به گزارش خبرنگار اهرامروز، قادر رمضان‌پور در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر بابیان خبرنگاران و رسانه‌ها زبان گویای مردم و خبرنگاری حرفه‌ای سخت و زیان‌آور است اظهار داشت: فعالیت خبری در قالب خبرنگاری در راستای اعتلای جامعه، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و روشن‌گری ” شغلی مقدس ” است و انتظار جامعه از این قشر انعکاس اخبار بدون اغماض و از حاشیه‌ها، سیاسی‌کاری و تخریب و شایعه دور بمانند.

وی، تکریم خبرنگاران و اصحاب رسانه را در واقع تکریم افکار عمومی، آزادی بیان و اندیشه‌ها دانست و افزود: خوشبختانه در پاکدستی خبرنگاران اهری شکی نیست و با آن‌که فعالیت در عرصه‌ی خبری مزیتی ندارد ولی خبرنگاران اهر بایستی بدون محدودیت به رسالتی که خود آن را برگزیده‌اند عمل کنند از این‌رو آموزش و پرورش نه تنها برای خبرنگاران محدودیتی قائل نمی‌شود بلکه آنها را شرکای آموزش و پرورش می‌داند.

مدیر آموزش و پرورش اهر بر لزوم بهره‌گیری دستگاه‌های دولتی از ظرفیت خبرنگاران در جهت رفع ایرادات و کمک به توسعه ضروری برشمرد و گفت: در هر جامعه‌ای اگر نقد و انتقاد نباشد آن جامعه با پیشرفت و توسعه همراه نمی‌شود و اگر خبرنگاری از دستگاهی انتقاد می‌کند بایستی انتقادات را با جان و دل بپذیریم.

رمضان‌پور در ادامه با ذکر اینکه آموزش و پرورش اهر امسال وارد ۱۰۵ سالگی شده است، گفت: حدود یک هفته دیگر یک سال را در مدیریت آموزش و پرورش به اتمام می‌رسانم و مفتخرم که در خدمت معلمان بوده‌ام و خادم دستگاه تعلم و تربیت هستم، در روزهای ابتدایی برای ارتقاء شاخص‌های آموزشی طبق برنامه‌هایی که به مدارس اعلام کرده بودیم بر اساس آن پیشرفتیم و توفیقاتی نیز با همراهی همکاران ستادی و عوامل مدرسه اعم از مدیر تا معلم به دست آوردیم.

رکن اصلی دستگاه تعلیم و تربیت “معلمان” هستند

وی تصریح کرد: همواره به همکاران ستادی توصیه کرده‌ام که وقتی معلمی به اداره مراجعه می‌کند او را به عنوان بزرگترین مقام تحویل بگیریم چراکه رکن اصلی دستگاه تعلیم و تربیت معلمان هستند.

مدیر آموزش و پرورش اهر از کسب رتبه نخست استانی پژوهش‌سرای خیام اهر در مدت ۴ سال پیاپی خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته توانستیم در اجرای پرژوه مهر در بین شهرستان‌ها رتبه نخست را به دست آوریم.

رمضان‌پور بابیان اینکه امسال در کسب میانگین نمرات پایه دوازدهم در سطح استان رتبه نخست و در بین ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش کشور رتبه ۴۰ را کسب کردیم، ابراز داشت: امسال نیز برای کسب رتبه نخست کشوری خیز برداشته‌ایم و در این زمینه نگاه آرمانی هم نداریم بلکه با معلمان توانمند و دانش‌آموزان با استعداد این امر تحقق می‌یابد.

وی اضافه کرد: سال گذشته در کنکور سراسری تنها ۲۳ نفر از دانش‌آموزان اهری رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب کرده بودند و امسال دانش‌آموزانی که رتبه زیر هزار را کسب کرده‌اند به ۳۳ نفر رسیده است در حالی که در سال‌تحصیلی ۹۷-۹۸ آموزش‌هایمان تخصصی‌تر و کیفی‌تر بوده است و از طرفی ۲۶ نفر از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ امسال اهر در پایه نظری و در رشته‌های تجربی، ریاضی و علوم انسانی بوده است.

مدیر آموزش و پرورش اهر تاکید کرد: در کنکور سراسری امسال آن‌طور که تاکنون احصاء کرده‌ایم یک دانش‌آموز روستایی در شهرستان اهر توانسته رتبه ۶ رشته علوم انسانی را کسب کند و اگر از سهمیه استفاده می‌کرد قطعاً در کسب رتبه بالاتر نیز تاثیرگذار می‌بود.

مدرسه دخترانه فرزانگان اهر در جایگاه نخست شهرستان و استان

رمضان‌پور با تاکید بر اینکه مدرسه دخترانه فرزانگان اهر از نظر شاخص عملکرد در امتحانات نهایی رتبه نخست شهرستانی و استانی را کسب کرده است، گفت: همچنین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان اهر در کنکور سراسری امسال ۱۳ رتبه زیر ۱۰۰۰ را هم اذعان خود کرده‌اند.

وی، ترکیب ۲۶٫۵ درصد آقایان و ۷۶٫۵ درصد بانوان معلم در مقطع ابتدایی را از چالش‌های آموزش و پرورش اهر عنوان کرد و گفت: دو سال است که مدیریت آموزش و پرورش اهر در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس نقشی ندارد، از سال گذشته به صورت داوطلبانه آزمون انتخاب مدیران مدارس را برگزار کردیم البته این مطلوب بود تا حرف و حدیث‌ها از بابت اینکه در انتخاب مدیران مدارس سیاسی‌کاری یا پارتی‌بازی جمع شود اکنون نیز با قاطعیت می‌گوییم هیچ دخل تصرفی در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس نداشته‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش اهر بیان داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر داشتیم آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اهر به دلیل نبود امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش در دانشگاه آزاد برگزار کردیم و می‌توانیم ادعا کنیم که آزمون کاملاً به صورت سالم برگزار شد و هر کسی که شایسته و کارآمد بود از آزمون سربلند بیرون آمد.

رمضان‌پور به نحوه سخت اخذ مجوز دانشگاه فرهنگیان در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که قصد نداشتند مجوز راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را در اهر صادر کنند و برای اخذ مجوز زحماتی بسیاری از سوی نماینده مجلس و فرماندار کشیده شد با این حال از تمامی کسانی که در جریان اخذ مجوز دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش را یاری کردند سپاسگزارم.

تحصیل بیش از ۲۶ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیرانتفاعی اهر

وی با اشاره به این‌که ۲۹۹ مدرسه دولتی و غیرانتفاعی و ۱۲۲۹ کلاس درس در شهرستان اهر داریم، افزود: از این تعداد ۱۱۸ مدرسه شهری و ۱۸۱ مدرسه روستایی است و از این تعداد ۲۵۵ مدرسه دولتی و ۴۴ مدرسه غیردولتی هستند و در سال تحصیلی گذشته ۲۴ هزار و ۲۵ دانش‌آموز غیر از پیش‌دبستانی‌ها در مدارس تحت آموزش بودند و ۲۵۰۰ دانش‌آموز نیز در مقطع پیش‌دبستانی داشتیم.

مدیر آموزش و پرورش اهر ابراز داشت: از مجموع دانش‌آموزان، ۲۰ هزار و ۶۲۵ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۳۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند.

رمضان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در شهرستان اهر چه تعداد مدارس کانکسی داریم؟ گفت: در حال حاضر ۲۵ مدرسه کانکسی در روستاها داریم و یکی از مدارس کانکسی در روستای مغار با حمایت خانواده رویگری به جای کانکس یک مدرسه نوساز ساخته می‌شود با طرح هادی روستایی از بابت ساخت این مدرسه درگیر هستیم و طرح هادی مانع برای‌مان ایجاد کرده است و علاوه بر این، ۲ مدرسه دیگر داریم که تخریب و غیرقابل استفاده شود که نیازمند به بازسازی آنها هستیم.

وی بابیان اینکه حقوق و مزایای معلمان به حدی کم است که نسل‌های جوان رغبتی برای انتخاب معلمی به عنوان شغل ندارند، یادآور شد: وقتی معلم ماهانه به طور مثال ۳ میلیون تومان دریافتی دارد و فردی در شغل دیگری که قطعاً اهمیت آن شغل کمتر از معلمی است دو یا سه برابر معلم دریافتی دارد با دیدن تفاوت در حقوق و مزایا، قطعاً کسی راغب نمی‌شود که شغل معلمی را انتخاب کند، این مهم نیز برای جامعه ما بزرگ‌ترین آفت است.

جز مدارس استثنائی، ریالی در قالب سرانه دانش‌آموزی به مدارس شهری اهر تخصیص نمی‌یابد

مدیر آموزش و پرورش اهر در پاسخ به سوال خبرنگار اهرامروز، مبنی بر این‌که در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان گلایه‌هایی از بابت دریافت کمک هزینه می‌شود در حالی که می‌دانیم دولت ریالی به مداس نمی‌دهد و از آن‌سو انشعابات نیز بر خلاف مصوبه مجلس رایگان نشد، برای آن‌که مردم از وضعیت مدارس اعم از هزینه‌ها و دریافتی‌های در قالب مشارکت‌های مردمی اطلاع داشته باشند اقدامی انجام خواهید داد یا خیر؟ گفت: با کمال تاسف جز مدارس شبانه‌روزی، ریالی در قالب سرانه دانش‌آموزی به مدارس شهری اهر تخصیص نمی‌یابد تا هزینه‌های برق، گاز، تلفن، آب و هزینه‌های جاری مدرسه را با آن پرداخت کنیم با این حال مجبوریم از مردم مشارکت بگیریم و در این میان از دانش‌آموزان بی‌بضاعت ریالی تحت عنوان مشارکت مردمی نمی‌گیریم بلکه کمک مالی نیز در حد توان می‌کنیم اما مدرسه نمی‌تواند بگوید حتماً باید فلان میزان پول پرداخت کنید و هر کس در حد توان می‌تواند به مدرسه کمک مالی کند و در واقع اجباری نیست اختیاری است.

رمضان‌پور ابراز داشت: بعضاً به مدیریت آموزش و پرورش اهر به جهت عدم توان یا علاقه‌مند به پرداخت مشارکت‌های مردمی مراجعه می‌کنند که اگر فردی توان مشارکت در امور مدرسه را نداشت از آنها نمی‌گیریم ولی برخی‌ها نیز توان مشارکت دارند ولی نمی‌خواهند در تامین هزینه‌های مدرسه مشارکت کنند و مدام می‌گویند طبق قانون اساسی تحصیل رایگان است اما این را نمی‌دانند که مدرسه در پرداخت هزینه انشعابات عاجز مانده و نیازمند همراهی مردم است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اهرامروز در خصوص این‌که سالانه چه تعداد از دانش‌آموزان اهری ترک تحصیل می‌کنند؟ افزود: به عنوان مثال حدوداً سال گذشته ۳۴ درصد از دانش‌آموزان دختر در مقطع دبیرستان ترک تحصیل کردند که عمدتاً از مدارس مناطق حاشیه‌نشین و برخی روستاهای شهرستان اهر بودند، متاسفانه در یکی از روستاها شاهد این بودیم که دانش‌آموز دختر مقطع سوم ابتدایی ازدواج می‌کند!

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بایستی در راستای جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان دختر و ترک تحصیل آنها همراه و همگام با آموزش و پرورش باشند تا با فرهنگ‌سازی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/