به گزارش اهرامروز به نقل از اهرخبر، فرزند و نوه های دکتر مسعود اهری طی سفری یک روزه به شهرستان اهر، ضمن بازدید از خانه تاریخی و قدیمی دکتر قاسم خان اهری، از بقعه شیخ شهاب الدین اهری نیز بازدید کردند.

دکتر قاسم خان اهری فرزند ارشد حاجی حسن آقا به سال ۱۲۶۳ در اهر چشم به جهان گشود.

وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه به اروپا رفت و در رشته پزشکی موفق به اخذ درجه دکترا شد.

پس از بازگشت به ایران در چندین دوره به عنوان نماینده اهر در مجلس شورای ملی انتخاب شد و در سال ۱۳۲۸ در اولین دوره مجلس سنا به عنوان سناتور آذربایجان انتخاب شد.

دکتر قاسم اهری در طی مدتی که در اهر زندگی می‌کرد بیماران را به صورت رایگان معالجه می‌کرد. او زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در چایکنار شرقی اهر را به آموزش و پرورش اهدا کرد و همچنین ساختمان بزرگی را پس از احداث به سازمان شیر و خورشید (هلال احمر کنونی) اهدا نمود.

فرزند وی دکتر حسن اهری نیز بنیانگذار مرکز طبی کودکان و اولین رئیس آن مرکز بود.

دکتر اهری در سال ۱۳۴۵ به علت بیماری به تهران اعزام شد اما همان روز دار فانی را وداع گفت و در همان شهرر به خاک سپرده شد.

خانه دکتر قاسم اهری واقع در خیابان حزب ا… از قدیمی‌ ترین خانه‌ های موجود در اهر می‌باشد. این بنا دارای سرسرا و اتاقهای متعدد است.

زیباترین قسمت بنا نورگیرها و تزئینات داخل آن است که در سالهای اخیر قسمت هایی از بنا آسیب دیده و بوسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در دست مرمت و استحکام بخشی می باشد.

در سال ۸۴ پارکی به نام پارک دکتر قاسم اهری در مقابل این بنا توسط شهرداری احداث گردیده است.

بنا خود در دوره قاجاریه ساخته شده اما پوسته نمای کنونی مربوط به دوره رضاخان می باشد و علاوه بر خود این بنا باغ پیرامون آن نیز با داشتن درختان قدیمی و تنومند دارای ارزش خاصی است.

به علت اینکه دکتر قاسم اهری از رجال سیاسی دوره رضاخان بوده، این خانه در دوره های گذشته شاهد حضور رضاخان، محمد رضا پهلوی و دکتر اقبال، نخست وزیر دولت وقت بوده است.