به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در هفتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اهر اظهار کرد: در طراحی سد ستارخان به جهت ذخیره‌سازی آب برای روزهای بحرانی و کم‌آبی پیش‌بینی شده که شاید اگر در گذشته منابع آبی به‌خوبی مدیریت می‌شد اکنون به فکر بحران کم‌آبی نمی‌افتادیم.

وی بابیان اینکه صرفه‌جویی هم دستور دین اسلام و هم برای زندگی ضروری است گفت: کم‌آبی و مدیریت منابع آب در شرایط فعلی بحث جدی است ولی تسلیم شدن در برابر مشکلات و معضلات نه‌تنها جایز نیست حتی در جلسات اخیر نظر ما بر این بود که آب سد ستارخان باز نشود اما متأسفانه به حرف ما گوش ندادند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر ادامه داد: با توجه به اینکه در تابستان سال آینده با مشکل کم‌آبی مواجه خواهیم شد امیدواریم کارشناسان دستگاه‌های مربوطه برای گذر از بحران کم‌آبی برنامه و راهکار ارائه دهند.

نظری با اشاره به اینکه توصیه می‌کنیم از توسعه باغات غیرمجاز جلوگیری شود چراکه بیشترین آب در باغات مصرف می‌شود، افزود: جهاد کشاورزی شهرستان اهر در مصرف آب بخش کشاورزی بایستی نسبت به گذشته نظارت دقیق‌تری داشته باشد و همچنین از توسعه باغات غیرمجاز ممانعت شود.

وی اضافه کرد: تخریب، تغییر کاربری و تصرف اراضی منابع طبیعی و ملی و تبدیل آن به باغات جزو خطوط قرمز است در حالی که تصرف و تبدیل زمین‌های منابع طبیعی به باغات تبعات جبران‌ناپذیری دارد و از طرفی متأسفانه کوه‌های حاشیه بزرگراه اهر – تبریز که حتی زمین‌های زراعی هم نبودند اکنون به باغ تبدیل‌شده‌اند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی شهرستان اهر از توسعه باغات غیرمجاز و تخریب منابع طبیعی جلوگیری می‌کند، گفت: تصرف حریم رودخانه‌ها و تبدیل آن زمین‌ها به باغ نتیجه نامطلوبی دارد که بر همین اساس پرونده‌های متعددی در دادگستری اهر تشکیل‌شده است این در حالی است که اگر این تصرفات و توسعه باغات غیرمجاز جلوگیری شود در کاهش مصرف آب نیز تأثیر دارد.

نظری از برخورد دستگاه قضایی با چاه‌های غیرمجاز در شهرستان اهر خبر داد، گفت: دستگاه قضایی اهر درصورتی‌که دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش حفر چاه‌های غیرمجاز را دهند دستگاه قضایی با دستورات لازم و قانونی با متخلفان برخورد می‌کند و همچنین چاه‌های مجاز که بیش از پروانه مجوز آب مصرف می‌کنند توصیه می‌کنیم از این اقدام پرهیز کنند.

وی همچنین از تعیین شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های آب در دادگستری شهرستان اهر خبر داد، خاطرنشان کرد: حفظ منابع آبی خط قرمز ماست در صورت اینکه در زمینه آب تخلفی صورت گیرد با فرد خاطی برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/