به گزارش خبرنگار اهرامروز، به گفته مهندس فرج نیا مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی، بازرسی نمودار مصرف مشترکین به معنای بازرسی خانگی یا میدانی صرف نیست و با توجه به پرمصرف بودن دستگاه های استخراج ارز دیجیتال، در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیر معمول، این موضوع مورد توجه جدی قرار می گیرد ضمن اینکه اگر گزارش مردمی از مکان و مشترک خاصی هم دریافت کنیم به صورت میدانی بازرسی انجام خواهد شد و در صورت مشاهده استخراج بیت کوین در هر نوع از مشترکین، علاوه بر جریمه سنگین، فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

مهندس فرج نیا مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی ضمن اعلام این مطلب افزود: استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارز به ویژه در فصل تابستان به دلیل مصرف بالای برق، باعث افزایش بار مصرفی ترانسها، افزایش بار خطوط و در بیشتر موارد موجب افت ولتاژ و تشدید خاموشی ناشی از کمبود برق و ایجاد نارضایتی مشترکین می شود.

وی با بیان اینکه این روزها پدیده ماینینگ یا استخراج رمز ارز ها به ویژه استخراج بیت کوین به چالشی در حوزه انرژی برق و علی‌الخصوص هزینه‌های آن تبدیل شده است، اظهار داشت: طبق آمارهای موجود استخراج هر بیت کوین به ۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق نیاز دارد که معادل ۲۴ سال مصرف برق یک مشترک خانگی شهری می باشد. لذا شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با آگاهی کامل از این واقعیت و به منظور تامین مطمئن انرژی برق شهروندان عزیز و هم استانی های شریف به ویژه در بخش های تولید، صنعت، کشاورزی، خانگی و … از هیچ کوششی برای مقابله با استفاده غیرمجاز از ماینرهای تولید ارز دیجیتال دریغ نخواهد کرد. هر چند که در برخی کشورها استخراج بیت کوین صرفه اقتصادی ندارد، اما درکشورهایی مانند کشور ما که یارانه زیادی به بخش انرژی و از جمله برق تعلق‌می گیرد، صرفه اقتصادی استخراج رمز ارز دیجیتالی بیشتر است و به همین دلیل، امروزه استخراج بیت کوین به چالشی برای صنعت برق کشور و وزارت نیرو تبدیل شده است.

به گفته مهندس فرج نیا ، در کشور ما بسیاری از اماکن مانند کارگاه‌های صنعتی، دامداری ها، گلخانه ها و غیره از برق ارزان قیمت یارانه‌ای و حتی رایگان برخوردار هستند، لذا این امکان بهترین گزینه برای افراد سودجو در حوزه استخراج رمز ارز دیجیتال بوده و افراد زیادی با نصب دستگاه های بزرگ و پر مصرف کامپیوتری، به صورت غیرقانونی در حال استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها هستند.

وی افزود: چنانچه در اماکن یاد شده استان، دستگاه های تولید رمز ارز دیجیتالی ماینر شناسایی شود، مسئولیت قانونی و جرایم بر عهده مالک انشعاب خواهد بود. مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در عین حال یادآور شد: هر چند که تولیدکنندگان رمز ارز می‌توانند به صورت قانونی و بر اساس آیین‌نامه اجرایی استخراج فراورده های پردازشی رمزنگاری شده در کشور

که با رویکرد تسهیل فضای کسب و کار دیجیتالی از سوی دولت ابلاغ شده است، درخواست دهند و با ارائه مجوز و پروانه صادره از سازمان های ذیربط، نسبت به دریافت انشعاب قانونی اقدام کنند، اما برخی افراد سودجو به دلیل کسب سود بالاتر، از انشعابات دیگر با تعرفه های ارزان قیمت به صورت غیرقانونی و مخفیانه استفاده می کنند که کاملاً جزو مصادیق مجرمانه است و متخلفان به مراجع قانونی و قضایی معرفی خواهند شد.
به گفته مهندس فرج نیا، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی بر اساس قوانین جاری کشور و دستورالعمل های وزارت نیرو مبنی بر ضرورت کشف و جمع آوری ماینرهای غیر مجاز، اقدام به تشکیل اکیپ‌های ویژه جهت بررسی میدانی و شناسایی محل های نصب ماینر غیرقانونی در تمامی شهرستان‌های تحت پوشش نموده است.
وی افزود: این شرکت به منظور مقابله با سرقت انرژی برق و تأمین مطمئن برق هم وطنان و با هدف جلوگیری از خاموشی در ایام گرم سال، با جدیت و حساسیت بیشتری، کار شناسایی محل های نصب غیرقانونی ماینر ها را دنبال می کند.
وی ضمن قدردانی از همکاری مراجع محترم قضایی،انتظامی و امنیتی و حتی مشارکت‌های مردمی در شناسایی و کشف دستگاه‌های غیر قانونی تولید ارز دیجیتال با این شرکت، اظهار داشت: متاسفانه دستگاه های ماینر مورد استفاده در ایران به دلیل غیرقانونی بودن، اکثراً دست دوم یا ماینرهای نسل اولیه و ابتدایی هستند که مصرف برق آنها تقریبا دو برابر ماینرهای جدید مرسوم و حال حاضر امروزی در کشورهای پیشرفته است.
وی در پایان، خواستار همراهی بیشتر مردم استان در جهت جلوگیری از فراگیر شدن استفاده غیر مجاز از دستگاه‌های ارز دیجیتال وجلوگیری از خسارت واره به شبکه های برق شده و از مشترکین عزیز خواست در صورت مشاهده مراتب را از طریق فوریتهای برق و با شماره تلفن ۱۲۱ به همکاران ما در تمامی شهرستانها اطلاع دهند

شایان ذکر است در سال ۹۹ قریب به ۳ هزار دستگاه ماینر از نقاط مختلف شهرست ان های تحت پوشش شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی کشف شده است که نسبت به سال ۹۸، بیش از دو و نیم برابر بوده است.