به گزارش خبرنگار اهرامروز، علیرضا آقازاده در نشست خبری عوامل اجرایی دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) با اصحاب رسانه و خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار اهرامروز مبنی بر اینکه در سال‌های گذشته در این زمان فراخوان منتشر شده بود اما امسال با تأخیر روبرو شد علت این تأخیر چه بود؟ اظهار داشت: علت اینکه چرایی تأخیر در برگزاری برای مردم و هنرمندان سؤال بود و حال که فراخوان جشنواره منتشر شده در واقع پاسخ به مطالبات مردم و هنرمندان بود.

وی افزود: حتی از اهری‌های مقیم برخی کشورها از جمله سوئد و نروژ طی پیام‌هایی از تأخیر در برگزاری این جشنواره گلایه می‌کردند چون بیخ از ایرانیان مقیم در کشورها برای حضور در این جشنواره لحظه‌شماری می‌کنند و از طرفی تنها از سوی نزدیک به ۴۰۰ هنرمند و کارگردان در اقصی نقاط کشور تماس‌هایی داشتیم که پیگیر انتشار فراخوان بودند.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تصریح کرد: با وجود اینکه از سال گذشته بدهی‌هایی داشتیم و برای برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره با کمبود منابع مالی مواجه بودیم ابتدا قرار نبود برگزار شود اما به لحاظ آن‌که بتوانیم به مطالبات مردم اهر، هنرمندانی از سراسر کشور و اصحاب رسانه پاسخ مثبتی داده باشیم علی‌رغم تمامی مشکلات امسال نیز برگزار می‌کنیم.

آقازاده بابیان اینکه متأسفانه بزرگ‌ترین مانع جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران مسائل مالی است، گفت: متأسفانه با گذشت یازده دوره از جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران هنوز ردیف بودجه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز نشده است و بنده همیشه از خود سؤال می‌کنم که بین اهر و مریوان چه تفاوتی وجود دارد که برای مریوان بودجه اختصاص از وزارت ارشاد داده می‌شود ولی برای اهر که خواستگاه تئاتر در کشور محسوب می‌شود از حق قانونی محروم است.

اداره‌کل ارشاد استان بین جشنواره شهرستانی و سراسری تفاوتی قائل نمی‌شود

وی تأکید کرد: برای جشنواره تئاتر مریوان ۲۵۰ میلیون تومان بودجه می‌دهند اما برای جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تنها ۴۰ میلیون تومان از بودجه وزارت ارشاد سهم می‌گیرد آیا تفاوتی بین این شهرها وجود دارد؟ در حالی که هم اهر و هم مریوان از همین آب و خاک هستند ولی در شعار همیشه فرموده مقام معظم رهبری که گفته بودند ” ارسباران منطقه‌ی شجاعت است ” را می‌گویند.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با انتقاد از اینکه در تخصیص اعتبارات به رویدادهای ملی من‌جمله جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران عدالت رعایت نمی‌شود، گفت: وزارت ارشاد ۴۰ میلیون تومان و اداره‌کل ارشاد استان ۱۰ میلیون از اعتبارات استانی به این جشنواره تخصیص می‌دهد که جمعاً به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

آقازاده یادآور شد: شهرستان آذرشهر جشنواره تئاتر شهرستانی برگزار می‌کند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره شهرستانی و سراسری به هر کدام ۱۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص می‌دهد که این امر نشان می‌دهد اداره‌کل ارشاد استان بین جشنواره شهرستانی و سراسری تفاوتی قائل نمی‌شود درعین‌حال که حضور و مشارکت استانداری آذربایجان‌شرقی در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران بسیار کمرنگ است.

وی تصریح کرد: استانداری کردستان برای جشنواره تئاتر مریوان قول مساعدت ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را داده است ولی هنوز ما نتوانسته‌ایم از استانداری آذربایجان‌شرقی برای دیدار با استاندار ملاقات کرده و بگوییم که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در استان برگزار می‌شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در ادامه با تأکید بر اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران از جایی به مردم شهرستان اهر هدیه نشده است، ابراز داشت: جشنواره تئاتر کوتاه ابداعی شده به دست هنرمندان اهری است و جایی هدیه نگرفته‌ایم که حال بخواهیم آن را به‌سادگی کنار بگذاریم.

آقازاده بیان داشت: شهرستان اهر تنها برگزار کننده تئاتر کوتاه خیابانی، صحنه‌ای و آئین سنتی در کشور است و در دنیا تنها ۴ کشور تئاتر کوتاه برگزار می‌کنند که ایران جزو یکی از این چهار کشور است.

هنوز هیأت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران مشخص نشده‌اند

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار اهرامروز در خصوص اینکه آیا داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران مشخص‌شده است یا خیر؟ گفت: هنوز هیأت داوران مشخص نشده‌اند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اهر تأکید کرد: تعطیلی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به خاطر عدم تأمین منابع مالی جزء این‌که مردم و هنرمندان آسیب می‌بینند به دیگران هیچ سودی نمی‌رسد اما اگر نتوانیم به نحو شایسته از این جشنواره حمایت کنیم ایران از رده برگزارکنندگان تئاتر کوتاه جهان خارج می‌شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه امسال استان میزبان تبریز ۲۰۱۸ است و مسئولان برای برگزار برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند آیا از اعتبارات رویداد تبریز ۲۰۱۸ به این جشنواره سراسری که می‌تواند در پایتخت گردشگری جهان اسلام نقش ایفاء کند حداقل اعتبار ناچیزی تخصیص نداده‌اند؟ گفت: استان آذربایجان‌شرقی متأسفانه تنها به تبریز محدود می‌شود و طبیعتاً هزینه اعتبارات تبریز ۲۰۱۸ نیز به تبریز خلاصه می‌شود.

آقازاده بیان کرد: با آن‌که نامه‌نگاری با شهرداری تبریز در خصوص اجرای نمایش تئاتر در شهرهای هدف گردشگری کرده‌ایم اما تا به امروز نتوانسته‌ایم جوابی از شهرداری تبریز و ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ بگیریم این امر نشان می‌دهد که مسئولان غیر از تبریز به دیگر شهرستان‌ها توجه چندانی نمی‌کنند.

وی گفت: شهرداری تبریز که سال گذشته قرار بود کمک‌حال جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران باشد و حتی قول‌هایی نیز دادند اما در عمل به تعهدات پایبند نبودند چون تمام هم و غم مسئولان استانی معطوف به تبریز است.

برخی مسئولان در کمال صداقت وعده‌های دروغ می‌دهند

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران افزود: نام جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران مشخص است و انتظار می‌رود برای حفظ و تداوم این جشنواره نمایندگان و مسئولان منطقه برای اختصاص ردیف بودجه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همدیگر همکاری و پیگیری کنند اما در واقعیت می‌بینیم همه نسبت به این جشنواره سراسری بی‌تفاوت هستند.

آقازاده با اشاره به اینکه پیگیری احیای ساختار دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس امکان‌پذیر است، گفت: به لحاظ اینکه این جشنواره سراسری است نباید مسئولان نسبت به آن بی‌تفاوتی نشان دهند لذا انتظار می‌رود مسئولان ارسباران مصمم‌تر از سایر مسئولان و نمایندگان مطالبات قشر هنرمندان را پیگیری کنند.

وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی اهر بهمن سال گذشته متن فراخوان جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جهت تائید ارسال کرده است، بیان داشت: هنوز با گذشت ۶ ماه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره فراخوان جشنواره پاسخی نداده است.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تأکید کرد: در عرصه فرهنگ و هنر دروغ‌گویی جایگاهی ندارد به‌طوری که اگر هنرمندان در شغل‌های دیگر مشغول بودند به‌مراتب درآمد بیشتری داشتند اما متأسفانه برخی مسئولان در کمال صداقت وعده‌های دروغ می‌دهند اما دریغ از این‌که گوش هنرمندان از وعده‌های غیرقابل تحقق خسته شده‌اند.

گفتنی است؛ دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران از ۳۱ مردادماه تا ۳ شهریورماه در شهرستان اهر برگزار می شود.

انتهای پیام/