به گزارش خبرنگار اهرامروز، شهریار متوکل در نشست مشترک مدیرعامل و معاونین شرکت ملی صنایع مس ایران با نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر اظهار داشت: بر اساس اخذ مجوزهای لازم، پهنه معدنی دارای ذخایر مواد معدنی را به عنوان پهنه‌ی معدنی اهر تا جنوب شهرستان سراب با وسعت ۶۰۰۰ کیلومتر مربع شناسایی کرده‌ایم که در آذربایجان شرقی مطالعات ۲ پهنه شامل اهر و چاراویماق انجام شده است.

وی از شناسایی ۷ پهنه معدنی امیدبخش در «پهنه ۶۰۰۰ کیلومتر مربعی اهر» خبر داد و افزود: همچنین ۱۴ پهنه با ِاشل کوچک‌تر که برای شرکت ملی صنایع مس ایران جذابیت زیادی نداشت را شناسایی کردیم و این موضوع را به سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام کردیم تا طبق ضوابط به متقاضیان بخش خصوصی در حوزه معدن واگذار شود که این مهم به مزایده گذاشته شود.

مدیر اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: از مجموع ۷ پهنه معدنی شناسایی شده در پهنه اهر؛ ۳ پهنه معدنی در حوزه اهر قرار دارد و خوشبختانه این پهنه‌های معدنی فاصله کمی با معدن مس مزرعه دارند و می‌توانیم از زیرساخت‌های ایجاد شده در جهت تولید کنسانتره مس معدن مزرعه استفاده کنیم.

متوکل بابیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران برای آغاز حفاری در پهنه‌های معدنی شناسایی شده در شهرستان اهر آمادگی دارد، گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران و سازمان انرژی اتمی برای انجام اکتشافات و حفاری در پهنه‌های معدنی جدید از جمله «پهنه اهر» به توافق رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: مطالعات و اکتشافات عمومی در پهنه‌های شناسایی شده روستاهای یخفروزان، بصیرآباد و مجیدآباد بدون تعطیلی در حال انجام است، بسیار امیدواریم در پهنه بصیرآباد به ظرفیت‌های معدنی خوبی دست یابیم.

مدیر اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از فرسودگی ناوگان اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد و گفت: با آغاز نهضت انقلاب معدنی در کشور؛ طرح‌های اکتشافات و مطالعات معدنی در کشور سرعت گرفته است و از طرفی به دلیل شرایط حاکم امکان نوسازی ناوگان اکتشافات را نداریم.

متوکل ابراز داشت: با اجرایی شدن مفاد توافق‌نامه شرکت ملی صنایع مس ایران و سازمان انرژی اتمی؛ دستگاه‌های حفاری در پهنه‌های معدنی شهرستان اهر استقرار می‌یابد و امیدواریم طبق برنامه بتوانیم دستگاه‌های حفاری را در مناطق معدنی یخفروزان و بصیرآباد تا پایان شهریورماه مستقر کنیم.

وی با تاکید بر این‌که در اکتشافات جدید ۲۸۰ هزار تن مواد معدنی با عیار ۰٫۸ درصد در معدن مس مزرعه اهر شناسایی شده است، گفت: این میزان مواد معدنی، آنچنان هم جذابیت ندارد؛ شاید بتواند خوراک سه سال کارخانه معدن مس مزرعه را تامین کند و در اطراف این معدن بر اساس مطالعات انجام شده به نتایج قابل انتظاری نتوانستیم دست یابیم، اما در حال مدل‌سازی را آغاز کرده‌ایم.