محمد اسدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان اهر خرید تضمینی شده است، اظهار کرد: سالانه معمولاً علاوه بر خرید تضمینی گندم، کشاورزان ۳۰ تا ۳۵ درصد محصول گندم را به لحاظ مصرف و بذر تحویل دولت نمی‌دهد با این حال سال گذشته ۴۱۰۰۰ تن گندم خرید تضمینی شده است.

وی بر لزوم همکاران کشاورزان با کارشناسان پهنه در جهت مبارزه با آفت سن گندم به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و کاهش تولیدات تاکید کرد و گفت: آفت سن گندم در صورتی که کشاورزان بی‌توجهی کنند می‌تواند به نابودی دسترنج یکساله آنها بینجامد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر در پاسخ به این سوال که امسال پیش‌بینی می‌کنید چه میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان اهر صورت گیرد؟ گفت: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم در سال‌جاری ۷۱۰۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان اهری را خرید تضمینی کنیم.

اسدی یادآور شد: البته نباید از خسارت‌های احتمالی آفت سن گندم غافل شویم چراکه اگر مبارزه با این آفت و همکاری کشاورزان طبق روال فعلی تداوم یابد قطعاً می‌توانیم ۷۱ هزار تن گندم خرید تضمینی کنیم از سوی دیگر شرایط برداشت گندم و میزان تولیدات بستگی به بارندگی‌ها و مبارزه با آفت سن گندم دارد.

وی در ادامه از خسارت بیش از ۱۱۰ میلیارد تومانی سرمازدگی و تگرگ‌زدگی به باغات و اراضی زارعی شهرستان اهر در سال‌جاری خبر داد و گفت: امسال سرمای دیررس به ۳ هزار و ۹۶۷ هکتار از باغات و اراضی زارعی اهر بیش از ۹۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد و بارش تگرگ در هفته‌های اخیر خسارت نزدیک به ۲۰ میلیارد تومانی را به ۴ هزار و ۶۵۷ هکتار اراضی باغی و زارعی تحمیل نمود.

مدیر جهاد کشاورزی اهر خاطرنشان کرد: باغداران و کشاورزان با وجود تاخیر در پرداخت خسارت سرمازدگی و تگرگ‌زدگی ۶ هزار و ۶۰۱ هکتار از اراضی زراعی و باغی خود را بیمه کرده‌اند، امید می‌رود بیمه با پرداخت خسارت حوادث غیرمترقبه کشاورزان و باغداران را از بیمه کردن محصولات‌شان دلسرد نکند.

انتهای پیام/ش