مازندران بود و محموله بعدی ما شمل ۴۰۰ تخته چادر و ۱۶ میلیون تومان کمک‌های نقدی مردم اهر به مقصد مناطق سیل‌زده استان خوزستان ارسال شد، البته ارسال کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان تنها محدود به جمعیت هلال‌احمر نبود بلکه سپاه، بسیج و سایر نهادها و دستگاه‌ها با جمع‌آوری کمک‌های مردمی محموله‌هایی را به مناطق سیل‌زده اعزام کرده‌اند.

انتهای پیام/