به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر در سال‌جاری با اشاره به این‌که بارندگی‌های مطلوب امسال باعث شد تا کشت محصولات کشاورزی در شهرستان اهر مطلوب باشد، اظهار داشت: به لحاظ اینکه امسال تولید محصولات کشاورزی در اهر به نحوی قابل قبول خواهد بود لازم تا اقدامات کارشناسی انجام دهیم و از افت کیفیت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه با ذکر اینکه افت دمای هوا در هفته‌های اخیر به طور میانگین به ۲۵ درصد از باغات شهرستان اهر خسارت وارد شود، افزود: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع جهاد کشاورزی و حساسیت باغداران نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه موجب شد از افزایش خسارت سرمازدگی به باغات جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی اهر گفت: هرچند علی‌رغم تلاش‌ها خسارت سرمازدگی به باغات ۳۶ میلیارد تومان برآورد شد ولی باغداران با اقدامات پیشگیرانه از افزایش خسارت سرمازدگی جلوگیری کردند.

اسدی از کشت محصولات زراعی در ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر خبر داد و بیان کرد: از این میزان اراضی زراعی، حدود ۳۰ هزار هکتار مربوط به اراضی گندم است و هر ساله جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آفت حدود ۲۰۰۰ تن کود در بین کشاورزان توزیع می‌کرد که امسال این رقم تا این لحظه به ۳۰۰۰ تن رسیده است و توزیع کود همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از پایش مداوم امراض و آفت‌های کشاورزی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی اهر خبر داد و تصریح کرد: تاکنون نزدیک به یک هزار تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان اهری توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر بابیان اینکه امسال با همکاری دستگاه‌های اجرایی و امنیتی مانع از خروج گندم کشت شده از شهرستان اهر می‌شویم، بیان داشت: بعضاً افراد سودجو با خرید گندم از کشاورزان، آن را از شهرستان خارج می‌کنند و ما امسال با همکاری دستگاه‌های انتظامی و امنیتی این اجازه را به افراد سودجو نخواهیم داد.

اسدی، استفاده از ورمی‌کمپوست در کشاورزی را یکی از راه‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰ تن ورمی‌کمپوست در شهرستان اهر تولید شد و انتظار می‌رود برای تشویق کشاورزی جهت استفاده از ورمی‌کمپوست برای کاهش مصرف آب بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود چراکه اگر مشوق وجود نداشته باشد نباید از کشاورزان انتظار داشت تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در رهاسازی آب سد ستارخان برای آبیاری باغات و مزارع، اولویت با باغات مجوزدار است، گفت: هرچند باغات غیرمجاز نیز آب می‌خواهند ولی در توزیع آب محدود سد ستارخان اولوین تخست باید با باغات مجوزدار باشد، چراکه منابع آبی سد ستارخان محدود است و در این میان باغات غیرمجاز بایستی به سمت استفاده از روش‌های نوین آبیاری سوق داده شود.

انتهای پیام/