به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمدباقر هنربر در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه میانگین بارش در آذربایجان شرقی از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۰۳٫۷ میلی‌متر است، اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها در آذربایجان شرقی در سال آبی نسبت به بلندمدت ۴۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد بارندگی‌ها در استان افزایش‌یافته است که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌ها تا اواخر خردادماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: اصلی‌ترین دغدغه مدیران و مسئولان آذربایجان شرقی تأمین آب شرب بوده، از دو سال گذشته نامه‌ای از سوی وزیر کشور مبنی بر تشکیل جلسات مدیریت بحران کم‌آبی را دریافت و بلافاصله این جلسات را در استان با حضور مدیران دستگاه‌ها برگزار کرده‌ایم.

معاون مدیریت بحران آذربایجان شرقی ادامه داد: بعد از تأمین آب شرب و بخش‌های مختلف، احیای دریاچه ارومیه از دیگر دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت و مدیران استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است و همواره دولت و ملت برای احیای دریاچه ارومیه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

هنربر، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در مصرف بهینه آب را ضروری دانست، گفت: حتماً لازم است تا برای خروج از بحران کم‌آبی در آذربایجان شرقی، مدیران دستگاه‌ها ضمن تشریح آخرین وضعیت منابع آبی به مردم، آن‌ها را برای صرفه‌جویی حداقلی در مصرف آب تشویق کنند.

وی خطاب به مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و مدیران شهرستان‌ها، تأکید کرد: از مدیران خواهشمندیم با مدیریت مصرف بهینه آب و ترغیب، تشویق کشاورزان و باغداران تغییر و اصلاح الگوی کشت را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

معاون مدیریت بحران آذربایجان شرقی، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها را از جمله مهم‌ترین مشکلات استان برشمرد، تصریح کرد: با توجه به این‌که بیش از ۹۰ درصد منابع آبی آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود امیدواریم مدیران جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها برای جلوگیری از هدر رفت و مصرف بهینه آب عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

هنربر با تأکید بر اینکه برگزاری نشست‌های شورای حفاظت از منابع آب اهر نشان می‌دهد که مسئولان این شهرستان دغدغه تأمین آب‌دارند، خاطرنشان کرد: قطعاً فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در مدیریت بحران کم‌آبی مؤثر باشد به‌طوری که ابتدا بایستی مردم کم‌آبی را باور و برای از گذر بحران کم‌آبی همپا و همراه مسئولان باشند.

انتهای پیام/