به گزارش اهرامروز، صمد عزیزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، به تاکیدات رهبر کبیر انقلاب بر جایگاه شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که شورای نگهبان مایه اطمینان قلب مؤمنین، نبض نظام اسلامی ‌و حساس‌ترین دستگاه قانونی کشور و مؤثرترین دستگاه برای حفظ سلامت نظام و مانعی برای انحراف نظام است.

وی با بیان اینکه بر‌اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات «مجلس خبرگان»، «مجلس شورای اسلامی» و «ریاست جمهوری» بر‌عهده شورای نگهبان است، ابراز داشت: منظور از نظارت در اصل ۹۹ نظارت استصوابی و در تمام مراحل مربوط به انتخابات است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت منصوب آن هیچ‌گونه دخالتی در برگزاری انتخابات «شوراهای شهر و روستا» ندارند، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت و تأیید صلاحیت‌های این انتخابات را بر عهده دارند.

عزیزی با تاکید بر اینکه «نظارت» ضامن «سلامت» انتخابات است، گفت: اگر مرجع نظارتی وجود نداشته باشد، اعتبار انتخابات در اذهان مردم زیر سؤال می‌رود و انتخابات نیز یکی از مصادیق حق الناس است که باید با نظارت شورای نگهبان از این حق‌الناس صیانت شود.

وی بر ضرورت التزام همه دست‌اندرکاران انتخابات به قوانین انتخابات تاکید کرد و گفت: ملاک همه ما باید قانون باشد تا همه به مُرّ قانون عمل کرده و حق‌الناس صیانت شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی، در ادامه با اشاره به اینکه نظارت در این دوره ازانتخابات برای ما سخت بود، ابراز داشت: انتخابات میان‌دوره ای مجلس و ریاست جمهوری همزمان برگزار شد، لذا گزارش تخلفات رخ داده برای این دو مربوط بوده که حتی جنس تخلفات متفاوت بوده و در برخی موارد جزئی اشتراک دارد.

وی با بیان اینکه تخلفاتی از کاندیداهای ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس گزارش شده است، افزود: بر اساس قانون هیئت نظارت استان مکلف به بررسی و انعکاس نتیجه و اقدام قانونی برای پیشگیری، تداوم و برخورد لازم است.

عزیزی با اشاره به اینکه تخلفات زیادی به هیئت نظارت گزارش شده که به مقام قضایی معرفی شده است، تاکید کرد: بیشترین تخلفات مربوط به استفاده از امکانات دولتی به نفع کاندیدای خاص و فعالیت مدیران ارشد استان له یا علیه یک کاندیدا از جمله مهم‌ترین تخلفات گزارش شده در آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۳۴ قانون انتخابات، مراجع قضایی مکلف هستند خارج از نوبت به این تخلفات رسیدگی کند، لذا بیش از ۱۰۰ مورد گزارش تخلف رسیده است که دستگاه قضایی نتیجه را باید بررسی و اعلام کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی، گفت: اغلب این تخلفات قبل از انتخابات است و در روز انتخابات هم گزارشاتی داشتیم که تخلفات محرز شده به مراجع قضایی معرفی شدند، ضمن اینکه تخلفاتی از میان‌دوره ای مجلس شورای اسلامی گزارش نشده است و همه مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است.

عزیزی در ادامه، با اشاره به اینکه یکی از شگفتی‌های انتخابات اخیر، نصاب شکنی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود، ابراز داشت: این نشان از اعتماد عمومی مردم به انتخابات است که برای امنیت، اقتدار و پیشرفت در لبیک به ندای رهبری بود، چرا که این نظام دینی مردم‌سالاری را به گونه‌ای پیاده کرده است که ۷۳ درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند. در آذربایجان شرقی هم ۶۶٫۹ درصد در کل استان و در ۶۰٫۳۸ درصد در تبریز مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم پیش‌بینی تعرفه‌های رأی، عصر روز رأی گیری گزارش کمبود تعرفه اعلام شد که به سرعت کمبود تعرفه جبران شد، اظهار کرد: در شعب استان به دلیل نبود تعرفه رأی گیری متوقف نشد و در موقع مقرر تعرفه تأمین شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در صندوق‌های سیار هم که برخی اعلام می‌کردند به برخی مناطق اعزام نشد، گفت: مسیرهای همه صندوق‌ها در شهر و روستا هم تعیین شده بود و اگر موردی بود باید بررسی شود.

عزیزی در پاسخ به تسنیم درباره کمبود تعرفه گفت: یکی از تخلفات که در بیانیه شورای نگهبان هم آمده، کمبود تعرفه بود که بررسی شد و اعلام شد که در کمبود تعرفه به عمدی بودن نرسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پیش‌بینی لازم انجام می‌شد تا این اتفاق رخ ندهد، ابراز داشت: در هر انتخابات ملاک تعیین تعرفه، انتخابات قبلی است که در این دوره ملاک تعرفه مشارکت سال ۹۲ بود و با توجه به اینکه ۲۹۵۵۳۳۳ نفر واجد شرایط در استان داشتیم، ۳۲۰۰۰۰۰ تعرفه به استان وارد شد که کمبود تعرفه در شعب پس از دریافت گزارش، به سرعت جبران شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی، در ادامه با اشاره به اینکه آرای فاقد مهر انتخاباتی در کل ۳۲۴۲ شعبه اخذ رأی استان، ۲۲۶ برگ رأی، آرای باطله غیر مأخوذه ۷۹۱ رأی و ۴۴۳۷۴ رأی سفید به ثبت رسیده است تصریح کرد: این رقم در مقایسه با ۲ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۳ رأی اخذ شده در استان رقم بسیار ناچیزی است.

عزیزی به نتیجه انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و افزود: در حوزه انتخابیه «اهر و هریس» که ۱۵ کاندیدا برای یک کرسی رقابت کردند، آقای «بیت الله عبداللهی» با کسب ۲۴٫۵۲ درصد آرا به مجلس راه یافت و در «مراغه و عجب شیر» که ۲۱ کاندیدا برای یک کرسی رقابت می‌کردند، آقای «علی جلیلی شیشوان» با کسب ۲۱٫۹۹ درصد به مجلس راه یافت.

انتهای پیام/