به گزارش خبرنگار اهرامروز، ایوب ایرانی فام در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اهر با ذکر اینکه مسئولان شهرستان زمان خوبی را برای رفع مشکل کم‌آبی انتخاب کرده‌اند اظهار کرد: همان‌طور که همه می‌دانید کمبود آب کم‌کم به یک بحران جدی در کشورمان تبدیل می‌شود و در صورت عدم چاره‌اندیشی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی بابیان اینکه برخی مشکلات اخیر به برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات غیر دقیق در سال‌های قبل برمی‌گردد گفت: سد ستارخان برای ۱۳۱ میلیون مترمکعب طراحی، سپس برای ۹۲ میلیون تنظیم و در نهایت برای ۴۹ میلیون مترمکعب نهایی و در نهایت تنها یک‌سوم آن محقق شده است این نوع برنامه‌ریزی با توسعه زراعت همخوانی نداشته و این مشکل رفته‌رفته بیشتر می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی هماهنگ با امور آب در صدد بهبود بخشیدن به این شرایط است عنوان کرد: ما فقط کشاورزانی را به رسمیت می‌شناسیم که دارای حق آبه و پروانه آب از امور آب و سازمان آب هستند بقیه افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به حفر چاه نموده و محصول کشت کرده و باغداری می‌کنند به‌عنوان کشاورز محسوب نمی‌شوند باید حفاظت از منابع آب در سرلوحه کار همه مسئولان قرار گیرد.

ایرانی فام با ذکر اینکه افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به حفر چاه برای کشاورزی و باغداری می‌کنند یا از چاه‌های مجاز اضافه برداشت می‌کنند به‌عنوان آب‌دزد شناخته می‌شوند گفت: این افراد با توسعه غیرمجاز باغات و زراعت امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازند هر منطقه ظرفیت خاص خود را دارد که در صورت استفاده واقعی، توسعه را شاهد خواهیم بود و  در غیر این صورت با مشکلات جدی روبرو می‌شویم.

وی بابیان اینکه وظیفه جهاد کشاورزی ارائه الگوهای کشت به کشاورزان و باغداران است عنوان کرد: آب و اقلیم تعیین‌کننده‌های اساسی الگوهای کشت هر منطقه است باید به سمتی برویم که با مصرف کمترین آب شاهد بیشترین بهره‌وری در زمینه کشاورزی و باغی باشیم.

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به اشاره به اینکه ما در تمامی شهرستان‌ها نسبت به اصلاح الگوهای کشت اقدام کرده‌ایم ابراز داشت: تمامی شهرها و روستاهای استان تحت پوشش کارشناسان پهنه قرار گرفته‌اند توجه به مسائل مربوط به آب و خاک، مزیت نسبی محصول، محصولات استراتژیک و اقتصادی بودن محصول برای کشاورزان فاکتورهای تعیین‌کننده الگوی کشت خواهد بود.

ایرانی فام توسعه باغات را ممنوع اعلام کرد و گفت: ما ضابط قضایی نیستیم و فقط آموزش و نظارت می‌کنیم با برآوردهای صورت گرفته می‌توانیم با نظارت صحیح و اصلاح حق آبه و الگوی کشت با ۶۰ درصد آب نیز کشاورزی داشته و از هدر رفت آب در این عرصه جلوگیری کنیم باید محصولاتی باید کشت شوند که آب در دسترس داشته باشند.

انتهای پیام/