به گزارش خبرنگار اهرامروز، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشستی که با حضور علی محرمی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان حوزه ی فیلم مستند استان ترتیب یافت، اظهار داشت: آذربایجان شرقی استانی متفاوت از لحاظ فرهنگی و هنری است و ظرفیت‌های بسیاری از جمله در تمدن، زیست محیطی، تاریخی، هنری، فرهنگی و اجتماعی دارد که هر کدام از آن‌ها گستره وسیعی را برای تولید اثر مستند فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: در دنیا این امر پذیرفته شده است که یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی، رسانه است و سینمای مستند به عنوان یک رسانه آگاهی‌بخش و موثر جایگاه ویژه‌ای دارد و هر چه میل جامعه‌ای به توسعه یافتگی بیشتر باشد، توجه و تمنای آن جامعه برای دیدن فیلم مستند افزون می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با تاکید بر اینکه، مهمترین هدف خانه ی مستندسازان، ارتقای سطح دانش مستندسازان است، گفت: ما اگر نتوانیم دانش خود را ارتقاء دهیم به مرور به یک کلیشه ساز تبدیل خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تلاش این مرکز بر این است که در عرصه مستندسازی توجه ویژه‌ای به ظرفیت استان‌ها شود، گفت: جوانانی که تازه به مستندسازی روی آورده اند نیاز به پایگاهی بری ورود به فضای مستند و همچنین حمایت  دارند و خانه ی مستند می تواند این امکان را فراهم کند و همه ی حمایت هایی که مربوط به ارتقای سطح اگاهی و فعالیت های صنفی مستندسازی می شود را بر عهده بگیرد.

وی گفت: تلاش بر این است که از یک سطح ملی بتوانیم به سطح استان نیز توجه ویژه داشته باشیم، زیرا شناختی که مستندساز استانی از ظرفیت‌های موجود در منطقه خود و اطلاعات میدانی دارد، بیش از کسانی است که از خارج از استان به استان می‌آیند  و این امر باید در تبریز ٢٠١٨ نمود یافته و مستندسازان بتوانند آثاری در خودر در راستای معرفی تبریز ارائه دهند.

طباطبایی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد تولید آثار درخشان در معرفی ظرفیت ها و توانمندی های آذربایجان شرقی  باشیم و همه مردم ایران از این توانایی ها باخبر شوند.

در این نشست همچنین “علی محرمی” معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: آذربایجان شرقی از پتانسیل بالایی در حوزه فیلم مستند برخوردار است و هنرمندان این عرصه، آثار فاخری را تولید می کنند که امیدواریم با راه اندازی خانه ی مستندسازان این فعالیتها منسجم شده و بیش از پیش ارتقا یابد.

وی همچنین با اشاره به رویکرد اداره کل در واسپاری امور به خود هنرمندان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اهتمام جدی به واسپاری فعالیتهای فرهنگی و هنری به اصحاب فرهنگ و هنر دارد و در سال جاری نیز چندین برنامه را واسپاری کرده است.

وی تاکید کرد: با راه اندازی خانه ی مستند فعالیتهای این حوزه نیز به خانه مستند و خود هنرمندان این عرصه واسپاری خواهد شد و امیدواریم شاهد بالندگی بیش از پیش این حوزه باشیم.

در این نشست مستندسازان استان هر یک به تبیین مسائل حوزه ی مستند و راهکارهای ارتقای آن پرداختند