به گزارش خبرنگار اهرامروز، اُم‌البنین نارنجی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با قدردانی از تلاش‌های مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر در تامین نیازها و کمبودهای تجهیزاتی بیمارستان باقرالعلوم اهر اظهار داشت: مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر از زمان شیوع ویروس کرونا همواره در کنار کادر درمانی و پشتوانه‌ای برای آنها بوده‌اند و از هر تلاشی برای تامین تجهیزات بیمارستانی جهت ارائه خدمت بیشتر به بیماران دریغ نکرده‌اند.

وی افزود: در شرایط کرونایی که تامین ملزومات و لوازم حفاظتی کادر درمان که به سختی انجام می‌شود و در این شرایط کمبود امکانات و تجهیزات حفاظت فردی که اکثر بیمارستان‌ها با آن درگیر هستند، خوشبختانه هیچ‌گونه کمبودی در تامین لوازم حفاظت فردی کادر درمان بیمارستان باقرالعلوم اهر در برابر ویروی کرونا وجود ندارد که جای دارد تا از مدیر بیمارستان و مدیر شبکه بهداشت قدردانی کنم.

رئیس سازمان نظام پرستاری ارسباران با اشاره به این‌که کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان باقرالعلوم اهر ملموس است، گفت: آن‌طور که سازمان نظام پرستاری اعلام کرده در کشور کمبود بیش از ۱۵۰ هزار نیروی پرستاری وجود دارد، بر اساس استانداردهای کشوری باید به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل ۱٫۸ درصد نیروی پرستار داشته باشیم و اگر بخش‌های مراقبت‌های ویژه و اورژانس را هم حساب کنیم ضریب نیاز به نیروی پرستاری برای هر تخت بیمارستانی به ۳ درصد می‌رسد.

نارنجی ادامه داد: متاسفانه به ازای هر تخت بستری در بیمارستان باقرالعلوم اهر ۷۲ صدم درصد نیروی پرستاری داریم که بسیار کمتر از میانگین حداقل کشوری است به عبارتی حتی به ۱ درصد هم نمی‌رسد و کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان باقرالعلوم اهر یک سوم حداقل میزان پرستاری است که باید می‌داشتیم.

وی با ذکر این‌که در حال حاضر بیمارستان باقرالعلوم اهر ۱۶۰ نیروی پرستار دارد، گفت: همکاران بیهوشی، اتاق عمل، کمک بهیار، هوش‌بری و … که جزو گروه‌های پرستاری هستند را هم حساب کنیم مجموعاً کارشناسان گروه پرستاری در بیمارستان باقرالعلوم اهر به ۲۲۰ نفر می‌رسد، ولی بیمارستان باقرالعلوم اهر صرفاً به ۳۶۰ نیروی پرستار نیازمند است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ارسباران اضافه کرد: در حالت خوشبینانه و احتساب آمار نیروهای پرستاری بخش‌های مختلف بیمارستان باقرالعلوم اهر، حداقل به ۱۴۰ نیروی پرستاری در این مجموعه بیمارستانی نیازمندیم. علی‌رغم کمبود نیروی پرستاری، می‌توانم به جرات اعلام کنم که خدمات‌رسانی کادر پرستاری بیمارستان باقرالعلوم اهر فراتر از انتظارات است.

نارنجی تصریح کرد: اگر مردم منصفانه قضاوت کنند، ارائه خدمتی که بی‌وقفه انجام می‌گیرد بسیار عالی است؛ مثلاً در بخش‌های داخلی (بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی) بیمارستان باقرالعلوم اهر برای ۱۵ تا ۱۸ بیمار تنها یک پرستار خدمات‌رسانی می‌کند، در حالی که طبق استانداردهای کشور باید یک پرستار باید از ۷ بیمار مراقبت کند که می‌توانم اعلام کنم که پرستاران بیمارستان باقرالعلوم اهر در هر شیفت کاری حداقل ۳ برابر ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به روند درمان و بهبودی بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان باقرالعلوم اهر، کادر درمانی این مجموعه اعم از پزشکان، پرستاران و نیروهای خدماتی بیش از حقوقی که دریافت می‌کنند و وظیفه دارند خدمات‌رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ارسباران با اشاره به نظر بیماران و همراهان بیماران در چِک لیست وزارت بهداشت و درمان که به بیمارستان باقرالعلوم اهر مراجعه کرده‌اند گفت: بیماران و همراهان بیماران در بیمارستان باقرالعلوم اهر از پرستاران بالای ۹۳ درصد اعلام رضایت کرده‌اند و اسناد این نظرسنجی بر اساس فرم پرسش‌نامه‌هایی که بیماران و همراهان آنها تکمیل کرده‌اند با مشخصات فردی وجود دارد، در مجموع از تمامی بخش‌های بیمارستان اهر بالای ۸۵ درصد رضایتمندی دارند این در حالی است که رضایتمندی از خدمات حوزه درمان ۷۵ درصد است.

نارنجی افزود: چند وقت پیش در کانال‌های خبری نظرات مردم را منعکس کرده بودند و در آن پیام‌ها گفته شده بود که کادر درمان به بیماران رسیدگی نمی‌کنند، اگر بیماران و همراهان آنها ناراضی هستند چطور فرم پرسش‌نامه را تکمیل و اعلام رضایت می‌کنند و از طرفی رضایتمندی بالای ۸۵ درصد از کادر درمان شاغل در بخش‌های مختلف بیمارستان باقرالعلوم اهر حتی بالاتر از استاندارد کشوری است و رضاتمندی ۹۳ درصدی از پرستاران نشان می‌دهد که پرستاران در ارائه خدمات به بیماران حتی بر اساس اخلاقی حرفه‌ای کم‌کاری نمی‌کنند.

وی از ابتلای ۶۸ نفر از کادر درمان بیمارستان باقرالعلوم اهر به ویروس کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد کادر درمان گرفتار به ویروس کرونا؛ ۶۱ نفر از پرستاران، ۳ نفر از پزشکان و ۴ نفر از سایر بخش‌های بیمارستان باقرالعلوم اهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ارسباران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نیروهای پرستاری شرکتی از حقوق و مزایا گلایه می‌کنند، روند پرداخت کادر درمان شرکتی بیمارستان باقرالعلوم اهر چگونه است؟ یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه پرداخت حقوق نیروهای پرستاری شرکتی ماهانه انجام می‌شود، مشکل اصلی پرستاران شرکتی این است که هنوز با وجود تحمل شرایط سخت کاری افزایش حقوق شامل آنها نشده است.

نارنجی ابراز داشت: سازمان نظام پرستاری واقعاً پیگیر است تا افزایش حقوق نیروی پرستاری شرکتی اعمال شود، آن‌طور که مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نظام پرستاری قول داده‌اند امیدوارم به‌زودی این مشکل افزایش حقوق پرستاران شرکتی حل شود ولو این‌که ما پیگیر موضوع خواهیم بود.

انتهای پیام/